Wake for network administrator access
Fra : Jonas Voss

Dato : 20-11-02 01:29

Det kan man krydse af under options i "Energy Saver" på 10.2.2 [og
vist også tidligere]. Jeg var af det indtryk, at jeg så kunne sætte
maskinen på vågeblus, forlade hjemmet, oprette en ssh-forbindelse fra
hvor som helst, og dermed vække dyret pr. fjernbetjening.

Det er ikke lykkedes.

Nogle der ved hvad dette så indebærer, og er det overhovedet muligt,
at vække en slumrende mac pr. fjernbetjening?

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-11-02 01:51

On Wed, 20 Nov 2002 01:29:16 +0100, Jonas <voss@dev.null.dk> wrote:

> [...]
>
> Nogle der ved hvad dette så indebærer, og er det overhovedet muligt,
> at vække en slumrende mac pr. fjernbetjening?

Flot Jonas, denne gang prøver jeg lige at slå hjernen til og give
nogle specs også.

ADSL med router - tolket ud fra de evigt blinkende grønne lamper på
forsiden er der altid trafik igennem.
G4'eren går på vågeblus efter 15 min. (man tænker vel på miljøet, og
elregningen).

Spørgsmålet forbliver det samme.

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 20-11-02 12:56

Jonas Voss <voss@dev.null.dk> wrote:

> [...]

Har du tilladt ekstern log-in (ssh) via firewallen under "deling"?
Poul Skovmand Thingholm

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 20-11-02 13:00

Poul Skovmand Thingholm <_REMOVE_pst@phenomen.dk> wrote:

> Har du tilladt ekstern log-in (ssh) via firewallen under "deling"?
- og under tjenester selvfølgelig.

Poul Skovmand Thingholm

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-11-02 17:45

On Wed, 20 Nov 2002 12:59:33 +0100, Poul <_REMOVE_pst@phenomen.dk> wrote:

> - og under tjenester selvfølgelig.

Tjek, er gjort.

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-11-02 17:44

On Wed, 20 Nov 2002 12:55:31 +0100, Poul <_REMOVE_pst@phenomen.dk> wrote:

> Har du tilladt ekstern log-in (ssh) via firewallen under "deling"?

Jøp, jeg kan fint ssh'e til box'en udefra så længe ikke er slumret
hen.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-11-02 13:41

Jonas Voss <voss@dev.null.dk> writes:

> [...]

Noep. Selve maskinen skal forblive taendt, men skaermen maa godt
blive slukket.

Efter sigende kan man sende en Wake-on-lan pakke via nettet der
vaekker maskinen fra vaageblus, men det ved jeg ikke meget om.
Indstillinger mumler noget om "administrativ adgang". Nogen der har
nogen ide om hvad det indebaerer?
http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 20-11-02 20:45

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> writes:

> [...]
> vaekker maskinen fra vaageblus, men det ved jeg ikke meget om.
> Indstillinger mumler noget om "administrativ adgang". Nogen der har

Mon ikke det er standard Wake-on-lan (WOL) pakker? I så fald findes
der sikkert indtil flere forskellige utilities der kan sende sådan
nogle pakker. Det er ved at være for lang tid siden jeg skrev et
perlscript der kunne gøre det, men det er noget med at sende MAC
adressen på den maskine der skal vækkes (seks gange lige efter
hinanden i en enkelt ethernetframe).

Problemet er selvfølgeligt, at det kræver en maskine der er tændt for
at kunne gøre det...

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-11-02 09:44

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> writes:

> [...]
> hinanden i en enkelt ethernetframe).
>
> Problemet er selvfølgeligt, at det kræver en maskine der er tændt for

Kan en sådan pakke routes? Sagt på en anden måde, skal de to
involverede maskiner befinde sig på samme fysiske subnet?

Eller er det tiden at ofre gedekid i netværksgruppen?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 21-11-02 10:35

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> writes:

> Kan en sådan pakke routes? Sagt på en anden måde, skal de to
> involverede maskiner befinde sig på samme fysiske subnet?

Det er jo et ethernet broadcast, så du kan nok ikke route den gennem
internettet.

http://ahh.sourceforge.net/wol/ kan efter sigende afvikles på
Mac OS X.

Fra : Jonas Voss

Dato : 22-11-02 17:29

On 21 Nov 2002 10:35:24 +0100, Thomas <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> wrote:

> Det er jo et ethernet broadcast, så du kan nok ikke route den gennem
> internettet.
>
> http://ahh.sourceforge.net/wol/ kan efter sigende afvikles på
> Mac OS X.

Den side med en forklaring på WOL som ovenstående lænker til skriver
følgende:

<q src="http://www.networking.ibm.com/eji/ejiwake.html">
Today IBM offers you a way to access a local-area or wide-area
network (or potentially even the Internet) to turn on desktop PCs
remotely.
</q>

Hvad mener de med "potentially the internet"? At teknologien er
der, men at menneskeheden endnu ikke er udstyret med tøjler der kan
styre den eller, hvis du er smart nok kan du skrive dit eget program,
fordi vi gider ikke?

Jeg sigter efter noget med at ens netværk skal være sat op på en
bestemt måde for at kunne modtage magic packets, måske noget med
bestemte pakker der modtages udefra, der så oversættes til en ethernet
boradcast på det modtagede netværk.

BTW, jeg har ikke skidemeget forstand på netværker, men får det
forhåbentlig virkelig snart.

Fra : Peter Kiil

Dato : 23-11-02 17:45

in article ei22b-8l.ln1@wintermute.verture.net, Jonas Voss at
voss@dev.null.dk wrote on 22/11/02 17:28:

> [...]
> bestemt måde for at kunne modtage magic packets, måske noget med
> bestemte pakker der modtages udefra, der så oversættes til en ethernet

Jeg tror det er med vilje at teknologien er begrænset til at fungere på LAN.
Jeg ville eksempelvis være træt af enhver villle kunne tænde min maskine når
det passede dem. Jeg er klar over at det skal slås til på mac'en, men mange
pc'ere er default sat op til at acceptere WOL pakker. Så jeg tror det er et
spørgsmål om sikkerhed.

--
/peter

"Where's my burrito?"
Homer Simpson.

Fra : Jonas Voss

Dato : 23-11-02 18:23

On Sat, 23 Nov 2002 17:44:30 +0100, Peter <spam@kiil.net> wrote:

> [...]
> pc'ere er default sat op til at acceptere WOL pakker. Så jeg tror det er et

Det lyder som en ganske plausibel forklaring.