Salg til privat som er ved at flytte til N~
Fra : Henning Petersen

Dato : 20-11-02 21:51

Hejsa!

Jeg har fået en forespørgsel fra en privat-kunde som er ved at flytte
til Norge, som ønsker at købe ny computer.

Er det mulig for ham at købe den uden moms, hvis han køber den
samttidig med at han flytter?

Eller skal vi til at eftersende den til hans nye adresse, for at det
virker?

Nogen som har erfaringer på området?

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Howard

Dato : 20-11-02 23:28

"Henning Petersen" <henning.petersen.021120@hpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> samttidig med at han flytter?
>
> Eller skal vi til at eftersende den til hans nye adresse, for at det

Hvis du sender den til Norge uden moms, hvad man normalt gør med handel til
Norge, så smækker Norsk Told og Skat moms på der oppe, som vist nok er lidt
laver end den Danske.

Når han handler med dig i Danmark skal han betale Dansk moms.

Jeg ved ikke om Nordmænd kan handle tax free i Danmark, ellers plejer det at
være sådan at man udfylder en TAX free kupon som kunden får med og kan
aflever i et sted ude i lufthavnen hvor man vil får momsen refunderet.

Carsten

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-11-02 01:09

"Howard" <news@STOP-SPAMchiptech.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
til
> Norge, så smækker Norsk Told og Skat moms på der oppe, som vist nok er

Kan man godt handle momsfrit til/med en privat person i Norge..?

Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Howard

Dato : 21-11-02 10:02

"Bjørn Jørvad" <ursus_FJERNDETTE_major@post3.FJERN_DETTE.dk> skrev i en
meddelelse news:3ddc2439$0$81764$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> til
> lidt
>
> Kan man godt handle momsfrit til/med en privat person i Norge..?

Nej!
Det vil sige hvis told & skat i Norge/Danmark ikke opdager det, så kan man
godt.

Da jeg havet postordre firma så sende jeg pr. efterkrav til Norge, prisen er
uden moms, i Norge blev der lagt norsk moms til mit beløb.

Flere nordmænd gjorde så det at de overførte penge til mig, så sendte jeg
den som alm. pakke og på den måde kunne de i de fleste tilfælde slippe for
at betale moms.

Carsten

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-11-02 13:49

"Howard" <news@STOP-SPAMchiptech.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Flere nordmænd gjorde så det at de overførte penge til mig, så sendte jeg
> den som alm. pakke og på den måde kunne de i de fleste tilfælde slippe for
> at betale moms.

Hmmm .... er det ikke omgåelse af told- & momsloven...?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Howard

Dato : 21-11-02 14:14

"Bjørn Jørvad" <ursus_FJERNDETTE_major@post3.FJERN_DETTE.dk> skrev i en
meddelelse news:3ddcd641$0$81771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Hmmm .... er det ikke omgåelse af told- & momsloven...?

Og?
Det er deres problem ikke mit.

Det samme sker jo her hjemme, at man har købt noget i USA og told & skat
ikke får opsnuset pakken så man får det moms frit.

Carsten

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 21-11-02 14:26

"Bjørn Jørvad" <ursus_FJERNDETTE_major@post3.FJERN_DETTE.dk> wrote in
message news:3ddc2439$0$81764$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Kan man godt handle momsfrit til/med en privat person i Norge..?

Hvis varen sendes til en adresse i Norge, behøver du ikke at lægge moms
på - hverken dansk eller norsk. Det er modtagerens ansvar.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 21-11-02 23:27

> [...]
meddelelse news:3ddc2439$0$81764$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Kan man godt handle momsfrit til/med en privat person i Norge..?

Det skal man. Norge er ikke med i EU og skal derfor betrages som T1-land.
Derfor optræder begrebet told også. At der så iflg. gamle EFTA-toldregler
måske stadig findes reminicenser skal jeg ikke udelukke.

Der findes også på moms-redegørelsen en rubrik til angivelse af toldfrit
salg.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Henning Petersen

Dato : 23-11-02 23:23

On Wed, 20 Nov 2002 23:28:05 +0100, "Howard"
<news@STOP-SPAMchiptech.dk> wrote:

> Hvis du sender den til Norge uden moms, hvad man normalt gør med handel til
> Norge, så smækker Norsk Told og Skat moms på der oppe, som vist nok er lidt
> laver end den Danske.

Det lyder jo ikke så rart

> Når han handler med dig i Danmark skal han betale Dansk moms.

Klart nok.

> Jeg ved ikke om Nordmænd kan handle tax free i Danmark, ellers plejer det at

Det var vist noget i den retning han snakkede om.

> være sådan at man udfylder en TAX free kupon som kunden får med og kan
> aflever i et sted ude i lufthavnen hvor man vil får momsen refunderet.

Ah ok.

Det lyder som om jeg skal ha' fat i Told&Skat, eller er der nogen som
har erfaringer des lige?