StrToBoolean?
Fra : Bo Jensen

Dato : 18-11-02 13:00

Hej

Kan nogen fortælle mig, om der er mulighed for 'i runtime' at få en
tekststreng fortolket som et logisk udsagn? Altså f.eks. 'Table1['C'] < 10'.

Mvh. B.J.

---

Fra : Klaus Petersen

Dato : 22-11-02 14:32

> Kan nogen fortælle mig, om der er mulighed for 'i runtime' at få en
> tekststreng fortolket som et logisk udsagn? Altså f.eks. 'Table1['C'] <
10'.

Det tvivler jeg ret stærkt på, da programmet i runtime ikke kender
variabelnavnene.

Men der må da være andre mulige (og nemmere) løsninger for dig end den dér.
Hvis du fortalte om hvad problemet er og viste noget kode kunne det være vi
kunne hjælpe.

Fra : Bo Jensen

Dato : 24-11-02 11:51

Tak til Klaus

Jeg ligger inde med en stor gammel dBase-fil fra good-old-DOS-days, som jeg
gerne vil bruge i Delphi/Windows. Posterne har to BLOB-felter med en større
mængde tekst, som skal kunne søges for forekomst af en given tekststreng,
altså det man vistnok engang kaldte 'fritekst-søgning'. Helst ville jeg have
anvendt en 'Query', men den lader ikke til at muliggøre dette. En 'Table'
tillader sætningen

'if Pos('tekststreng',tblGammel['Blobfelt']) <> 0 then ...'

- desværre ikke som filterbetingelse - men man kan da tøffe filen igennem i
en løkke med 'next' osv. Problemet er nu, at jeg gerne vil kunne kombinere
fritekstsøgningen med runtime-indtastede kriterier vedr. de øvrige felter,
f.eks. som nævnt C < 10 m.m. I dBaseIV var det ikke noget problem at
foretage en 'typekonvertering' af en tekststreng med et stort logisk udtryk,
man satte bare et $-tegn foran. Er jeg i Delphi nødt til at programmere
nærmest en hel compiler for at kunne håndtere dette?

/BJ

---