Andet multimedie
bentjuul 3670
Spørgsmål om billedestørrelse
Fra : Flemming C. Lund

Dato : 18-11-02 21:15

Lad os sige, at man har et billede som originalt fylder 650 X 360 pixels.
Hvis man så i f.eks. Dreamweaver laver om på disse pixels således at
billedet i stedet fylder f.eks. 200 X 110 pixels - vil billede så fylde det
samme som før, eller vil den nu fylde de kb mindre? Jeg tænker selvfølgelig
på loadtiden. Jeg gør nemlig altid sådan, at jeg laver billedestørrelsen om
i Photoshop, men det er jo lidt pjat, hvis billedet bare manuelt kan gøres
mindre i Dreamweaver, og billedet således fylder det mindre.

Fra : hcma

Dato : 18-11-02 21:36

"Flemming C. Lund" <fclund@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i Photoshop, men det er jo lidt pjat, hvis billedet bare manuelt kan gøres
> mindre i Dreamweaver, og billedet således fylder det mindre.

Hvis du benytter Photoshop 6.0 eller nyere kan du med stor fordel benytte
Image Ready's save for web funktion.
Og det er efter min mening altid bedst at lave det optimale format/størrelse
i grafikprogrammet og så derefter indsætte det i din editor.
m v h
HC

Fra : Flemming C. Lund

Dato : 18-11-02 21:44

> [...]
format/størrelse
> i grafikprogrammet og så derefter indsætte det i din editor.

Jeg bruger altid save for web funktionen, som også findes i PS7, men hvad
med mit oprindelig spørgsmål? Vil et billede fylde mindre, hvis man
nedsætter størrelsen manuelt i Dreamweaver eller lignende?

Fra : Jacob Atzen

Dato : 18-11-02 21:45

"Flemming C. Lund" <fclund@esenet.dk> writes:

> Jeg bruger altid save for web funktionen, som også findes i PS7, men hvad
> med mit oprindelig spørgsmål? Vil et billede fylde mindre, hvis man
> nedsætter størrelsen manuelt i Dreamweaver eller lignende?

Jeg kender ikke DW men mit umiddelbare gæt ville være nej. Hvis det er
som jeg gætter på, så vil DW bare sætte et par ekstra attributer på
dit img-tag. Jeg tvivler på at DW har indbygget billede skalerings
funktioner - og hvis det har er de næppe ligeså gode som i PS.

Men hvorfor ikke bare prøve og se hvad der sker?

- Jacob Atzen

Fra : Flemming C. Lund

Dato : 18-11-02 22:36

> Men hvorfor ikke bare prøve og se hvad der sker?

Det ville jeg også gerne, men hvordan kan jeg måle om den kb mæssigt fylder
det samme?

Fra : Jacob Atzen

Dato : 18-11-02 23:43

"Flemming C. Lund" <fclund@esenet.dk> writes:

> Det ville jeg også gerne, men hvordan kan jeg måle om den kb mæssigt
> fylder det samme?

Øhh, du spørger hvordan du finder ud af størrelsen på en fil eller
hvad?

- Jacob Atzen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-11-02 01:00

Jacob Atzen <jacob@aub.dk> skrev :

>Øhh, du spørger hvordan du finder ud af størrelsen på en fil eller
>hvad?

Den fylder det samme, som en anden har skrevet.

Du skal formindske størrelsen i et grafikprogram.

Fra : Aphex

Dato : 18-11-02 23:48

Flemming C. Lund wrote:

> Det ville jeg også gerne, men hvordan kan jeg måle om den kb
> mæssigt fylder det samme?

Se siden i en browser, højreklik på billedet og vælg Egenskaber
(Properties på udenbysk). Der står filstørrelsen.

--
Jesper

Fra : Flemming C. Lund

Dato : 18-11-02 22:36

Fra : Niels Svendsen

Dato : 18-11-02 23:23

Billedet vil fylde den originale bitmængde, du oploader jo det originale
billed, og det er det Dream - viser i krympet og dårligere udgave.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Digit

Dato : 19-11-02 10:32

"Flemming C. Lund" ræsonnerede, og skrev d. 18 nov 2002:

> [...]
> sådan, at jeg laver billedestørrelsen om i Photoshop, men det er jo
> lidt pjat, hvis billedet bare manuelt kan gøres mindre i Dreamweaver,

Hvis dit billede eks. er 100x100 pixels, og du i HTML sætter IMG size til
50x50 pixels, vil din browser renderer billedet i -ja- 50x50 pixels eller
50%, men billedet vil stadig definere 10.000 pixels (100*100px) og derfor
også samme KB størrelse som originalen uanset om du så sætter en "zoom" på
500%.

*Hvis* billedet skulle være blevet mindre (og dermed færre KB), ville det
være ret let at dokumentere: I så fald skal billedet (i din site root, på
din HD eller hvor det nu ligger) bogstavligt have ændret dimensioner. Dette
er ikke tilfældet. Folk der besøger din side henter altså stadig biledet på
100 x 100 pixels ned selvom du i HTML har sat IMG til 50%.

Noget helt andet er at det displayede billede faktisk *vil* fylde mere, men
dette udspiller sig først efter useren har hentet ned fra din server og ser
via browser.

Som folk nævner, kan du med fordel benytter dig af imagingprogrammernes
muligheder for resize; browserne gør dette --men kvaliteten af
interpolationen kunne være bedre.

--
/Digit

»The enigma lies broken
Searching for those precious moments
Reaching for a higher of existence
Like a newborn migrant in the void«
Dimmu Borgir

Fra : Flemming C. Lund

Dato : 19-11-02 23:37

O.k. Tak. Det var også det jeg regnede med.