Købeloven og ombytning af vare
Fra : John H. Kristiansen

Dato : 19-11-02 15:13

Jeg har så været så heldig at mine kære forældre sidste jul gav mig en
Discman i julegave, den gik så i stykker i juni måned og blev indleveret
til forhandleren, (jeg kunne få en anden med det samme/ få pengene
tilbage men ville gerne vente på at få en magen til) Den kom så aldrig og
der laves ikke en ny model der ligner, jeg fik så igår (18/11) en ny af
et andet mærke. Mit spørgsmål er så: Hvilken garanti / reklamationsret er
der på den nye? (som i øvrigt var ca 200kr dyrere)

-John

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-11-02 15:27

John H. Kristiansen <spiff@softhome.net> skrev:

> Mit spørgsmål er så: Hvilken garanti / reklamationsret er
> der på den nye? (som i øvrigt var ca 200kr dyrere)

Der vil du have en to-årig reklamationsfrist som du er sikret via
købeloven.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-11-02 19:23

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev :

>Der vil du have en to-årig reklamationsfrist som du er sikret via
>købeloven.

Niks!
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Claus P.

Dato : 19-11-02 20:15

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Niks!

Ohh hvilken velunderbygget argumentation.

Iflg købeloven kan kunden ved ombytning kræve
nøjagtig samme type og model. Jeg formoder
grunden til dette er, at sælger ikke skal kunne tage
r.... på kunden ved at give kunden sidste års model
eller lign.

Hvis kunden accepterer en bedre/dyrere model, jamen
så er det da bare fint, det ændrer ikke ved sælgers
forpligtigelser.

MVH CP

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-02 08:56

> [...]
> eller lign.
>
> Hvis kunden accepterer en bedre/dyrere model, jamen
> så er det da bare fint, det ændrer ikke ved sælgers

Vi må formode at varen er købt INDEN sidste jul, hvilket betyder at der
oprindeligt var 1 års reklamationsret på varen, det er denne originale
reklamationsret der er gældende.

CP> Du har ret i at det ikke ændrer ved sælgers forpligtelser, som oprindeligt var
1 års reklamationsret.

Forresten så kan man som kunde ikke bare kræve en ombytning, hvis det er til
unødvendig stor omkostning for leverandøren at ombytte varen, så har kunden kun
krav på at få den repareret.

Forresten så er købeloven kun gældende mellem momsregistreret og
ikkemomsregistreret, hvilket betyder at eventuelle omkosteninger ved ombytninger
kun afholdes af butikken hvor varen er solgt.

Mikkel

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:194.239.234.5)
-- Sælg dit autotilbehør på http://www.autoatlas.dk/marked

Fra : Peter G C

Dato : 20-11-02 11:07

<Mikkel> skrev i en meddelelse

[klip]

> Forresten så er købeloven kun gældende mellem momsregistreret og
> ikkemomsregistreret, hvilket betyder at eventuelle omkosteninger ved
ombytninger
> kun afholdes af butikken hvor varen er solgt.

Det kan du vel dokumentere?

/Peter

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-11-02 16:42

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Det kan du vel dokumentere?

Selvfølgelig kan han ikke det. Det er jo forkert. Og det ved du også
godt.

--
Henning Makholm "Jeg har tydeligt gjort opmærksom på, at man ved at
følge den vej kun bliver gennemsnitligt ca. 48 år gammel,

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-11-02 09:55

<Mikkel> skrev:

> Vi må formode at varen er købt INDEN sidste jul, hvilket betyder
> at der oprindeligt var 1 års reklamationsret på varen, det er
> denne originale reklamationsret der er gældende.

Det er forkert.

> Forresten så er købeloven kun gældende mellem momsregistreret og
> ikkemomsregistreret, hvilket betyder at eventuelle omkosteninger
> ved ombytninger kun afholdes af butikken hvor varen er solgt.

Fra Købeloven:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A19800002829-REGL

§ 1. Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt
ikke andet er udtrykkelig aftalt, eller må anses for indeholdt i
aftalen eller følger af handelsbrug eller anden sædvane.

§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-11-02 21:13

Scripsit "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>

> Det er forkert.

Nej, det er rigtigt. Ændringsloven siger som
ikrafttrædelsesbestemmelse:

§ 2
Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. Loven har virkning for køb, der indgås den 1. januar 2002
eller senere.

I stk. 2 er det datoen for *indgåelse* af købsaftale der er det
afgørende, ikke datoen hvor køber får varen i hænde. Hvis der senere
foretages omlevering, er det stadig den oprindelige købsaftale der
gælder mellem parterne, og derfor er det de gamle bestemmelser om
reklamationsfrist m.v. der gælder også for den omleverede vare.

--
Henning Makholm "I paid off ALL my debts and bought a much-needed new car."

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-11-02 10:58

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

> Nej, det er rigtigt.

Du har jo ret og det samme har Jan no naturligvis også.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-11-02 09:53

jan@stevns.net skrev:

> Niks!

Hvad siger du dog niks til?

Ved ombytning er der en ny reklamationsperiode. Du kan finde købeloven
http://www.retsinfo.dk og du kan ydermere læse mere på
http://www.fs.dk

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-11-02 00:24

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev :

>Hvad siger du dog niks til?

til at der er 2 årig reklamationsfrist

(sidste jul, var i år 2001 - så den er jo under den "gamle" købelov)

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : BN

Dato : 22-11-02 15:53

> til at der er 2 årig reklamationsfrist
>
> (sidste jul, var i år 2001 - så den er jo under den "gamle" købelov)
>
> Hej

Bemærk evt, at mange forretninger tilbød en 2 års garanti nogle måneder før
loven trådte i kraft. Dette gjorde de naturligvis kun i konkurrence øjemed.

Hvis butikken gjorde dette, er der to års garanti, men ifølge ovenstående
lyder det som om, at det var længe før julen varen blev købt, men det er da
meget rart at vide alligevel.

Hilsen BN

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-02 00:40

"BN" <BN@mailme.dk> wrote in message

> [...]
> lyder det som om, at det var længe før julen varen blev købt, men det er

Det var nok kun 2 års reklamationsret butikkerne gav.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-11-02 10:59

jan@stevns.net skrev:

> til at der er 2 årig reklamationsfrist
>
> (sidste jul, var i år 2001 - så den er jo under den "gamle" købelov)

Du kunne evt. have henvist og citeret det relevante (ja ja jeg kunne
selv have kigget) så havde jeg sparet en 3-4 indlæg

--
Morten http://miljokemi.dk