Andet multimedie
bentjuul 3670
konvertering fra ikke-grafiske programmer
Fra : Kurt Lund

Dato : 20-11-02 21:25

I det nye år skal jeg køre et efteruddannelseskursus for reklame /
grafisk afdeling på en mellemstor provinsavis. Jeg skal ind til dem i
næste uge for at aftale nærmere, men allerede nu er der fremkommet en del
ønsker til indhold. Blandt andet vil de gerne lære, hvordan de tackler
annoncemateriale fra Publisher, Word og andre ikke-grafiske
specialprogrammer. Jeg har selv nogle ideer, men vil gerne have lidt
ekstra input, hvis der skulle være nogen her, der har lyst til at uddele
guldkorn.

--
Kurt Lund

Fra : Studio Smalbro

Dato : 20-11-02 23:30

Et af de grundliggende problemer der er med officeprogrammer er at de ikke
kan håndtere cmyk, som jo er alfa og omega i den traditionelle grafiske
branche som er orienteret omkring offsettryk. Der er forskellige vej til at
fikse dette farverumsproblem. Een vej er Colour Chameleon fra Grafikhuset,
som er et niftig lille program der kan håndtere print/pdffiler fra
officeapplikationer og rette farverummet. Et andet program er Pitstop fra
Enfocus som er meget pdf-orienteret og noget nær standard i
prepressverdenen.
Word er et afsindigt omfattende program og kan - hvad mange ikke ved -
faktisk styres ganske godt via toolsmenuen hvor der ligger en sand
velsignelse af options. Eksempelvis kan man faktisk finde ud hvad det er for
en font Word substituerer med hvis ikke den rigtige er til stede. Det samme
gælder Words printfunktionalitet hvor man faktisk kan tvinge Word til at
downloade fonte som bitmaps.
Et område kunne også være pdf. I de flest kontormiljøer har man ikke
Acrobatpakken. Men der findes alternativer som er gode, eks. Jaws som er en
pdfgenerator til officeapplikationer. Og så findes der en verden udover
QuarktilMac, men sig det skånsomt så de ikke dør af skræk!
øvlebøvledetvarhvadjegkunnekommeitankeomsådanlige....
Kh
Bjørn

Fra : Kurt Lund

Dato : 21-11-02 10:54

"Studio Smalbro" <studio@smalbro.dk> skrev:

> Et af de grundliggende problemer der er med officeprogrammer er at de ikke
> kan håndtere cmyk, som jo er alfa og omega i den traditionelle grafiske
> branche som er orienteret omkring offsettryk.

Netop.

> [...]
> officeapplikationer og rette farverummet. Et andet program er Pitstop fra
> Enfocus som er meget pdf-orienteret og noget nær standard i

Pitstop kender jeg. Er det rigtig forstået, at Colour Chameleon kan det samme,
og hvad er evt. forskellen? Er det ligeledes integreret i Acrobat?

> [...]
> gælder Words printfunktionalitet hvor man faktisk kan tvinge Word til at

Hvordan med bitmapbilleder i Word. Kan de redigeres via Acrobat og f.eks.
Pitstop, såfremt man PDF'er en Wordfil?

> Og så findes der en verden udover
> QuarktilMac, men sig det skånsomt så de ikke dør af skræk!

Det gør de ikke. Det er nogle år siden de hoppede på PC-platformen -
delvis min indflydelse ...

Nu mangler jeg bare at få dem begejstrede over InDesign.

> øvlebøvledetvarhvadjegkunnekommeitankeomsådanlige....

Vi siger tak til Bjørn.

--
Kurt Lund