Henvisning til usersmappe i OSX?
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-11-02 12:27

Hvordan gør man, hvis man ønsker at placere sin personlige usersmappe
udenfor den ordinærere "users" mappe?

Kan man placere den på et andet drev - måske på et netværksdrev (eksvis
noget hurtigt over 1 gigabitnet?)

Stig

_________________________
Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 18-11-02 13:08

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Hvordan gør man, hvis man ønsker at placere sin personlige usersmappe
> udenfor den ordinærere "users" mappe?

Opretter et symbolisk link fra drev "stig" til users-mappen.
Brug "ln -s <source> <target>" i terminalen.

Første gang jeg gjorde det inklusiv flytning af mappen, endte jeg
desværre med ikke at have rettighederne til min egen user-mappe <8-O,
såeh... pas lidt på med "hvem" der flytter din brugermappe inden
etableringen af linket medmindre du har tjek på
brugerrettigheds-ændringer.

> Kan man placere den på et andet drev - måske på et netværksdrev (eksvis
> noget hurtigt over 1 gigabitnet?)

Pas, men hvorfor ikke? En partition opfattes vel som et selvstændigt
drev, men jeg ved ikke...

Poul Skovmand Thingholm

Fra : Richard Kruse Nees

Dato : 18-11-02 13:30

Stig Leerbeck wrote on 18/11/02 12:27:

> Hvordan gør man, hvis man ønsker at placere sin personlige usersmappe
> udenfor den ordinærere "users" mappe?
>
> Kan man placere den på et andet drev - måske på et netværksdrev (eksvis
> noget hurtigt over 1 gigabitnet?)

Jeg vil anbefale dette tip:
<http://www.bombich.com/mactips/homedir.html>

--
Med venlig hilsen / Best Regards

Richard Kruse Nees
Email: REMOVE_richard@REMOVE_sectionurbaine.com
Danish Dock Menu Fix for Mac OS X 10.2.x:
<http://www.sectionurbaine.com/downloads/software/DanishDockMenuFix.dmg.bin>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-11-02 21:22

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Hvordan gør man, hvis man ønsker at placere sin personlige usersmappe
> udenfor den ordinærere "users" mappe?

Du kan enten oprette symbolske links som det er beskrevet andetsted,
eller også kan du mounte en anden disk på /Users. Det prøvede jeg selv
og det gav lidt bøvl, hvis ikke lige maskinen fik mountet den disk inden
login.

Den autoriserede metode er at bruge NetInfo Manager og den bruger jeg nu
til at have min Users-mappe på en anden partition.

> Kan man placere den på et andet drev - måske på et netværksdrev (eksvis
> noget hurtigt over 1 gigabitnet?)

Du skal være temmelig sikker på, at der er adgang til det drev allerede
ved login. Jeg tvivler på at det kan lade sig gøre, og du får kæmpe
problemer, hvis maskinen ikke kan finde din home-mappe.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas Hansen

Dato : 22-11-02 00:06

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Den autoriserede metode er at bruge NetInfo Manager og den bruger jeg nu
> til at have min Users-mappe på en anden partition.
Har du lyst til at forklare hvordan, eller har du et URL?

/Thomas

--
En venlig hilsen til socialdemokrater, perkere, kommunister,
nazister, Flemming Rubini'er, radikale, scientologer, jehovas vidner,

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 22-11-02 00:24

Thomas Hansen <thoomz@mac.com> wrote:

> Har du lyst til at forklare hvordan, eller har du et URL?

Det er vel så simpelt som at ændre på /users/'digselv'/home værdien i
Netinfo! Eller er der mere i det?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-11-02 00:39

> Det er vel så simpelt som at ændre på /users/'digselv'/home værdien i
> Netinfo! Eller er der mere i det?

Det er faktisk så nemt, ja.

Såvidt jeg husker, så er det nemmest at logge ind som root, oprette en
ny bruger og derefter ændre stien i NetInfo Manager.

Hvis man allerede har en home-mappe, så er det også nemmest at logge ind
som root, ændre stien i NetInfo Manager og så flytte/kopiere sin
nuværende mappe med ditto funktionen i teminalen. Den bevarer
resourcegrenene (hvis man giver den den rigtige ordre, læs man-siden!)
og rettigheder på filerne og mapper.

Man kan læse mere om det på www.macosxhints.com.