LOTR
Fra : Andreas Ohn-Andersen

Dato : 19-11-02 16:47

http://www.bytesandbobs.com/dvdcompare/
står der at der i den Europæiske version af LOTR:FOTR er klippet 1 muinut og
16 sekunder fra extramaterialet. Er det kun den engelske eller også den
danske R2 udgave? Præcis hvor er det der er klippet?
Og hvorfor står der i øvrigt at den amerikanske varer 208 min og den dk kun
200?

--
..- -. -.. .-. . .- ...
A n d r e a s

Fra : Morten DH

Dato : 19-11-02 17:24

"Andreas Ohn-Andersen" <andreas.ohn@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> danske R2 udgave? Præcis hvor er det der er klippet?
> Og hvorfor står der i øvrigt at den amerikanske varer 208 min og den dk

Ved ikke hvor den er klippet; men de 208 vs. 200 min. skyldes at PAL (det
europæiske videoformat) vises 4% for hurtigt idet det vises med 25 billeder
per sekund mod rigtig films 24 (NTSC/amerikansk viser det i korrekt
hastighed)

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 19-11-02 17:38

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> wrote in message
> [...]
billeder
> per sekund mod rigtig films 24 (NTSC/amerikansk viser det i korrekt

Der er nævnt noget ovenfor om, at der er et easter-egg med ordet "penis"
eller noget i den stil, der er blevet klippet, fordi englænderne ikke vil
have den slags.

/Nikolaj

Fra : Andreas Ohn-Andersen

Dato : 19-11-02 19:57

Morten DH <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev i news:ardojk$8kq$1@sunsite.dk
> [...]
billeder
> per sekund mod rigtig films 24 (NTSC/amerikansk viser det i korrekt

Er det synligt at det går hurtigere? Hvad er grunden til at det går
hurtigere? Hvilken hastighed er det i biografen?

--
..- -. -.. .-. . .- ...
A n d r e a s

Fra : Torben Simonsen

Dato : 19-11-02 21:11

"Andreas Ohn-Andersen" <andreas.ohn@mail.dk> writes:

> Er det synligt at det går hurtigere?

Nej. Hvis man har absolut gehør, så vil man *muligvis* kunne høre, at
eventuelle kendte musikstykker i filmen bliver forskudt en anelse i
toneart, men det er meget få mennesker, der er i stand til at
registrere det.

> Hvad er grunden til at det går hurtigere?

Spillefilm bliver optaget med 24 billeder pr. sekund. Amerikansk
TV (NTSC) kører med 60 halvbilleder pr. sekund, hvilket historisk
har noget at gøre med, at lysnettet kører 60 Hz i USA. Ved 60
halvbilleder pr. sekund kan man lave en lille nummer kaldet 3:2
pulldown, hvilket vil sige, at hvert andet billede på filmen bliver
vist i 3 halvbilled-perioder mod de normale 2. Dette får filmen
til at køre med den korrekte hastighed, men i visse scener med
kraftige bevægelser i billedet kan man godt se artifarkter fra
denne 3:2 pulldown.

I europæisk TV (PAL) køres der derimod med 50 halvbilleder pr.
sekund, og man kan derfor ikke lave et nummer som 3:2 pulldown.
Derfor bliver man nødt til at vise hvert billede på filmen i
de normale 2 halvbilled-perioder, og filmen kommer derfor til
at køre med 25 billeder pr. sekund, hvilket altså er de nævnte
4% hurtigere end det filmen blev optaget med.

Man kan sige, at den matematiske grund er, at det er nemt at
finde en forholdsvis stor fælles divisor for 24 og 60 (12 går
op i begge tal), mens der ikke findes en så stor fælles
divisor for 24 og 50.

> Hvilken hastighed er det i biografen?

Det er 24 billeder pr. sekund (+/- et par procent afhængigt
af maskintype).

--
-- Torben.

Fra : Jim Andersen