Java og Database
Fra : Lars Hessellund

Dato : 18-11-02 09:59

Jeg har læst det tidligere indlæg om at koble op mod en database,
spørgsmålet er så: Hvilke ændringer skal man lave for at koble op mod en
access-database?
Mvh.
Lars

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-11-02 10:03

"Lars Hessellund" <hessellund@c.dk> writes:

> Jeg har læst det tidligere indlæg om at koble op mod en database,
> spørgsmålet er så: Hvilke ændringer skal man lave for at koble op mod en
> access-database?

Du skal bruge en passende JDBC-driver, og konfigurere den i henhold
til dens instruktioner (det er forskelligt fra driver til driver).

Til Access har du formentlig en ODBC forbindelse allerede, og du kan
derfor bruge JDBC-ODBC broen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Hurricane

Dato : 20-11-02 12:31

> Jeg har læst det tidligere indlæg om at koble op mod en database,
> spørgsmålet er så: Hvilke ændringer skal man lave for at koble op mod en
> access-database?

Først skal du have oprettet en forbindelse til databasen i
Kontrolpanelet --> Administrative Tools --> Data Sources (ODBC)

Derefter skal du have skabt en forbindelse i Java med noget kode, der minder
om det her:

-- Code Block Begin --

import java.sql.*;

try {
// Indlæsning af JDBC-ODBC driver
Class.forName( "sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver" );

// Definer URL til databasen --> dbnavn er navnet du har givet
databasen i kontrolpanelet
String url = "jdbcbc:dbnavn";

// skab forbindelse til databasen --> de sidste to parametre er så
vidt jeg husker, brugernavn og password til databasen.
Connection connection = DriverManager.getConnection( url, "", "" );

// Opret evt. statement-objekt til forespørgsler
Statement statement = connection.createStatement();
}
catch ( Exception e ) {
System.out.println( e );
}

-- End of Code Block --

I er velkomne til at rette på mig, hvis noget af ovenstående er forkert. Jeg
er temmelig newbie indenfor Java (og programmering generelt).

Nogen der kan svare på, om der findes en JDBC-driver til Access?

// Stefan L. Jensen

Fra : M_abs

Dato : 22-11-02 20:05

> Nogen der kan svare på, om der findes en JDBC-driver til Access?
>
> // Stefan L. Jensen

Det kan jeg (tror jeg). kort svar Nej, det gør der ikke. Jeg har selv ledt
efter en database der ikke kræver at have en ODBC-driver eller en
database-server installeret.