|
| Ophavsret på priser ? Fra : Povl H. Pedersen |
Dato : 20-11-02 21:44 |
|
I USA er der en række varehuse der med loven i hånd (DMCA)
har fået et website til at stoppe pre-annoncering af priser
på tilbudsvarer.
Hvis man lavede et tilsvarende website i Danmark, hvor man
offentliggjorde næste uges priser inden tilbudsavisen udkom,
ville det så være ulovligt ?
Mange priser kendes jo måneder i forvejen.
Er der nogen lovgivning der regulerer hvilke informationer
beregnet til publicering man må publicere før tid, udover
dem der kan have konsekvens for et selskabs aktiekurs ?
--
To get blacklisted please mail to listme@listme.dsbl.org
Writing to the above address will blacklist your mailserver.
Hvis du skriver til ovenstående e-mail bliver din mailserver blacklistet.
| |
Jakob Paikin (20-11-2002)
| Kommentar Fra : Jakob Paikin |
Dato : 20-11-02 22:36 |
|
On Wed, 20 Nov 2002 20:44:26 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:
>Hvis man lavede et tilsvarende website i Danmark, hvor man
>offentliggjorde næste uges priser inden tilbudsavisen udkom,
>ville det så være ulovligt ?
Det kunne det være, afhængig af hvor oplysningen kom fra.
Mange af de personer, der kender sådanne oplysninger vil være
underlagt tavshedspligt - om ikke andet via MFL § 10.
--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine. www.dklaw.dk
Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning, samt i øvrigt er min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.
| |
Claus P. (20-11-2002)
| Kommentar Fra : Claus P. |
Dato : 20-11-02 23:07 |
|
"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> skrev i en meddelelse
news:l00otusovta1qondcnr8qhugid09ifgr15@4ax.com...
> On Wed, 20 Nov 2002 20:44:26 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
> <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:
>
> >Hvis man lavede et tilsvarende website i Danmark, hvor man
> >offentliggjorde næste uges priser inden tilbudsavisen udkom,
> >ville det så være ulovligt ?
>
> Det kunne det være, afhængig af hvor oplysningen kom fra.
>
> Mange af de personer, der kender sådanne oplysninger vil være
> underlagt tavshedspligt - om ikke andet via MFL § 10.
>
Ville det gælde dem der deler reklamerne ud?
De får dem ofte om torsdagen til uddeling om lørdagen.
MVH CP
| |
Jakob Paikin (20-11-2002)
| Kommentar Fra : Jakob Paikin |
Dato : 20-11-02 23:16 |
|
On Wed, 20 Nov 2002 23:07:13 +0100, "Claus P." <ewarp@get2net.dk>
wrote:
>> Mange af de personer, der kender sådanne oplysninger vil være
>> underlagt tavshedspligt - om ikke andet via MFL § 10.
>
>Ville det gælde dem der deler reklamerne ud?
Næppe.
--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine. www.dklaw.dk
Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning, samt i øvrigt er min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.
| |
Jon Bendtsen (20-11-2002)
| Kommentar Fra : Jon Bendtsen |
Dato : 20-11-02 23:22 |
|
In article <vb2otuo5eo5miomroophatb94nrhgqkbqg@4ax.com>, Jakob Paikin wrote:
> On Wed, 20 Nov 2002 23:07:13 +0100, "Claus P." <ewarp@get2net.dk>
> wrote:
>
>>> Mange af de personer, der kender sådanne oplysninger vil være
>>> underlagt tavshedspligt - om ikke andet via MFL § 10.
>>
>>Ville det gælde dem der deler reklamerne ud?
>
> Næppe.
Er det iøvrigt et spørgsmål om ophavsret på priserne, eller
en anden lovgivning der evt. kunne gøre det ulovligt.
Jeg vil ikke lige mene at selve prisen har værkshøjde.
Heller ikke selvom den er sat kreativt. Men samlingen, altså
kataloget nyder sandsynligvis beskyttelse, men der er jo (måske)
ikke tale om at de gengiver kataloget, kun priserne ?
JonB
--
Jeg har nogle meninger, blandt andet: "post i den rigtige gruppe",
"klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt subject"
"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html
| |
Jakob Paikin (21-11-2002)
| Kommentar Fra : Jakob Paikin |
Dato : 21-11-02 07:43 |
|
On Wed, 20 Nov 2002 22:22:25 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:
>Er det iøvrigt et spørgsmål om ophavsret på priserne, eller
>en anden lovgivning der evt. kunne gøre det ulovligt.
Som nævnt mener jeg, at markedsføringslovens § 10 er den mest åbenlyse
bestemmelse at se på.
--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine. www.dklaw.dk
Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning, samt i øvrigt er min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.
| |
Jon Bendtsen (21-11-2002)
| Kommentar Fra : Jon Bendtsen |
Dato : 21-11-02 11:49 |
|
In article <220ptug6bmrl0tgeblcu6909u100cc9i9k@4ax.com>, Jakob Paikin wrote:
> On Wed, 20 Nov 2002 22:22:25 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
><bendtsen@diku.dk> wrote:
>
>>Er det iøvrigt et spørgsmål om ophavsret på priserne, eller
>>en anden lovgivning der evt. kunne gøre det ulovligt.
>
> Som nævnt mener jeg, at markedsføringslovens § 10 er den mest åbenlyse
> bestemmelse at se på.
tænkte det nok.
JonB
--
Jeg har nogle meninger, blandt andet: "post i den rigtige gruppe",
"klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt subject"
"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html
| |
Povl H. Pedersen (21-11-2002)
| Kommentar Fra : Povl H. Pedersen |
Dato : 21-11-02 07:44 |
|
In article <vb2otuo5eo5miomroophatb94nrhgqkbqg@4ax.com>, Jakob Paikin wrote:
> On Wed, 20 Nov 2002 23:07:13 +0100, "Claus P." <ewarp@get2net.dk>
> wrote:
>
>>> Mange af de personer, der kender sådanne oplysninger vil være
>>> underlagt tavshedspligt - om ikke andet via MFL § 10.
>>
>>Ville det gælde dem der deler reklamerne ud?
>
> Næppe.
>
Gælder brevhemmeligheden ikke i det øjeblik kataloget
er overdraget til distribution ? En reklame er vel et åbent
poskort ?
Jeg tænkte på, at det måske tidligere var et problem, eksempelvis
på trykkeriet. Fra trykkeriet og frem er de vel under fordeling,
medmindre de en overgang er oplagret.
Jeg har også svært ved at se værkshøjde i priser alene.
--
To get blacklisted please mail to listme@listme.dsbl.org
Writing to the above address will blacklist your mailserver.
Hvis du skriver til ovenstående e-mail bliver din mailserver blacklistet.
| |
Jakob Paikin (21-11-2002)
| Kommentar Fra : Jakob Paikin |
Dato : 21-11-02 08:02 |
|
On Thu, 21 Nov 2002 06:44:11 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:
>Gælder brevhemmeligheden ikke i det øjeblik kataloget
>er overdraget til distribution ? En reklame er vel et åbent
>poskort ?
Det kan du muligvis have ret i.
>Jeg har også svært ved at se værkshøjde i priser alene.
Jeg taler slet ikke om ophavsret men om tavshedspligten efter
markedsføringslovens § 10, som jeg ser som den mest relevante
bestemmelse i forhold til spørgsmålet om hemmeligholdelse af priser.
--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine. www.dklaw.dk
Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning, samt i øvrigt er min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.
| |
Erik G. Christensen (21-11-2002)
| Kommentar Fra : Erik G. Christensen |
Dato : 21-11-02 19:59 |
|
Jakob Paikin wrote:
> Jeg taler slet ikke om ophavsret men om tavshedspligten efter
> markedsføringslovens § 10, som jeg ser som den mest relevante
> bestemmelse i forhold til spørgsmålet om hemmeligholdelse af priser.
Jeg mener ikke, at der er en lovfæstet ret til netop det forbud,
selvom det nogle gange er håndhævet,
da tavshedspligt bl.a. normalt forudsætter, at det er oplyst
direkte overfor dem, der er omfattet.
Men det er vist noget med, at holder man ikke mund med oplysningerne,
får man ikke trykke- distributionsopgaven igen.
Men desværre med tilbagevirkende kraft.
--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.
| |
|
|