Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nye undervandsbilleder på www.undervandet.~
Fra : Jan Andersen

Dato : 18-11-02 15:47

Måske lidt OT i denne gruppe, men da min side er repræsenteret med link fra
Niels Ebbesens Photo Gallery, samt at der for ikke så længe siden blev
efterlyst nogle flere undervandsbilleder i gruppen, fandt jeg det ok at
"reklamere" lidt for mine.

Jeg er netop hjemvendt fra en 7 dages dykkersafari i den del af Rødehavet
som støder op til Sudan, og mine undervandsbilleder derfra kan ses på:

http://www.undervandet.com

Jan

Fra : max

Dato : 18-11-02 16:18

> [...]
>
> Jeg er netop hjemvendt fra en 7 dages dykkersafari i den del af Rødehavet
> som støder op til Sudan, og mine undervandsbilleder derfra kan ses på:

Hey Jan,
Der er et par perler imellem, men på det bedste delfinbilled er
du kommet til at skære snuden af de stakkels dyr - ærgeligt..
Jeg er imponeret over hvad du har fået ud af det forholdsvis
enkle udstyr, det må være en inspiration for os andre til at gå
igang.. Tak for kigget.. mvh max

Fra : ole thofte

Dato : 18-11-02 16:26

"Jan Andersen"
> Jeg er netop hjemvendt fra en 7 dages dykkersafari i den del af Rødehavet
> som støder op til Sudan, og mine undervandsbilleder derfra kan ses på:
>
> http://www.undervandet.com

Det var en oplevelse at se dine safaribilleder. Som at være der selv; flot
men også noget skræmmende til tider. Tak for det!!

vh ole thofte

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-11-02 18:45

"Jan Andersen" <jan@DELETEundervandet.com> skrev i en meddelelse

> Måske lidt OT i denne gruppe,

Vi fortsætter :) ; Skulle du ikke "rense ud" i våddragten efter at have mødt
de "hammerhoveder" ?, var de sky siden at der ingen close-up er :)).
Bort-set-fra-det er der mange flotte billeder, folk der ikke har prøvet
sådan noget in natura, fatter ikke hvor svært det er, mange af dyrene sidder
ikke ligefrem og venter på at blive fotograferet..

Fra : Jan Andersen

Dato : 21-11-02 13:26

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.TA.VÆK.rasmussen@os.dk> wrote in message

> [...]
sidder
> ikke ligefrem og venter på at blive fotograferet..

Hej Jørgen, max og ole,

Tak for jeres pæne ord.

Ja, hammerhajer er ret sky, og derfor er det også svært at komme tæt på dem.
Desuden holder de af at være på stor dybde, tit uden for sportsdykningens
grænser på ca. 40 meter. De to jeg har taget billede af, er ud af en flok på
5-6 stykker, som var nysgerrige nok til at cirkle rundt under os i et par
minutter, indtil de ikke gad dét mere. Det siges i øvrigt, at hammerhajer
ikke er farlige når de svømmer i flok! ...hmm.. - jamen det må man jo så
håbe er rigtigt

Jørgen har fuldstændig ret i, at det ikke er helt ukompliceret at tage
billeder under vandet. I tilfældet med hammerhajerne lå vi "ude i det blå"
uden synlig reference til noget fast rev, og så er man nødt til holde øje
med sin dybde på dybdemåleren, og udelukkende på den baggrund styre sin
opdrift/position i vandet, samtidig med at man også skal koncentrere sig om
at tage billeder. Når der så kommer en flok hammerhajer, (som i parentes
bemærket kan svømme meget hurtigt), forsøger man at få dem på kornet og
trykker af. Men så går der jo med et digitalkamera ca. 1-2 sek., hvor den
skal stille skarpt, så i det sekund må man følge "motivet" indtil kameraet
finder det passende at tage billedet.

Min billedside er hovedsageligt lavet for at vise dem til mine dykkervenner,
og jeg vil indrømme, at man jo nok skal være temmelig interesseret i fisk,
for at finde alle billederne interessante. Derfor kunne jeg godt tænke mig
at lave en side med de måske 20-30 bedste, som man ikke behøver at være
"marinebiolog" for at finde spændende. Jeg har bare svært ved selv at lave
denne udvælgelse, så hvis nogen i fotogruppen ville hjælpe med det, ville
jeg være glad. I kan jo vurdere billederne ud fra en fotografisk synsvinkel.

Jan