Vandmærker i Excel
Fra : Ukendt

Dato : 19-11-02 19:57

Har i en engelsk nyhedsgruppe set, at der kan laves en makro, som kan få
Excel til at udskrive baggrundsgrafik. Dog kan jeg ikke få den til at virke
umiddelbart.

Er der mon nogen af jer makro-hajer, der har noget brugbart liggende til
det?

Mvh
Anette Linnea

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-02 20:02

"Anette Linnea" <alr (a) tdc.dk> wrote in message
> [...]
virke
> umiddelbart.
>
> Er der mon nogen af jer makro-hajer, der har noget brugbart liggende til

Og vi mangler lige at sige, at det er Excel XP, der er den relevante version
her.

Anette Linnea

Fra : pre

Dato : 20-11-02 08:57

Netop ExcelXP har udvidet muligheden for grafik som baggrund. Der er
(sådan set) næppe den store forskel på makroerne i Excel og Word.
Omvendt er problemet ikke så stort. Der kan sættes ét og kun ét bilede
i hver af de tre sektioner og Format Picture knappen klarer alt med
beskæring og skalering.

Det oprindelige vandmærke der strækker sig over hele siden fåes fra de
nye printergenerationer og andre krav må honoreres via Word.

© pre 2002

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-02 09:35

"pre" <skrivtil@gruppen.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det oprindelige vandmærke der strækker sig over hele siden fåes fra de
> nye printergenerationer og andre krav må honoreres via Word.

Der er åbenbart det problem, at baggrundsgrafik godt kan indsættes men
desværre ikke printes i Excel. Det er det, som makroen skulle kunne udvirke.
Men som bekendt er jeg jo ikke nogen ørn til VBA) Jeg er vel på niveau
med en gråspurv))))))))))

Mvh
Anette Linnea

Fra : pre

Dato : 20-11-02 12:41

Hvis baggrundsgrafik dækker begrebet vandmærke, så har du ret, for Excel
har ikke som Word - og specielt de store grafikprogrammer, en mulighed
for at sætte tekst og grafik på separate "lag".
Hvis du har en makro som påstår at kunne løse det problem i én proces,
så ville jeg da meget gerne se den. Men jeg tvivler. Skulle jeg få en
ubetvingelig lyst til at sætte et vandmærke i Excel, så ville jeg printe
mærket først.
I øvrigt er problemet vel mere et spørgsmål om at kunne skrive "ovenpå",
hvad med at bruge en skabelon?

© pre 2002

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-02 21:20

> [...]
> mærket først.
> I øvrigt er problemet vel mere et spørgsmål om at kunne skrive "ovenpå",

Her får du først et link til en side, hvor der er en meget anvendelig metode
nederst. I korte træk kopierer man sine data ind over et grafikobjekt (f.eks
WordArt) og så vha shift + rediger, billedkæde kopieres data og vandmærke
til at ligge i en form for lag.

http://www.xl-logic.com/pages/formulas.html

Mvh
Anette Linnea

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-02 21:22

> [...]
> mærket først.
> I øvrigt er problemet vel mere et spørgsmål om at kunne skrive "ovenpå",

Her er så også linket til makroen, der skulle kunne sikre udskrift af
baggrunden:

http://groups.google.com/groups?as_umsgid=%3CeS7WyBNeAHA.2188@tkmsftngp02%3E

Mange hilsner
Anette Linnea

Fra : pre

Dato : 21-11-02 13:36

Hej Anette
Hvis du virkelig er vild og blodig for at få et vandmærke i Excel (hvor
det absolut ikke har noget at gøre), så foreslår jeg at du laver en
skabelon i Word og printer et antal, eller efter behov. Alt det andet
er filihut og selv om jeg gerne overskrider regler o. a. så finder jeg
det meningsløst at sidde og rode med to vinduer.
Word´s faciliteter til vandmærker er fremragende og selv en meget
beskeden makro kan hente ethvert billede og justere farverne hvis man
ikke som jeg har en "Billedbar" med farvejustering. I den retning er der
frit valg på alle hylder.

© pre 2002

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-02 14:21

> [...]
> beskeden makro kan hente ethvert billede og justere farverne hvis man
> ikke som jeg har en "Billedbar" med farvejustering. I den retning er der

Jeg giver dig ret i, at Word har fået et virkelig godt løft på dette område.
Desværre har jeg blot lige nu den bundne opgave at se at finde diverse
løsninger indenfor Excels egne rammer, og jeg synes da bestemt, at det er
interessant, at nogen har kunnet lave en makro til at håndtere det ønske.

Hilsen
Anette Linnea