Bootvanskeligheder med GeForce4?
Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-11-02 07:23

Jeg skal have fat i et nyt grafikkort, og har et øje til disse:

Palit Microsystems Daytona GeForce4 Ti 4200 TV-Out
AGP / 128MB DDR / 2048x1536 / GeForce4 Ti 4200 1.199 kr

InnoVISION Tornado GeForce4 Ti 4200 TV-Out + DVI
AGP / 64MB DDR / 2048x1536 / GeForce4 Ti 4200 1.165 kr

Asus AGP-V8420 Ultra/DT TV-Out Retail
AGP / 128MB DDR / 2048x1536 / GeForce4 Ti 4200 1.450 kr

De to første har jeg læst mig frem til at mindst 5 forskellige
mennersker har bootproblemer med. Altså at deres computer fryser
eller noget andet i den stil. Men skal man tro alt hvad man læser? ;)
Jeg kender ikke Palit personligt, men kortet er vist rimeligt
populært på Edb-priser.dk, og er da også set anbefalet mange steder,
på trods af at blæseren larmer. Der er vist også noget med at deres
GeForce3-kort ikke var så godt, så jeg tøver lidt med at vælge Palit.

Jeg har et lige nu et InnoVISION GeForce2 Ti, og er ret glad for det.
Der har aldrig været problemer med det. Havde det ikke været for det
jeg havde læst mig til, så havde jeg slået til med det samme og købt
dette kort, det er helt sikkert. Men jeg synes at jeg har oplevet alt
for mange problemer med bootvanskeligheder p.g.a. indstikskort i min
tid, til at turde ofre godt 1000,- på at prøve igen :)
Derfor vil jeg gerne spørge om det er... "officielt"... at der kan
være problemer med at boote med et GeForce4? Jeg synes ikke at have
læst tilsvarende da jeg stod og skulle købe GeForce2.

Det sidste kort er jo Asus, hvad kan man sige? Det er vist også
voldsomt populært, men er det værd at ofre små 300,- på? Eller skal
jeg bare holde mig til gode gamle InnoVISION og håbe på det bedste?

PS: Hvis I skulle finde på at anbefale andre kort, så vil jeg gerne
holde det under de 1500,- et Asus-kort koster ;)

--
Lars Stokholm

Fra : Thomas

Dato : 19-11-02 09:24

"Lars Stokholm" <larsstokholm@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> PS: Hvis I skulle finde på at anbefale andre kort, så vil jeg gerne
> holde det under de 1500,- et Asus-kort koster ;)

Jeg kører med et Point Of View G4 Ti4200 og det har altid virket
upåklageligt.

Det kører 310/560 OC og kan også snildt klare at AGP porten bliver OC.

det starter fint.

Jeg havde et Palit G" der aldrig virkede. Derefter et Palit G3 TI200 som
virkede upåklageligt lige indtil det røg en tur i fryseren..... der røg der
en ramklods.. anyway.. jeg kan kun anbefale et POV..

de andre er jeg ubekendte med, men du kan nok ikke undgå at der er nogen der
har/får problemer med et ellere andet. og fordi der er 5 der har haft et
prob, ville jeg ikke være alt for nervøs, eftersom at der bliver solgt pnæt
mange kort, så den %'vise fejlprocent er meget lav.

Venligst

Thomas

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-11-02 09:59

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-11-02 15:51

In dk.edb.hardware.grafikkort, Lars Stokholm wrote:

> Men ok, jeg skal maaske bare kaste mig ud i det tage det foerste
> og det bedste, men saa bliver det nok InnoVISIONs trods alt.

Jeg har faktisk ombestemt mig. Så nu ser det ud til at det bliver et
PoV GeForce4 Ti4200 (altså hverken SE eller XP).

--
Lars Stokholm

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-11-02 15:56

> Jeg har faktisk ombestemt mig. Så nu ser det ud til at det
> bliver et PoV GeForce4 Ti4200 (altså hverken SE eller XP).

Heh, eller er det dumt? Jeg har læst mig til at 128MB ram faktisk kan
gøre kortet langsommere. Skulle jeg hellere spare nogle nanosekunder,
nøjes med 64MB og købe SE-modellen? Hvad er forskellen på de to,
udover det jeg har nævnt? Og hvorfor har ingen anmeldt SE-kortet på
Edbpriser.dk? ;(

--
Lars Stokholm

Fra : RpR

Dato : 19-11-02 16:21

> [...]
> nøjes med 64MB og købe SE-modellen? Hvad er forskellen på de to,
> udover det jeg har nævnt? Og hvorfor har ingen anmeldt SE-kortet på

64mb udgaven er en slat hurtigere grundet hurtigere RAM. Du kan self' clocke
dit 128mb til samme hastighed, og i de fleste tilfælde uden problemer.

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : Philip

Dato : 19-11-02 12:59

Er det et SE eller XP du har Thomas ???

Jeg kan sq ikke beslutte mig, hvilket jeg skal vælge af de 2 :P

/Philip

Fra : Thomas

Dato : 19-11-02 17:19

"Philip" <phfr@axxx.dk> skrev i en meddelelse
> Er det et SE eller XP du har Thomas ???
>
> Jeg kan sq ikke beslutte mig, hvilket jeg skal vælge af de 2 :P

jeg har det ganske almindelige. Hverken SE eller XP. jeg købte mit før de
andre kom på markedet.
Det har Conexeant tv chip og giver et ret pænt billede.. pænere end det jeg
har set fra et tilsvarende Palit, med philips chip.

det har også ret hurtige ram, du mangler self. de 0,5 nanosek som et 64 MB
er hurtigere ( noget i det område af hastighedsforskel ), men som du ser kan
det klare selv ret høje OC hastigheder, uden at beklage sig, så det kommer
tilbage med det samme der, og år hen og bliver en del hurtigere end et
tilsvarende 64 Mb kort.

Venligst

Thomas

Fra : Martin K

Dato : 19-11-02 16:27

Lars Stokholm wrote:
> Asus AGP-V8420 Ultra/DT TV-Out Retail
> AGP / 128MB DDR / 2048x1536 / GeForce4 Ti 4200 1.450 kr

Jeg har bestemt også overvejet at opgradere mit GF2TI til et dette GF4. Jeg
ville helt klart vælge ovenstående. Der er 128 MB ram på kortet, hvilket jeg
ser som en fordel, selvom det måske er lidt langsommere. Desuden er der
TV-Out + DVI på kortet. Men alt dette er jo meget godt. Det der tæller jeg
Asus

--
Martin K (måske lidt af en Asus freak )

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-11-02 21:43

In dk.edb.hardware.grafikkort, Martin K wrote:

> [...]
> dette GF4. Jeg ville helt klart vælge ovenstående. Der er 128 MB
> ram på kortet, hvilket jeg ser som en fordel, selvom det måske

Er det ikke noget med at der følger 3D-briller med til det?

Hvordan bruger man egentlig sådan nogle? Det skal vel være til
applikationer der er specielt beregnet til det, eller hur?

> Desuden er der TV-Out + DVI på kortet. Men alt dette er jo meget
> godt. Det der tæller jeg Asus

Hehe, jeg tror ikke engang at jeg får brug for TV-Out, men det er vel
svært at komme udenom, og så ærger jeg mig jo ikke. Men det kan vel
ikke bruges på mit TV, hvis jeg kun har en almindelig antenneindgang
og et scartstik, vel? Eller kan man købe en omformer til en mindre
formue? Jeg har en DVD-afspiller som er sluttet til mit TV via
scartstikket. Den har en "S-Video" ind- eller udgang og en "Video"
ind- eller udgang (der står ikke hvad det er, ind eller ud). Kan det
mon bruges, så jeg kan afspille fra computeren over DVD'en?

Som I nok kan høre er jeg på helt bar bund hvad sådan noget angår :)

--
Lars Stokholm

Fra : Thomas Dorf Nielsen

Dato : 20-11-02 00:54

On 19 Nov 2002 20:42:39 GMT, Lars Stokholm <larsstokholm@mail.dk> wrote:

>Er det ikke noget med at der følger 3D-briller med til det?
>
>Hvordan bruger man egentlig sådan nogle? Det skal vel være til
>applikationer der er specielt beregnet til det, eller hur?

Njah - ja og nej. Man kan få specielle applikationer, der kan vise
stereo på den rigtige måde.

Men man kan også downloade generelle drivere, bl.a. hos nVidia, som
griber ind i grafik-processeringen og så at sige "duplikerer" alle
grafikkomandoerne (http://www.nvidia.com/view.asp?IO=3dstereo_23.11).
Med andre ord så kan alle - eller i hvert fald mange - 3D spil lige
pludselig ses i stereo.

Ikke alle spil fungerer lige godt. Typisk er der mest at hente ved first
person shooters.

Det er også en fordel at have et nyt grafikkort. Først fra GeForce4
Ti-serien bliver så godt som alle effekter tegnet rigtigt i 3D. Med Gf3
kan man f.eks. i Serious Sam se to fakler men kun én flamme, fordi
flammen ikke er en geometri som faklen, men en effekt.

Når alt dét er sagt, så skal det lige med, at det altså er lidt fedt at
sidde og dukke sig for fjendeild, fordi det vitterligt ser ud til at
komme ud af skærmen!

/dorf

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 21-11-02 16:58

> [...]
> Men det kan vel ikke bruges på mit TV, hvis jeg kun har en
> almindelig antenneindgang og et scartstik, vel?

Jo, du køber:
<http://shor.ter.dk/894795168>
Så er du kørende, forudsat dit TV understøtter SVHS
signalet. Dvs. dit TV ikke må være mere end ca. 2 år gammelt,
tror jeg nok...!

> Eller kan man købe en omformer til en mindre formue?

Vi har lige købt et sæt i Aldi til 70kr.
20 m. SVHS ledning, 20 m. "lyd"-ledning, en adapter til SCART
og en adapter fra Phono til Jack.
Vi har dog prøvet disse Aldi-sæt før og de gik i stykker efter
2mrd. - begge 2 vi købte...

Personligt ville jeg købe følgende:
SVHS kabel: <http://shor.ter.dk/935855909>
SCART _konverter_*: <http://shor.ter.dk/939293437>
Lyd kabel**: <http://shor.ter.dk/814608826>

* Der er _stor_ forskel på en adapter og en konverter i
dette tilfælde. Adapteren vil kun vise farver, hvis TVet understøtter
SVHS signalet, hvor konvereteren viser farver lige meget hvad.
Konverteren giver også en smule bedre billede, da SVHS signalet
holdes længste muligt (læs mere på linket).

** Lydkabler skal _kun_ bruges, hvis lyden skal komme ud af
TVet.

> [...]
> "Video" ind- eller udgang (der står ikke hvad det er, ind eller ud).
> Kan det mon bruges, så jeg kan afspille fra computeren over

Det tør jeg ikke sige, jeg har aldrig selv prøvet.

> Som I nok kan høre er jeg på helt bar bund hvad sådan noget
> angår :)

Man skal jo starte et sted ;)

Venligst
Mikael

Fra : Lars Stokholm

Dato : 21-11-02 18:43

In dk.edb.hardware.grafikkort, Mikael Nørrelund Andersen wrote:

Perfekt, så var der alligevel nogen der så spørgsmålet, som nok var
lige lovligt godt gemt i en tråd med et andet emne :) Jeg skulle
faktisk lige til at lave en ny tråd om det.

> Jo, du køber: <http://shor.ter.dk/894795168>
> Så er du kørende, forudsat dit TV understøtter SVHS
> signalet. Dvs. dit TV ikke må være mere end ca. 2 år gammelt,
> tror jeg nok...!

Snøft, det er vist 8-10 år eller noget i den stil. Hvad er
alternativet? Er det dem du nævner herunder, eller...?

[...]

> Personligt ville jeg købe følgende:
> SVHS kabel: <http://shor.ter.dk/935855909>
> SCART _konverter_*: <http://shor.ter.dk/939293437>
> Lyd kabel**: <http://shor.ter.dk/814608826>

Hvor meget af det skal jeg så købe? Det hele?

> [...]
> meget hvad. Konverteren giver også en smule bedre billede, da
> SVHS signalet holdes længste muligt (læs mere på linket).

Hvorfor så bruge en adapter, hvis en konverter er bedre og mere
kompatibel?

> ** Lydkabler skal _kun_ bruges, hvis lyden skal komme ud af
> TVet.

Ok, det besvarer så delvist forrige spørgsmål. Den skal jeg så
ikke købe.

> Det tør jeg ikke sige, jeg har aldrig selv prøvet.

Ok.

> Man skal jo starte et sted ;)

Nemmerli' :)

--
Lars Stokholm

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 21-11-02 19:08

"Lars Stokholm" <larsstokholm@mail.dk> skrev:
> Perfekt, så var der alligevel nogen der så spørgsmålet...

Vi er nogen der er vårgne *host* ;)

[TV]
> Snøft, det er vist 8-10 år eller noget i den stil. Hvad er
> alternativet? Er det dem du nævner herunder, eller...?

Ja.

> Hvor meget af det skal jeg så købe? Det hele?

Kun konverter og kabel, hvis lyd skal gå over PC.

> Hvorfor så bruge en adapter, hvis en konverter er bedre og mere
> kompatibel?

Der kan spares lidt penge ved at købe en adapter, men den
virker _kun_ med TV der understøtter SVHS signalet.

Ok.

Venligst
Mikael

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 21-11-02 19:09

"Mikael Nørrelund Andersen"
<noerrelund@"FJERNES"pc.dk> skrev:
> Vi er nogen der er vårgne *host* ;)

Damn, afsløret ;(

/Mikael

Fra : Lars Stokholm

Dato : 21-11-02 19:14

> Damn, afsløret ;(

Lol.

--
Lars Stokholm

Fra : Lars Stokholm

Dato : 21-11-02 19:13

> Vi er nogen der er vårgne *host* ;)

Hehe.

> Kun konverter og kabel, hvis lyd skal gå over PC.

Ok, og så er der en kabeludgang på kortet og en kabelindgang på
konveteren som ryger i TV'et, og så kører det bare?

[Adapter vs. konverter]

Ok. Jeg takker for din hjælp.

--
Lars Stokholm

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 21-11-02 19:24

"Lars Stokholm" <larsstokholm@mail.dk> skrev:
> Ok, og så er der en kabeludgang på kortet og en kabelindgang på
> konveteren som ryger i TV'et, og så kører det bare?

Ja, der er SVHS udgang på kortet.
På konverteren er der SVHS indgang (der er en knap, hvor man
kan vælge mellem indgang eller udgang), Phono* indgange og
Composite indgang (enten bruges denne ellers bruges SVHS).

* Bruges kun når lyden skal med ind i TVet.

/Mikael

Fra : Lars Stokholm

Dato : 21-11-02 19:58

> [...]

> Ja, der er SVHS udgang på kortet.

Ok.

> På konverteren er der SVHS indgang (der er en knap, hvor man

Jeg går ud fra at jeg skal sætte den til at fungere som indgang? Men
hvad skal en udgang så bruges til?

--
Lars Stokholm

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 22-11-02 18:04

> Jeg går ud fra at jeg skal sætte den til at fungere som indgang?

Ja.

> Men hvad skal en udgang så bruges til?

Fra TV til video ind på grafikkort.

/Mikael

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-11-02 18:31

> Fra TV til video ind på grafikkort.

Nåja, det er vel klart nok når jeg tænker en smule over det :)
Jeg har bare altid forestillet mig at man proppede antennekablet
direkte ind i computeren. Takker endnu engang.

--
Lars Stokholm

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 22-11-02 20:03

"Lars Stokholm" <larsstokholm@mail.dk> skrev:
> Nåja, det er vel klart nok når jeg tænker en smule over det :)

;)

> Jeg har bare altid forestillet mig at man proppede antennekablet
> direkte ind i computeren. Takker endnu engang.

Det er kun med TV-kort.

/Mikael

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-11-02 20:07