Nysgerrig mht. rettigheder
Fra : Daniel Andersen

Dato : 20-11-02 20:23

Hejsa

Eksempel:

Hvis man nu forestiller sig, at man har et par computere i huset, og der
lige pludselig står nogen udenfor fra politiet (Eller fogeden eller hvem de
nu er, hvis du vil tjekke for ulovligt software). Så kunne jeg godt tænke
mig at vide hvad de egentlig har rettigheder til mht. at finde eks. ulovligt
software. Må de kun lige kigge på en af computerne og kun undersøge hvad de
har mistanke for der skulle være, eller må de gennemrode hele huset for
CD'ere og evt. harddiske der måtte ligge rundt omkring?

Skal man hjælpe til med fuld blus og smide det hele på bordet (hvis det
var), eller hvordan skal man forholde sig overfor sådanne nogen uden at
komme udenfor loven?.

- Hvis der er nogen der kender svaret, eller ved hvor der findes et sted
hvor jeg kan læse de præcise regler (link), så ville jeg blive meget glad
hvis der var nogen der gad at poste det

Mvh
Daniel-San

Fra : Knud Thomsen

Dato : 20-11-02 21:40

Hvis det er politiet som møder op har de sandsynligvis en dommerkendelse til
ransagning - og i så fald kan du bare glemme alt om at involvere dig. Du kan
jo selv vurdere om du vil være samarbejdsvillig og fortælle hvad du har -
eller lade politet finde det selv.

Venlig hilsen
knud

"Daniel Andersen" <bluwduch@NOSPAMATALLvip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:argne0$1f75$1@news.cybercity.dk...

Fra : Unlock.Nykøbing.M

Dato : 20-11-02 21:45

det står i dommerkendelsen hvad de må og ikke må

--

**************UNLOCK*************
og rep mobil tlf. 40402050./97710050

Fra : Reino Andersen

Dato : 21-11-02 15:24

Knud Thomsen skrev:

> [...]
> Du kan jo selv vurdere om du vil være samarbejdsvillig og fortælle hvad du
> har - eller lade politet finde det selv.

Hvilken forskel mener du, det gør, om politiet har en dommerkendelse eller
ej?

--
Reino

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-11-02 15:35

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> skrev:

> Hvilken forskel mener du, det gør, om politiet har en
> dommerkendelse eller ej?

Hvis politiet ikke har en dommerkendelse, så har de ingen adgang og
hvis de forsøger at tiltvinge sig adgang må der bruges den magt der
måtte være nødvendigt for at holde dem ude.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 21-11-02 15:43

[klip]

> Hvis politiet ikke har en dommerkendelse, så har de ingen adgang og
> hvis de forsøger at tiltvinge sig adgang må der bruges den magt der
> måtte være nødvendigt for at holde dem ude.

Politiet kan jo lave en ransagning eller anden undersøgelse uden
dommerkendelse, hvis betingelserne herfor er opfyldt.

Dit forslag ville jeg i hvert fald aldrig følge.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-11-02 15:47

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Politiet kan jo lave en ransagning eller anden undersøgelse uden
> dommerkendelse, hvis betingelserne herfor er opfyldt.

Enig, men der er undtagelsen - reglen er, at der skal en kendelse til.

> Dit forslag ville jeg i hvert fald aldrig følge.

Det ville jeg skam som udgangspunkt heller ikke, hvilket der i
øvrigt burde have været en bemærkning om i mit indlæg.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 21-11-02 15:55

[klip]

> Det ville jeg skam som udgangspunkt heller ikke, hvilket der i
> øvrigt burde have været en bemærkning om i mit indlæg.

Fino

/Peter

Fra : Henning

Dato : 21-11-02 18:10

On Wed, 20 Nov 2002 20:22:39 +0100, "Daniel Andersen"
<bluwduch@NOSPAMATALLvip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>har mistanke for der skulle være, eller må de gennemrode hele huset for
>CD'ere og evt. harddiske der måtte ligge rundt omkring?

Hvad hvis du har et trådløst netværk, du deler med nogle naboer?
Politiet finder intet hos dig, er du tvunget til at sige, hvem du
deler forbindelse med, bliver du straffet for at "hindre forbrydelsens
opklaring"?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Søren Melgaard

Dato : 21-11-02 22:38

> [...]
>Politiet finder intet hos dig, er du tvunget til at sige, hvem du
>deler forbindelse med, bliver du straffet for at "hindre forbrydelsens

Hvis du er sigtet og afhøres, som det vil være tilfældet, har du ikke
pligt til at udtale dig, jf. Retsplejelovens § 752, stk. 1

KLIP:
§ 752. Inden politiet afhører en sigtet, skal han udtrykkeligt gøres
bekendt med sigtelsen og med, at han ikke er forpligtet til at udtale
sig. Det skal af rapporten fremgå, at disse regler er iagttaget.

Mvh.

Søren