Skifte til et bredere bagdæk?
Fra : Thomas Hjort

Dato : 19-11-02 16:35

Det er nok mig der er barnlig, men jeg kan godt lide brede bagdæk :)

Alt kan selvfølgelig lade sig gøre når man spytter nok penge i. Men hvad vil
det koste at sætte et bredere bagdæk på en MC? Eks. at gå 1-2 cm op?
Bagsvingeren skal skiftes, men hvad med kædetrækket?

Kan det samme lade sig gøre på en bike med kardantræk?

Mvh Thomas

Fra : finn sander

Dato : 19-11-02 18:42

Thomas Hjort < Men hvad vil
> det koste at sætte et bredere bagdæk på en MC? Eks. at gå 1-2 cm op?
> Bagsvingeren skal skiftes, men hvad med kædetrækket?
--------------------
Hold,hold eller køb en anden MC!. Jeg har prøvet på en VFR750F at sende
fælgene til Sverige for at få dem ændret ( de "skære" fælgen over i begge
sider og ligger en 1" på i hver side ) Det for MC´n til at se bedre
ud,meeennn det er ikke det samme som at den styre bedre, snare tværdig mod.

Jeg gik fra 3 til 3.5 og 3.5 til 5.5 , jeg vil kun tilråde at ændre bla.
fælg størrelsen hvis man samtidlig får hjælp til at sætte cyklen op til det
nye, evt "hvis"/når man skifter til en öhlins forgaffel eller montere
magnesium fælge .m.m.

FS ( jeg ville aldrig gøre det på en sta. cykel )

Fra : Buck

Dato : 19-11-02 18:52

Hvor meget luft er der ved siden af dine nuværende dæk?

Jeg kan osse godt li brede dæk, og jeg synes ikke at det 130 som min Honda
var født med var nok.
Men da der ikke var plads til et bredere dæk, valgte jeg at gå ned i
hjulstørrelsen...

Jeg fandt en 16" krans (Den var født med 18"), der var en halv tomme bredere
end originalen, et sæt eger, og gik igang med at flette egerne fra den nye
krans til min originale nav.
Det gik fint, og jeg kører nu rundt med et 150 bagdæk på.
Jeg fandt Michelin Macadam til rimelige penge, og det har en passende store
"ballon" så der er ikke nogen højdeforskel at se eller mærke på cyklen.

Måske der osse er plads til et lidt bredere dæk på din cykel, ved at gå ned
i hjulstørrelsen istedet for at skifte bagsvingeren og det hele...

--
/Buck
CB 550 F1 ´75 (Med 150mm bagdæk)

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 20-11-02 01:04

Ved at skifte dæk ændrer man som nævnt køreegenskaberne og man kan jo
hurtigt regne ud til hvad. Hvis bagdækkets diameter mindskes så øges
efterløbet - hvis der ikke kompenseres her for ved forlængelse af
bagdæmperne - og motorcyklen bliver mere "ligeudkørende". Med bredere bagdæk
vil motorcyklen blive mere "overstyret" når den lægges ned i svingene. Men
disse ændringer i styringerne er jo noget som folk på nogle cykler stræber
efter og så ofte går andre veje end via ændring af bagdæk.

Så nævnes det at motorcykler med kardanaksler ikke er så sporty eller til
baner. Jeg ælsker da med min BMW R100 fra1976 at tage de fleste nyere
motorcykler i svingene.

Gert Thorgersen

Buck <buck@sol.dk> skrev i en

Fra : Buck

Dato : 20-11-02 08:35

> [...]
> efterløbet - hvis der ikke kompenseres her for ved forlængelse af
> bagdæmperne - og motorcyklen bliver mere "ligeudkørende". Med bredere

Jeg synes ellers at have oplevet det modsatte...
Efter at ha fixet baghjulet er cyklen lettere at få "rejst op" efter at ha
lagt den langt ned i et sving...
Men det dæk jeg fandt til mit "mindre" fælg, havde osse en temmelig stor
"ballon" i forhold til originaldækket, og totaldiameteren (målt helt ud til
dæk ydersiden) er næsten den samme.

Så min uprofessionelle konklusion er at jeg har fået bedre køreegenskaber,
og et bedre udseende bagdæk for samme pris

--
/Buck
CB 550 F1 ´75 (Med kædetræk)

Fra : Brian Wendelbo

Dato : 19-11-02 19:11

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Bagsvingeren skal skiftes, men hvad med kædetrækket?
>
> Kan det samme lade sig gøre på en bike med kardantræk?

Ja alt kan lade sig gøre, MEN.... tsk tsk man bør nok ikke overstige hvad
hjulproducenten forskriver.... typsik forringer man sine køreegenskaber ved
at lave på dækstørrelser....

Brian W.

YZF 1000R uden kåbe.....

Fra : Rune \(Bandit600R\)

Dato : 19-11-02 21:00

> Ja alt kan lade sig gøre, MEN.... tsk tsk man bør nok ikke overstige hvad
> hjulproducenten forskriver.... typsik forringer man sine køreegenskaber
ved
> at lave på dækstørrelser....

Jeg har monteret 160 i stedet for 150 på min Bandit, og det går fint...

(Den er så også hævet i røven, sænket i fronten og efter monteret med Dæmper
fra Hyperpro)

--
Rune
http://bandit600.netfirms.com

---

Fra : Thomas Hjort

Dato : 19-11-02 22:44

"Rune (Bandit600R)" <Rune.Romdal@tdcadsl.dkBandit600R> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har monteret 160 i stedet for 150 på min Bandit, og det går fint...
>
> (Den er så også hævet i røven, sænket i fronten og efter monteret med

Er dækket ikke meget tæt på bagsvingeren så?

Mvh Thomas

Fra : Rune \(Bandit600R\)

Dato : 20-11-02 06:56

> Er dækket ikke meget tæt på bagsvingeren så?
>
> Mvh Thomas

Nej, der plads nok til i hvert fald 170, men fælgen er for smal...
Det er faktisk også kæde der bliver det første problem

Fra : Richard Pade

Dato : 19-11-02 19:51

Thomas Hjort wrote:
> Det er nok mig der er barnlig, men jeg kan godt lide brede bagdæk :)

De er også gode at ligge i læ af, have på biler, men...

> Alt kan selvfølgelig lade sig gøre når man spytter nok penge i. Men hvad vil
> det koste at sætte et bredere bagdæk på en MC? Eks. at gå 1-2 cm op?

....regn med at det koster noget af manøvreringsevnerne i sving. Intet
svinger så godt som smalle dæk - alt andet lige.

> Bagsvingeren skal skiftes, men hvad med kædetrækket?

Hvis ikke der er plads, må det vel lægges længere ud til siden. (Længere
udgangsaksel og forsat/forkrøbbet bagkædehjul - udgangsakslen kan/skal
man faktisk skifte, hvis man sætter en Dominatormotor på en GB500 som
min).

> Kan det samme lade sig gøre på en bike med kardantræk?

På nogen kan det lade sig gøre at gå en enkelt str. eller måske to op,
fx en på min VF750S; men jeg kunne aldrig drømme om det af ovennævnte
grund. Amerikanerne gør det derimod på deres V4 Sabre og Magna i stor
stil, men det er vist mest, fordi de har forelsket sig i Dunlop D205S,
hvis min. bredde er nummeret bredere end std. for cyklen.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GiBbernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Bo-gsxR

Dato : 19-11-02 23:51

> Alt kan selvfølgelig lade sig gøre når man spytter nok penge i. Men hvad
vil
> det koste at sætte et bredere bagdæk på en MC? Eks. at gå 1-2 cm op

jeg kender nogle som gik fra 130 std. til 170, bagpå uden nogen
betydelig ændring ( på en vfr750f ) ifølge dem....
men på en kardan-cykel, skal du vel heller ikke på bane eller lave ræs
på små-veje, så du kan nok ikke mærke noget forringelse
af svingegenskaberne.

bo-gsxR

Fra : Hekto

Dato : 20-11-02 07:04

In article <aref8f$c25$1@sunsite.dk>, anonym@anonym.dk says...
> men på en kardan-cykel, skal du vel heller ikke på bane eller lave ræs
> på små-veje, så du kan nok ikke mærke noget forringelse
> af svingegenskaberne.

.... nu sidder jeg så her, ensom, bange og forladt ... med det
altafgørende spørgsmål her i livet:

Hvad kører de så BMW-CUB på???? ;)

--
/Hekto/Brian
Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS

Fra : Bo-gsxR

Dato : 20-11-02 11:29

> Hvad kører de så BMW-CUB på???? ;)

jeg tror nu heller ikke at de udgør den normale målgrubbe for
personer der køber en kværn med kardan.

bo-gsxR

Fra : Bo-gsxR

Dato : 19-11-02 23:51

Fra : Hr. Hansen

Dato : 23-11-02 01:00

Ny bagsvinger!!! Er du sikker på det er nødvendigt?
Jeg vil vove den påstand, at langt de fleste cykler kan
klare et bagdæk der er nummeret større end det originalmonterede.
Det der ofte vil være et problem er snare fælgens bredde, da fælg
og dækbredde skal passe sammen. Ofte vil man også kunne ødelægge
en mc's køreegenskaber hvis man eksperimenterer for meget med
dækmonteringen.

Så tænk dig godt om, inden du ofrer penge på bredere dæk.
Man skal også huske på, at et bredere dæk måske nok har en større
trædeflade,
men samtidig gør cyklen mere træg i styringen.

Mvh Søren
Thomas Hjort <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ardllp$cv5$1@news.cybercity.dk...