Udtagning af gammelt vindue.
Fra : Gunnar Holm.

Dato : 19-11-02 22:04

Hej Gruppe.

Jeg er ny læser af denne gruppe, men i kommer sikkert til, at høre mere til
mig, da vi i vort hus skal igang med den store omgang med nyt køkken/alrum
og stue.

Mit spørgsmål går på, at i det rum jeg skal montere mit nye køkken i, sidder
der et vindue som skal sløjfes. problemet er, at jeg har hulmursisoleret med
flamingogranulat. Normalt, når man isolerer med dette blander man en smule
bindemiddel i. Det er ikke gjort i mit tilfælde da isolatøren påstod, at
væggene ville få svært ved at ånde. Nu kan jeg jo se for mig, at når jeg
skærer det gamle vindue ud med en fuksvans, så kommer alt flamingoen
dryssende ud. Jeg har en ide om, at bore nogle huller hele vejen rundt i den
indvendige ramme og så sprøjte fugeskum ind. Faren ved dette er bare, at man
risikerer, at inder og ydervæg presses fra hinanden. Er der nogle af jer
gæve "Hjemmesløjdere" der har en anden ide.

Mvh.
Gunnar Holm.

Fra : Nikolaj

Dato : 20-11-02 09:52

Hvis du piller lister og fuger af dit vindue, saver karmskruerne/søm over og
på den måde frigør dit vindue, kunne du evt skyde nogle plader ind og
fastgøre dem inden du fjerner vinduet fra hullet. Blot min umidelbare ide.
Jeg er bestemt ikke expert på nogen måde.

Mvh
Nikolaj

Fra : Ole Jensen

Dato : 20-11-02 10:16

Gunnar Holm. wrote:

> [...]
> risikerer, at inder og ydervæg presses fra hinanden. Er der nogle af jer
> gæve "Hjemmesløjdere" der har en anden ide.

Hej

For et par år siden læste jeg om en der havde samme problem. De borede
huller i fugerne omkring hullet, derefter sprøjtede de, som du også
skriver, fugeskum ind i hullerne. Mængden skal selvfølgelig ikke være
større end nødvendig. Hvad det så er ved jeg ikke.
En ide: Sæt en plade for hullet indvendig, inden du fjerner vinduet, så
eventuel flamingogranulat ikke flyver ind i huset.

Held og lykke med projektet

Ole-J

Fra : Martin Buhelt

Dato : 20-11-02 11:21

> [...]
> risikerer, at inder og ydervæg presses fra hinanden. Er der nogle af jer
> gæve "Hjemmesløjdere" der har en anden ide.

Er du sikker på at hulmuren ikke er lukket omkring vinduet? Hvis væggene er
af mursten, er jeg ret sikker på at de skal være lukkede omkring vinduer og
døre af hensyn til murens stabilitet.

/Martin

Fra : Gunnar Holm.

Dato : 20-11-02 12:36

Tak for svarene til jer allesammen.

En kommentar til Martins svar er, at hvis yder og indermur er ud i ét i
vindueshullet, så er der lavet en konstruktionsfejl. Yder og indermur må
ikke være ud i et da man derved får lavet en kuldebro. Normalt når man murer
inder og ydermur så forbinder man murene med murbindere imellem fugerne.
Murbindere er ståltrådsstykker der er bukket i en vinkel i hver ende, om
dette også var praksis i 1910, da mit hus blev bygget, ved jeg ikke.

Mvh.
Gunnar.

Fra : Klaus Jensen

Dato : 20-11-02 13:51

Hej Gunnar

Martin har ret i at indmuren normalt er ført ud til ydermuren i
vinduesåbninger, dog med undtagelse af ca. 10 mm for at undgå kuldebro.

MVH

Klaus

Fra : Martin Buhelt

Dato : 20-11-02 16:31

"Klaus Jensen" <klaus@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Martin har ret i at indmuren normalt er ført ud til ydermuren i
> vinduesåbninger, dog med undtagelse af ca. 10 mm for at undgå kuldebro.

Tjah - mit hus er fra 1947, og her er yder og indermur ført helt sammen.

/Martin

Fra : Gunnar Holm.

Dato : 21-11-02 01:08

Hej.

Jo, jo vi får se, jeg må jo bare gå igang med lidt forsigtighed og så tage
det som det kommer.

Man kunne jo også save ca. 100mm ud af karmen i den ene side og så "Sondere
terrænet".

Mvh.
Gunnar.