Erhvervslejemål
Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 18-11-02 13:43

Hej!

Jeg er lige rendt ind i et besynderligt problem:

Jeg har for et godt års tid siden lejet et 25 m2 stort (lille)
lokale i en gammel fabrik, som ligger få hundrede meter fra mit
hjem. Lokalet bruges bl.a. til at opbevare 2 ældre sportsvogne (den
ene under restaurering), en motorcykel samt div. vinterdæk og en del
løsdele og værktøj til bemeldte sportsvogne.

Lejekontrakten giver både lejer og udlejer et skriftligt
opsigelsesvarsel på 3 mdr.

Jeg har ikke besøgt lokalet i et par måneder, men da jeg forleden
nat var på vej hjem, slog jeg lige et smut inden om stedet for at
afhente mine vinterdæk. Stor var min forundring, da jeg erfarede at
låsen på porten til mit lokale var udskiftet.

Jeg har altid passet mine ting mht. lejemålet, har ingen
kontroverser haft med udlejer og har betalt min leje punktligt.
Jeg var så forbi i dag for at høre udlejer hvad problemet var, og
det viste sig at udlejer havde udlejet lokalet til en anden lejer,
idet han - ved at lave et par par forandringer - havde kunnet få
(væsentligt?) mere i leje.

Mine effekter var så flyttet til et andet lokale, hvor der for det
første var fri adgang til udefra (det er der gjort lidt ved nu ,
for det andet var tingene stillet så man ikke kunne komme til dem
uden at flytte om på dem hver gang, og for det andet skulle man
flytte en del af udlejers ting for at komme til.

Jeg var mildest talt rystet.

Jeg ved ikke helt hvordan udlejer har kunnet flytte tingene (fx var
motorcyklen fastlåst med en wire til en af bilerne), ligesom jeg
ikke umiddelbart kunne erfare om effekterne har taget skade, eller
om der manglede noget.

Udlejerens noget lamme undskyldning var, at han "ikke havde kunnet
få fat på mig" idet "min telefon meldte, at nummeret ikke
eksisterede, ligesom han påstod uden succes at have forsøgt at
træffe mig på min bopæl et par gange. Han havde derfor(!) klippet
min dyre og ret solide hængelås af, havde flyttet mine effekter,
lavet sine påtænkte forandringer og udlejet mit lejemål ud til ny
lejer pr. 15/10-2002.

Han erkendte at han *ikke* havde skrevet til mig (evt. ved bare at
stikke en seddel i postkassen). Mht. at min telefon ikke skulle have
virket, er han også helt galt på den; den har virket hver dag i den
omtalte periode, og jeg fik ham da også til lige på stedet at
forsøge at ringe mit nummer (som er påført lejekontrakten) op, og
det lykkedes uden nogen som helst problemer at komme igennem til min
(måbende) kæreste. Min telefonlog for indgående opkald viser da
heller ingen opkald fra ham i perioden eller for den sags skyld
nogen sinde.

Jeg meddelte udlejer at jeg var stærkt utilfreds med hans
dispositioner, at de efter min mening var dybt ulovlige og at jeg
ville vende tilbage når jeg havde vurderet situationen nøjere.

Jeg er naturligvis af den opfattelse, at udlejeren har handlet klart
ulovligt, men savner lidt paragraffer.

Herudover har jeg følgende spørgsmål:

1. Kan lejemålet nu øjeblikkeligt opsiges fra min side grundet
udlejers misligehold af kontrakten?

2. Kan udlejer drages økonomisk til ansvar for de ekstraudgifter jeg
nu vil få ved at skulle flytte 3 uindregistrede køretøjer og resten
af effekterne?

3. Kan udlejer pålægges at udrede erstatning for den misligholdte
kontrakt i almindelighed (tort?)?

4. Kan jeg forlange min indbetalte leje tilbage fra den dato han
rent faktisk flyttede mine effekter (omkring den 01.10.2002)?

5. Er der alene tale om selvtægt, eller kan udlejers handlemåde
betegnes som regulært indbrud?

Er der noget jeg har overset?

Af akademisk interesse kunne jeg også godt tænke mig at vide, om jeg
overhovedet kunne have været opsagt fra et erhvervslejemål, blot
fordi lejer ønsker at udleje til anden side?

På forhånd tak for svar!

Fra : David T. Metz

Dato : 18-11-02 16:55

Bjørn Løndahl kalligraferede, i news:3dd8e062$1@news.securix.dk
> Jeg har for et godt års tid siden lejet et 25 m2 stort (lille)
> lokale i en gammel fabrik,

> Lejekontrakten giver både lejer og udlejer et skriftligt
> opsigelsesvarsel på 3 mdr.

I overskriften skriver du "erhvervslejemål", men i beskrivelsen lyder det
som om du har lejet lokalet som privatperson. Hvem optræder i kontrakten som
lejer?

David

Fra : Camilla Scharff

Dato : 18-11-02 17:19

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev...
> [...]
> som om du har lejet lokalet som privatperson. Hvem optræder i kontrakten

Det er sagen uvedkommende - et erhvervslejemål er et lejemål, der ikke
benyttes til beboelse. Garager udlejes dog som garagelejemål (andre
opsigelsesregler, frit opsigelige).

Mvh. Camilla

Fra : Camilla Scharff

Dato : 18-11-02 17:49

"Bjørn Løndahl" <usenet@_FJERN_londahl.dk> skrev...
SNIP
> 1. Kan lejemålet nu øjeblikkeligt opsiges fra min side grundet
> udlejers misligehold af kontrakten?

Ja - du er jo slet ikke besiddelse af lejemålet længere!

> 2. Kan udlejer drages økonomisk til ansvar for de ekstraudgifter jeg
> nu vil få ved at skulle flytte 3 uindregistrede køretøjer og resten
> af effekterne?

Selvom din ufrivillige flytning ikke just var en opsigelse, er det muligt,
at bestemmelsen i erhvervslejelovens § 66 kan benyttes analogt (omend nogle
af forholdene ikke vil være aktuelle for dig - goodwill, tabt omsætning
m.v.):
"§ 66. Ved opsigelse af andre lejeforhold end de nævnte i § 61, stk. 1, skal
udlejeren bortset fra ved opsigelse som følge af lejerens misligholdelse
betale lejeren erstatning for det tab, som denne lider som følge af
opsigelsen, jf. stk. 2, samt godtgørelse for tabt goodwill, jf. stk. 3.

Stk. 2. I erstatningen efter stk. 1 indgår blandt andet

1) lejerens flytteudgifter,

2) værdiforringelse af lejerens inventar, installationer og lignende som
følge af flytningen,

3) værdien efter driftsmæssige afskrivninger af de installationer,
forbedringer og andre indretninger, som lejeren med udlejerens samtykke har
udført i det lejede for egen regning, og som lejeren ikke kan medtage uden
væsentligt tab, medmindre lejeren har forpligtet sig til at foretage
retablering,

4) driftstab i normal flytteperiode,

5) lejerens rimelige udgifter til sagkyndig bistand og

6) andre udgifter, som med rimelighed kan henføres til opsigelsen."

> 3. Kan udlejer pålægges at udrede erstatning for den misligholdte
> kontrakt i almindelighed (tort?)?

Ifølge erhvervslejelovens § 20 er du faktisk berettiget til erstatning:
"§ 20. Lejeren kan kræve erstatning, hvis det lejede ved aftalens indgåelse
savnede egenskaber, som må anses for tilsikrede, eller udlejeren har handlet
svigagtigt. Det samme gælder, hvis det lejede senere lider skade som følge
af udlejerens forsømmelse eller der i øvrigt opstår hindringer eller ulemper
for lejerens brugsret som følge af forhold, som udlejeren er ansvarlig for."
(Se hele erhvervslejeloven her:
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A1999/0093430.htm).

> 4. Kan jeg forlange min indbetalte leje tilbage fra den dato han
> rent faktisk flyttede mine effekter (omkring den 01.10.2002)?

Umiddelbart ja, fordi du jo reelt ikke havde lejemålet fra det tidspunkt.
Og selvom udlejer har stillet et andet lokale til rådighed, så er det ikke
tilladt at flytte sine lejeres ejendele efter forgodtbefindende.

> 5. Er der alene tale om selvtægt, eller kan udlejers handlemåde
> betegnes som regulært indbrud?

Det har vist været diskuteret før, og jeg kan ikke huske hvad det endte
med - en anden kan sikkert huske det (og gengive bestemmelsen fra
straffeloven).

> Er der noget jeg har overset?
>
> Af akademisk interesse kunne jeg også godt tænke mig at vide, om jeg
> overhovedet kunne have været opsagt fra et erhvervslejemål, blot
> fordi lejer ønsker at udleje til anden side?

Det er svært at svare på, når du ikke har gengivet hvad der præcis står
omkring brug og opsigelse, samt hvilke bestemmelser, der henvises
til/undtages. Selvom lokalet udlejet som reelt erhvervslokale uden at det
fremgår, at der er tale om en garage/opbevaring, og efter erhvervslejelovens
gældende regler, så er spørgsmålet, om det alligevel ville falde ind under
erhvervslejelovens § 61, stk. 2 om frit opsigelige lejemål, hvorefter
udlejer ville kunne opsige på det grundlag.

Nu ved jeg ikke, hvor mange penge det konkret drejer sig om, men måske det
kunne betale sig at henvende sig til en advokat for videre hjælp?

Mvh. Camilla