Jeg har haft em hjemmeside, som er blev hostet hos et firma i København. I
begyndelsen af 2992 ønsker at flytte denne hjemmeside til et andet domæne,
og ville altså nedlægge den gamle hjemmeside. Den 23. februar 2002 sender et
brev (snail-mail) til firmaet (for at være sikker på, at opsigelsen kan
dokumenteres). I brevet står "
---------------------
"Vedr. xxx-domæne
Da ovenstående domæne flyttes over på det nye yyy-domæne ønskes det ikke
forlænget, når abonnementsperioden udløber."
-----------------------
Herefter hører jeg ikke noget fra firmaet, før de i september 2002 sender
mig en regning for en ny abonnementsperiode til nævnte domæne. Jeg reagerer
og siger, at det må være en fejl, da hostingen er opsagt, men de mailer til
mig, at man - i henhold til deres betingelser - skal opsige sin hosting ved
at angive sin personlige brugerkode, og det har jeg endnu ikke gjort. Altså
sender de så min gamle kode til mig, og jeg sender et nyt brev til firmaet,
hvor jeg opsiger domænet igen med angivelse af denne kode.
Så sender de mig derefter en regning for ny abonnementsperiode, med den
begrundelse, at jeg har opsagt min hosting for sent. De regner opsigelsen
for at være det brev som er sendt til dem i anden omgang, og ikke det
første.
Men mit første brev (citeret ovenfor), hvor jeg opsiger min hosting, er
sendte ca. et halvt år inden at abonnementsperiodens udløb, og med præcis
angivelse af hvilken hosting jeg ønskede at opsige, dog uden angivelse af
hemmelig kode. Dengang reagerede firmaet ikke, så derfor gik jeg ud fra, at
hostingen var opsagt.
Nu truer de så med at "indberette mig til Ribers", hvis jeg ikke betaler!
Hvad mener andre om juraen i denne sag?
v.h.
Jakob Muncker
|