Ekskrementer i Gaio
Fra : .Kody

Dato : 18-11-02 15:37

Hejsa

For nogle år siden var der en del skriven om at
Gaio fra MD food, indeholdt ekskrementer, (var det fra flagermus?)

Var der noget om denne sag eller hvad skete der.?

Jeg er kommet til at diskutere det med en bekendt, men jeg kan ikke
finde nogen oplysninger om det.

..Kody

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 18-11-02 16:39

On Mon, 18 Nov 2002 15:36:33 +0100, ".Kody" <mgs@email.dk> wrote:

>Hejsa
>
>For nogle år siden var der en del skriven om at
>Gaio fra MD food, indeholdt ekskrementer, (var det fra flagermus?)
>
>Var der noget om denne sag eller hvad skete der.?

Det kan jeg intet erindre om - og det kan Polinfo (som dækker de
fleste danske aviser i hvert fald tilbage til 1994) heller ikke.

Måske forveksler du det med, at der var en debat i 1996, hvor Gaio kom
på markedet og i Sverige kom under anklage for at gamble med
forbrugernes sundshedstilstand.
Svenske forskere satte spørgsmålstegn ved den bakteriekultur, som var
tilsat Gaio - enterococcus facieum - fordi den angiveligt kunne
modtage og sprede antibiotika-resistens til andre bakterier meget let.

Enterococcus facieum er også en naturlig del af tarmfloraen hos
mennesker og findes bl.a. i alle former for kødpålæg og pølser.
Hvilket altså ikke er ensbetydende med, at der var lort i
gaio'en.......

Lars

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 18-11-02 18:04

On Mon, 18 Nov 2002 16:39:09 +0100
lcj@wanadoo.dk wrote:

> [...]
> mennesker og findes bl.a. i alle former for kødpålæg og pølser.
> Hvilket altså ikke er ensbetydende med, at der var lort i

Ja, men det er rigtigt at der gik rygte om at der skulle være var tale
om en varietet, hentet fra tarmen hos gamle mænd som kom fra et område
fra Kaukasus, hvor levealderen skulle være særlig høj. Det kan jeg også
huske, men det er sikkert en vandrehistorie.

--
Poul-Erik Andreasen

Fra : N/A

Dato : 19-11-02 16:15

Fra : N/A

Dato : 19-11-02 16:15

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 19-11-02 13:54

On Tue, 19 Nov 2002 06:38:24 +0100
lcj@wanadoo.dk wrote:

> [...]
> fremmest bestod af den lokalt fremstillede youghurt (kefir).
>
> Ud fra opdagelsen udviklede russerne Causido - en bakteriekultur
> baseret på de bedste mælkesyrebakterier fra området samt almindelige
> yoghurtkulturer. Det daværende MD Foods fik i 1990 licens til at
> markedsføre Causido-baserede produkter og skabte Gaio ud fra det.
> At de gode mælkesyrebakterier så måske blev dyrket ud fra oprindelige
> bakterier fra tarmen på kaukasiere er da sandsynligt, men det
> underbygger på ingen måde vandrehistorien, som en mejeringeniør burde
> være for intelligent til at brunge videre.

I betragtning af det du fortæller om historien synes jeg det er noget
underligt noget at sige at det ikke underbygger historien det, er lige
jo lige netop det du gør.

Der er vel næppe noget der fortolker tingene sådan at gaio fremstilles ved
at man tilsætter en smule fækalier til hver portion der skal fremstilles.

Det der hele tiden været spørgsmålet er hvorhvidt den rendyrkede
causido kultur der bruges eller andet sted i sin fortid for et utal af
generationer siden har haft sit ophav fra en tarmkultur.

Skulle det være tilfældet er der selvsagt ikke noget odiøst i det, det er alene et
spørgsmål af æstetisk karakter, men det er da forståeligt nok at MD gerne ser
det underdrejet lidt.

--
Poul-Erik Andreasen

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 19-11-02 16:15

On Tue, 19 Nov 2002 13:53:51 +0100, Poul-Erik Andreasen
<poulerik@pea.dk> wrote:

> [...]

>at man tilsætter en smule fækalier til hver portion der skal fremstilles.

Faktum er stadig, at der aldrig har været noget fra en menneskelig
tarm i Gaio.

>Det der hele tiden været spørgsmålet er hvorhvidt den rendyrkede
>causido kultur der bruges eller andet sted i sin fortid for et utal af
>generationer siden har haft sit ophav fra en tarmkultur.

Det har ikke været spørgsmålet, men tværtimod svaret.

>Skulle det være tilfældet er der selvsagt ikke noget odiøst i det, det er alene et
>spørgsmål af æstetisk karakter, men det er da forståeligt nok at MD gerne ser
>det underdrejet lidt.

Oplysningerne om Causidos oprindelse stammer fra daværende MD Foods
(nu Arla) - så det virker nu ikke som om, at de er/var interesseret i
at underdreje noget.

Lars

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 19-11-02 16:34

On Tue, 19 Nov 2002 16:15:07 +0100
lcj@wanadoo.dk wrote:

> Faktum er stadig, at der aldrig har været noget fra en menneskelig
> tarm i Gaio.

> Det har ikke været spørgsmålet, men tværtimod svaret.

Ja og det var det som jeg startede med at sige, men tog forbehold for om
det skulle være en vandre historie, så siger ham der henviser til en
mejeringeniører at der er rigtigt nok, hvorefter du siger at han ikke
skal rende med vandrehistorier og gentager så i i øvrigt hvad jeg siger
i en lidt mere udviklet form???

--
Poul-Erik Andreasen

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 24-11-02 04:00

On Tue, 19 Nov 2002 14:41:10 +0100
"Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@email.dk> wrote:

> Hvis lort fra gamle mænd er kilden et langt liv og urinsyre gøre mine tænder
> hvide - så fint med mig... I got np with that. Så min opfordring skal lyde
> stop hykleriet! Lad os endeligt finde flere nyttevirkninger i vores helt
> naturlige bagdel...

Jeg er helt enig det genere heller ikke mig overhovedet, men jeg synes
bare at det er en morsom historie.

Jeg spiser ikke selv grønskimmel ost, af den den simple årsag at jeg
ikke kan lide det. Det kan kan min mor til gængæld godt, så driller jeg
hende med at hun spiser muggen ost, det kan hun ikke lide at høre.

-- Poul-Erik
Andreasen