Civil anholdelse §755 stk.2 §758 stk. 1
Fra : Jones

Dato : 18-11-02 16:34

Ang tilbageholdelse af en mistænkt, som er i færd med en forbrydelse, eks.
en voldtægt, vil jeg gerne vide, hvor grænsen går for hvor meget magt man må
bruge for at tilbageholde den mistænkte. Da jeg ikke selv er en særlig "stor
eller velbygget" person, har jeg ikke så meget lyst til at starte en samtale
med den mistænkte, eller laven en civil anholdelse, før jeg er sikker på at,
jeg ikke selv bliver "voldtaget".

Det drejer sig om:
1. At stoppe den mistænkte (tilbageholde ham)
2. At undgå selv at komme til skade
3. Undgå selv at komme i fængsel

Men hvor går grænserne. Der er mange historier om folk der har "slået" den
mistænkte og derved pådraget sig en voldsdom....Hvad kan/skal man gøre i
sådan en situation?

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-11-02 16:51

Scripsit "Jones" <JP@belman.Remove.dk>

> Ang tilbageholdelse af en mistænkt, som er i færd med en forbrydelse, eks.
> en voldtægt, vil jeg gerne vide, hvor grænsen går for hvor meget magt man må
> bruge for at tilbageholde den mistænkte.

Ingen - hvis der kun er tale om mistanke. Civil anholdelse er kun
tilladt hvis man træffer en forbryder på fersk gerning.

--
Henning Makholm "Individually, human beings are all dolts.>
<While collectively...>

Fra : Jones

Dato : 19-11-02 08:20

> [...]
> tilladt hvis man træffer en forbryder på fersk gerning.
>
> --
> Henning Makholm "Individually, human beings are all

Det var også det jeg mente.....Hvis jeg prøver på at stoppe en voldtægt,
hvor jeg tager gerningsmanden på fersk gerning, hvordan skal man forholde
sig. Der er ingen tvivl om at, de fleste mennesker har mest lyst til at,
udøve selvtægt på stedet og banke manden sønder sammen, med det udfald at
det selv får en voldsdom. På den anden side, hvis det er en 2M høj
bodybuilder med hår mellem tænderne, har jeg ikke lyst til at begynde at
tiltale manden "Hey, gider du ikke lige stoppe det der....ellers??"....Hvad
har man ret til at gøre hvis man mener at man selv kommer til skade ved at
prøve på stoppe gerningen og tilbageholde gerningsmanden uden at udøve vold
på ham, og samtidig undgå selv at komme til skade?

Fra : rasmus carlsen

Dato : 19-11-02 09:16

> Der er ingen tvivl om at, de fleste mennesker har mest lyst til at,
> udøve selvtægt på stedet og banke manden sønder sammen, med det udfald at
> det selv får en voldsdom.

- ja det vil nok koste en voldsdom

> På den anden side, hvis det er en 2M høj
> bodybuilder med hår mellem tænderne, har jeg ikke lyst til at begynde at
> tiltale manden "Hey, gider du ikke lige stoppe det der....ellers??"....

- så vidt jeg husker må du tilbageholde gerningsmanden med magt ... men hvad
der så ligger i det er vel en vurderingssag. Men er i tre-fire mennesker må
I "smide ham på jorden og holde ham godt fast" som en politimand jeg kender
sagde ... "og med mindre han har åbne benbrud og huller i hovedet, så er I
på den rimelig sikre side", tilføjede han.

ras

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-11-02 09:18

Jones wrote:

> [...]
> prøve på stoppe gerningen og tilbageholde gerningsmanden uden at udøve vold
> på ham, og samtidig undgå selv at komme til skade?

Tja, man må vel gøre noget i retning af, at der skal være
proportionalitet mellem den trussel du bliver udsat for (eller ser andre
bliver udsat for) og den handling du foretager dig.

Fx må du ikke skyde en tyggegummityv, der har stjålet en pakke
tyggegummi til 5 kroner.
Tilgengæld må du godt pacificere en psykopatisk øksemorder, der er i
gang med at slå dig eller andre ihjel, med de midler som du har ved
hånden.

Derudover snakker man om hvad en "normal person" ville foretage i den
givne situation og man tager højde for om du evt. måtte have en eller
anden form for træning til at håndtere den type situationer, som man nu
har været udsat for.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-02 09:34

Carsten Riis skrev:

> [...]
>givne situation og man tager højde for om du evt. måtte have en eller
>anden form for træning til at håndtere den type situationer, som man nu

Ja, forstået på den måde at en kamptrænet person bliver straffet
hårdere for at gå over grænsen for hvad der er rimeligt.

--
Bertel

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-11-02 11:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja, forstået på den måde at en kamptrænet person bliver straffet
> hårdere for at gå over grænsen for hvad der er rimeligt.

Hva mener du med /kamptrænet/?

Er det Butiksvagter? Udøvere af kampsport? Tidl. patruljesoldater?
Politibetjente?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-02 23:52

Carsten Riis skrev:

>Hva mener du med /kamptrænet/?
>Er det Butiksvagter?

Hvis de er trænet.

>Udøvere af kampsport? Tidl. patruljesoldater? Politibetjente?

Ja, ja, ja.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-11-02 18:12

> [...]

> tænderne, har jeg ikke lyst til at begynde at tiltale manden "Hey,
> gider du ikke lige stoppe det der....ellers??"....

Det lyder mest som om du fisker efter om du har lov til at overfalde
gerningsmanden bagfra og slå ham bevidstløs med en tung genstand. Det
må du (sådan som jeg læser loven) ikke.

--
Henning Makholm "Y'know, I don't want to seem like one of those
hackneyed Jews that you see in heartwarming movies.

Fra : Claus Rolsted

Dato : 16-12-02 17:13

Jones wrote:
> Men hvor går grænserne. Der er mange historier om folk der har
> "slået" den mistænkte og derved pådraget sig en voldsdom....Hvad
> kan/skal man gøre i sådan en situation?

Du må kun gå så langt, som det er nødvendigt for at få vedkommende til at
afbryde sin forbrydelse og tilbageholde ham.
Du må ikke gå længere, end det er nødvendigt, og dit indgreb over for den
formodede gerningsmand skal være proportionalt i fht. den forbrydelse og den
fare, han udgør.

--
mvh. Claus Rolsted