middleware?
Fra : Henrik Andersen

Dato : 20-11-02 20:54

Hej.
Såvidt jeg kan forstå er middleware unødvendigt, så hvilke fordele kan man
opnå ved at bruge middleware alligevel? Hvad gør en web server som Apache
egentlig? Hvad gør en applikationsserver som JBoss? Giver det nogen mening
at bruge både Jboss og Apache? Kan det overhovedet lade sig gøre?

Med venlig hilsen

Henrik Andersen

Fra : Frank Hahn

Dato : 20-11-02 23:20

"Henrik Andersen" <peter900000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> egentlig? Hvad gør en applikationsserver som JBoss? Giver det nogen mening
> at bruge både Jboss og Apache? Kan det overhovedet lade sig gøre?

Hvordan er du kommet til den konklusion ?

Jeg tilføjer lige Tomcat/Resin til din liste over unødvendigt middleware.

JBoss er en applikationsserver:
Håndterer f.eks. session og entitybeans med dertilhørende
databaseconnections.

Tomcat/Resin er servlet / JSP-servere.
Og de håndterer så den del. De findes også integrerede i
JBoss, så den stiller alt det mellemsoftware til rådighed..

Apache er en Webserver, den serverer statiske websider
eller dynamiske vha. plugins til php* m.v.

Eks.:

Du har en database med noget data og nogle sessioner (også data).

(forbindelsen her er JBoss <-> JDBC-driver <-> database )

En JBoss server håndterer din business-logic for at tilgå dine data og
for lidt at holde styr på dine sessioner (ikke nødvendigvis B2B-logic).

(forbindelsen kan her være: tomcat <-> xml <-> JBoss )

Tomcat implementerer dine servlets, der genererer geniale dynamiske
og brugerkonfigurerbare web-sider (undersider) ved at få adgang til
dine data gennem JBoss. Dette kunne meget nemt gøres vha. noget
Xalan XSLT-scripting, så du har XML-stylesheets, der forvandler dine
XML-data til html-sider..

(forbindelsen mellem tomcat og apache kan formidles på forskellige måder,
men da Tomcat også indeholder en webserver kan den stå alene).

Apache implementerer dine statiske sider og php-genererede sider og
kan klare stor stabil belastning, evt. dynamiske forretningssider (request
til dem) formidles videre til den bagvedliggende tomcat...

Det er et lidt naivt eksempel på hvordan alle de overflødige komponenter
kan arbejde sammen..

Men tjoeh, man kan vel bare implementere det hele som php-scripts og
så kører det jo også.. måske.. lidt.. hvis ikke for kompliceret..

MvH
/Frank