Top 5 mest oversete film
Fra : ML-78

Dato : 20-11-02 16:48

Den måtte jo komme.

Angiv en top 5 over gode film, som I mener er oversete/undervurderede.

ML-78

Fra : Mark Høserich

Dato : 20-11-02 17:27

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Den måtte jo komme.
>
> Angiv en top 5 over gode film, som I mener er oversete/undervurderede.
>

> ML-78

Dit spørgsmål kan besvares på flere måder ( priser, ros, indtjening osv),
men jeg har valgt priser.

1. Se7en (største skandale i Oscar hist. at den ikke vandt, den er simpelhen
suværen og efter min mening burde den ligge i top 10 af AFI's all-time top
100 liste)

2. Fight Club (kan ikke prises nok)

3. Virgin Suicides

4. Bullit ( 20 min. biljagt ska der siges mer)

5. Boondock Saints ( fedeste drengefilm)

Fra : Martin Helbo

Dato : 20-11-02 23:22

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Den måtte jo komme.
>
> Angiv en top 5 over gode film, som I mener er oversete/undervurderede.

Boondock saints
lock stock and two smoking barrels
L.A. without a map
Rockstar
Magnolia

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Per Kristensen

Dato : 21-11-02 08:57

> Magnolia
>
> --
Magnolia var nomineret til 3 oscars.

Overset:

Ronin

Fra : Martin Helbo

Dato : 21-11-02 17:59

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse

> Magnolia var nomineret til 3 oscars.

Det er åbenbart gået min næse forbi, syntes bare aldrig jeg har set ret
meget om den.

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Rikke & Brian

Dato : 21-11-02 14:42

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Den måtte jo komme.
>
> Angiv en top 5 over gode film, som I mener er oversete/undervurderede.

Tigerland

I min omgangskreds er der ikke ret mange der kender dem, men dem jeg så
introducerer den til, synes alle godt om den. Synes det var synd den ikke
nåede biograferne her hjemme, den er da bedre end gennemsnittet.

Fra : Per Kristensen

Dato : 21-11-02 15:08

> [...]
> introducerer den til, synes alle godt om den. Synes det var synd den ikke
> nåede biograferne her hjemme, den er da bedre end gennemsnittet.

Ja en Ok film, som jeg selv købte på DVD, og snart skal have set igen :)

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 21-11-02 15:23

ML-78 <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> wrote:

> Den måtte jo komme.
>
> Angiv en top 5 over gode film, som I mener er oversete/undervurderede.

Det er ikke en top 5 blot oversete.

Shall we dance - japansk film

Noll Tolerans + Livvagterna

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Jeppe M

Dato : 21-11-02 16:19

Copland
ExcistenZ
Starship Troopers

+ 2 andre

Fra : Per Kristensen

Dato : 21-11-02 17:02

"Jeppe M" <jeppem@gjk.dk> skrev i en meddelelse
> Copland
> ExcistenZ
> Starship Troopers
>
> + 2 andre

Copland og Starship Troopers vil jeg ikke just kalde oversete. Starship
Troopers var den mest sælgende DVD da den udkom.
Excistenz??? Are you for real?

Fra : Jim Andersen

Dato : 21-11-02 17:12

> Excistenz??? Are you for real?

Jeg synes da den er fed.

Men hvad så med Dobermann !?!

/jim

Fra : Martin Helbo

Dato : 21-11-02 18:01

"Jim Andersen" <jim@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes da den er fed.
>
> Men hvad så med Dobermann !?!

Kanon film, men også meget overset. Den er fransk, mon Ole M. synes om den?

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Jens Thomsen

Dato : 21-11-02 17:52

> Copland og Starship Troopers vil jeg ikke just kalde oversete.

Copland fik blandede anmeldelser og noget ligegyldig modtagelse af publikum.
Jeg synes personligt også, at den er overset: God, effektiv konstruktion,
hæderlige skuespillerpræstationer og en fræk fornyelse af det nødvendige
showdown. I betragtning af hvor meget bras, der ellers kom i den genren i
løbet af 1990'erne, så placerer Copland sig absolut ikke i den dårlige ende.

MVH
Jens

Fra : Jeppe M

Dato : 21-11-02 17:57

Copland kunne have været et nyt springbrædt for Stallone- jeg er vild med
scenen hvor han går døv rundt til sidst, publikum lider med manden- smukt!

Dejlig twisted film- Cronenberg er min alltime favorite, glæder mig utroligt
til at 'Spider' kommer i danske biografer.

Starship Troopers- ok, ikke overset- Det var nørderiet der fik mig til at
nævne den. Mine venner og jeg har gjort en dyd af at se filmen 'med nye
briller' hver gang vi ser den, efterhånden har vi været igennem:
- teenage/udviklings historien
- Som et debat indlæg til verdenssituationen
- interetekstuelle referencer
- diskussioner af 'hvorfor er det sjovt'
usw.
Som sagt- nørderiet- vi ser den film for noget mere end vhad den generelt
bliver kategoriseret med. Et flot nuanceret arbejde af Verhoven!

VH
/JeppeM

Fra : ML-78

Dato : 21-11-02 19:16

> Copland og Starship Troopers vil jeg ikke just kalde oversete. Starship
> Troopers var den mest sælgende DVD da den udkom.

Ganske uforståeligt. Så den i biografen da den kom og synes det er en af de
dårligste film, jeg til dato har set.

ML-78

Fra : Jens Thomsen

Dato : 21-11-02 21:54

> Ganske uforståeligt. Så den i biografen da den kom og synes det er en af
de
> dårligste film, jeg til dato har set.

Starship Troopers røg desværre også henover hovedet på både målgruppe og en
pæn del af kritikerne, der tilsyneladende forventede en opdateret Aliens og
i stedet fik serveret intelligent satire. Skyd skylden på markedsføringen.
Jeg synes, at den er uretfærdigt overset og undervurderet.

MVH
Jens

Fra : ML-78

Dato : 21-11-02 22:41

> [...]
> i stedet fik serveret intelligent satire. Skyd skylden på markedsføringen.
> Jeg synes, at den er uretfærdigt overset og undervurderet.

Måske skulle man give den en chance mere, men mine dårlige minder har hidtil
holdt mig tilbage. Grunden til jeg ikke kan lide den er, at den indeholdt
alt for mange fjollede og absolut urealistiske sekvenser, samt at de
forskellige "feel-good" scener mod slutningen virkede alt for konstruerede
og tydelige (disse syntes at være indlagt for at appellere til et ret ungt
publikum). Men måske er det, som du siger, fordi jeg havde forventet en mere
regulær sci-fi film.

ML-78

Fra : Blix

Dato : 22-11-02 00:35

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

hvad med crying freeman med mark dacasco??? vildt fed film

Fra : Peter B. Juul

Dato : 22-11-02 03:32

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> writes:

> Måske skulle man give den en chance mere, men mine dårlige minder har hidtil
> holdt mig tilbage. Grunden til jeg ikke kan lide den er, at den indeholdt
> alt for mange fjollede og absolut urealistiske sekvenser,

Som for eksempel? (Og vær nu sød at lade være med at sige "de store
insekter" e.lign. Det er nu engang en del af scifi-kulturen)

> [...]
> og tydelige (disse syntes at være indlagt for at appellere til et ret ungt

Jeg opfattede dem som stor satire. En slags
fremtids-jugendstil-maleri.

--
Peter B. Juul, o.-.o "når nattehimmelen er mørk bag stjernerne,
The RockBear. ((^)) så er det fordi nattehimmelen er dækket

Fra : ML-78

Dato : 22-11-02 09:05

> Som for eksempel? (Og vær nu sød at lade være med at sige "de store
> insekter" e.lign. Det er nu engang en del af scifi-kulturen)

Ikke de store insekter i sig selv, men den måde de optræder på i filmen. En
af de imponerende scener er da heltenes fartøjer angribes af kuglerne
affyret fra planetens overflade - indtil man opdager, at det er insekterne,
der skyder kugler ud af røven. Der er flere andre episoder angående
personernes reaktioner og handlemåde, som jeg dog ikke kan huske på stående
fod (jeg har ikke set den siden jeg først så den for fem år siden). I sin
natur må sci-fi film indeholde en god del realisme for at fungere, og jeg
synes ikke Starship Troopers fungerer i denne henseende, da den aldrig
formår den ellers så vigtige "suspension of disbelief". Trods sine
fantasifulde væsner og eventyr-agtige handling er f.eks. Star Wars-trilogien
langt mere realistisk, hvor det virkelig tæller.

> Jeg opfattede dem som stor satire. En slags
> fremtids-jugendstil-maleri.

Tja, jeg synes nu den sociale satire der måtte være indeholdt i manuskriptet
til dels preller af på karaktererne i filmen. Havde personlighederne
indeholdt bare lidt dybde (i modsætning til slet ingen) og handlingen lidt
mere realisme, ville det måske have fungeret bedre.

ML-78

Fra : Jeppe M

Dato : 22-11-02 09:37

> [...]
> indeholdt bare lidt dybde (i modsætning til slet ingen) og handlingen lidt
> mere realisme, ville det måske have fungeret bedre.

Jeg ser det nu som en del af ironien at karaktererne ser ud og opfører sig
som de gør (vores helt er arketypisk skåret: bredkæbe og ståløjne- urkomisk
set i filmens sammenhæng.)
Scenen hvor de bliver tatoveret med dødningehoveder- hahaha- hvor plat kan
det blive, totally NOT cool- og derfor morsomt :)
Slutscenen er også noget af det sjoveste. Der bliver sagt noget i retning
af: 'Now we've got the chance to get to know them better' hvorefter der
klippes over til den store bug der stikkes i hovevdet med et MEGET stort og
ubehageligt apparat. Ja DET skulle nok give dem en masse viden!! *LMAO*
åhja- snart en gensyn værd igen-igen kan jeg mærke
/JeppeM

Fra : Jens Thomsen

Dato : 22-11-02 14:21

> [...]
> indeholdt bare lidt dybde (i modsætning til slet ingen) og handlingen lidt
> mere realisme, ville det måske have fungeret bedre.

Det er netop kernen, og sikkert også hvorfor så mange ikke kan lide filmen:
Starship Troopers er en kulørt tegneserie, og for mange, inkl. en pæn del af
den danske anmelderstand, så virker den tilsyneladende for karrikeret. Jeg
vil derimod mene, at stilen tænder alle advarselslamper og signalerer, at
filmen ikke umiddelbart bør tages alvorlig på realplanet, og at man skal
grave i subteksten for at finde mening med galskaben. Persontegningen kan
ses som en vigtig pointe: Menneskeheden er reduceret til banale stereotyper,
ukritiske og offervillige. Verhoeven ironiserer over idéen om det stærke
styre og skildrer resultatet som tab af identitet og ikke langt fra det, der
bekæmpes. I nogle henseender er rumuhyrerne endda mere menneskelige: De er i
stand til at vise frygt, en ægte følelse og ikke bare overfladisk melodrama.

Om det lykkedes helt for Verhoeven at få sine stik hjem er en smagssag. Man
kan med måske med rette påpege, at formen ikke er velvalgt, når hans satire
går så mange forbi, eller i det mindste problematisk. Men hans film er mere
aktuel nu end nogensinde.

MVH
Jens

Fra : Tenzel Kim

Dato : 24-11-02 19:55

Jens Thomsen wrote:

> [...]
> går så mange forbi, eller i det mindste problematisk. Men hans film er mere

Det store problem med Starship Troopers som jeg ser det er netop
Verhoven. Det lod ikke til at han kunne finde ud af hvad han ville med
filmen og derfor endte en hel del af hans pointer med at gå fuldstændig
tabt i hans sædvanlige "tits and ass" og overfladigske personer.
Elementerne i ST kunne godt have mundet ud i en utrolig godt politisk
satire men endte istedet med at blive en gang meningsløs actioncrap der
prøvede at gøre sig til mere ved at ligge et politisk element ind som
aldrig rigtigt fik lov til at skinne ordentligt igennem.

Tenz.

Fra : Jeppe M

Dato : 25-11-02 17:11

> [...]
> prøvede at gøre sig til mere ved at ligge et politisk element ind som
> aldrig rigtigt fik lov til at skinne ordentligt igennem.

Du kunne have ret, og det er her det klart er et holdningsspørgsmål.
At der var så meget 'actioncrap' overfalde og 'tits and ass' synes jeg var
med til at gøre de politiske elementer endnu mere hårdtslående- for i den
samenhæng fremstår de (i mine øjne altså) endnu mere obskure og rablende. Og
hvis der er mening i al den galskab, så klarer Verhoven det rigtig
interessant (og flot) med en sådan fortolkning som han laver.
/JeppeM

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 22-11-02 00:16

> Angiv en top 5 over gode film, som I mener er oversete/undervurderede.

Et par hurtige skud fra hoften.

Strange Days
The Ice Storm
Top Secret
The Dead Zone
The Hudzucker Proxy

Jeg ville også have The Thing på, men den har fået en velfortjent revival.

--
Mark
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : Max

Dato : 22-11-02 13:13

Roselyne et les lions
Forhøret (polsk film) , hvad hedder den rigtig ?
Premutos
Hamlet (1996)
Snow White: A Tale of Terror

Fra : Piotr Duda-Dziewierz

Dato : 22-11-02 17:05

"Max" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> Roselyne et les lions
> Forhøret (polsk film) , hvad hedder den rigtig ?

Przesluchanie (Forhøret)

http://us.imdb.com/Title?0084548

--
Piotr Duda-Dziewierz : "Nu med opdateret netikette!"

Fra : Max

Dato : 23-11-02 23:34

On Fri, 22 Nov 2002 17:05:14 +0100, "Piotr Duda-Dziewierz"
<dziewierz@hotmail.com> wrote:

>"Max" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
>

>Przesluchanie (Forhøret)
>
>http://us.imdb.com/Title?0084548

Tak

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-11-02 21:38

ML-78 escribió / skrev

> Den måtte jo komme.
>
> Angiv en top 5 over gode film, som I mener er
> oversete/undervurderede.

Top 5 kan det ikke blive til, men

Erik the Viking - http://us.imdb.com/Title?0097289
The thirteenth floor - http://us.imdb.com/Title?0139809
Vidocq - http://us.imdb.com/Title?0164961

nu bor jeg jo i spanien, så jeg må da lige nævne:
Airbag - http://us.imdb.com/Title?0115487
Intacoto - http://us.imdb.com/Title?0220580

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-11-02 21:38