problem med Frames og refresh
Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 19-11-02 22:37

Hejsa

Jeg har et problem med en frames løsning jeg har gang i, og jeg håber
nogen her har en ide

Sitet betår at 3 frames top (menu), midt (indhold) og bund (alm.
footer). Umiddelbart virker det, men der opstår problmer når brugeren
trykker refresh i browseren efter at havde gået videre fra forsiden (dvs
har skiftet indholdsframen ud men noget andet).

* OKAY: Nogen gange virker det , og alle 3 frames bliver opdateret
* FEJL: Nogen gange bliver framesættet loadet på en såden måde at man
kommer tilbage til forsiden, dvs. browseren hopper tilbage til den side
som framesættet angiver skal være i indholdsframen istedet for at blive
på den aktuelle side for indholsframen.

Jeg har prøvet at gøre mig nogle opservationer:

* framesættet er skrevet ud til browseren i en document.write (hvis det
har nogen betydning)
* Hvis man bruger Force refresh (Control+F5), så kommer man altid
tilbage til forsiden
* Hvis man bruger alm refresh (F5), så bliver man somregel på siden
* Hvis framesættet er loadet i https i stadet for alm http, så opfører
aml refresh sig nogle gange som force refresh
* Det er ikke helt forudsigeligt hvilken browser versioner som giver
problemet, nogle gange fejl ie 5.5 og nogle gange 6.0
* På den samme browser er der forskel alt efter om koden ligger på vores
udv server i stedet for vores test server.

Derfor har jeg følgende spørgsmål:

* Hvilke regler er der for hvornår browseren hopper tilbage til
forsiden, og hvornår de enkelte frames refreshes individuelt ?, og er
der forskel på http og https ?

* Er der nogen specifikke browser indstillinger der kan påvirke resultatet ?

* Kan der være nogen server (IIS 4 og/eller WebSphere (Apache 1.3) )
som kan påvirke det ?, kunne evt forklare forskellen på udv og test server.

mvh
henrik

ps FUT : dk.edb.internet.webdesign.html

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-11-02 22:49

Henrik Lynggaard skrev:

> [...]
> når brugeren trykker refresh i browseren efter at havde gået
> videre fra forsiden (dvs har skiftet indholdsframen ud men

Det er et generelt problem med rammer. Når man trykker reload i en
browser vil den hente den adresse der står angivet i adresselinjen.
Bruger man frames vil denne adresse som regel blive ved med at være
den samme, uanset hvilken underside man bevæger sig ind på. Når man
så trykker reload beder man browseren om at hente siden som om det
var første gang - derfor kommer man tilbage til startsiden i
framesettet.

Man kan slippe for problemet ved at benytte iframes eller css-
positionering [1]. Man kan sikkert også komme langt ved hjælp af
javascript - hvis man da ikke bare vælger at skrotte ideen om at
benytte frames i det hele taget.

> ps FUT : dk.edb.internet.webdesign.html

Tja - der er du allerede.

Noter:
======

[1] Med position: fixed kan man lave et css-design der tilsvarer frames,
men alt sammen ligger i samme dokument. Desværre virker denne
teknik ikke i Internet Explorer
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)