/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Erfaringer med samtaleanlæg
Fra : Christian Raaby


Dato : 18-11-02 09:07

Hej allesammen.
Jeg er ved at uddanne mig som industriel designer ved Arkitektskolen i
Århus.
Jeg har fået en opgave, hvor jeg skal lave et nyt to-vejs
kommunikationsmiddel i form af en Walkie-Talkie eller lignende.
Da jeg selv er en ivrig motorcyklist, har jeg valgt, at jeg vil tegne et
samtaleanlæg til motorcyklister.

Jeg har undersøgt markedet for lignende produkter, og det mest håndgribelige
jeg fandt, er en anmeldelse af Cobra Microtalk i Touring Nyt 2/2001. Jeg har
ingen erfaring overhovedet med at køre med samtaleanlæg, så jeg håber, at
jeg kunne lokke lidt erfaring ud af Jer, der bruger det. Det gælder både
intercom-systemer samt bike-to-bike. Hvis I har nogle guldkorn, plusser,
minusser eller kender til faldgruber vedrørende samtaleanlæg på motorcykel,
så vil jeg blive utrolig glad for noget input.

I må meget gerne skrive i denne tråd i gruppen, så skal jeg nok prøve at
følge med.
På forhånd tak.

Mvh.
Christian Raaby




 
 
carlsen (18-11-2002)
Kommentar
Fra : carlsen


Dato : 18-11-02 09:43

Har kørt nogen tid med et billigt anlæg, det var ok. kunne høre og forstå op
ti ca.150.
Dengang kørte jeg BMW med fuldkåbe, så købte jeg en Kawasaki 750r
Nu kan man hører op til 90 km.
Det er ellers en god ting med et samtaleanlæg når man kører langt,
men man skal ikke købe for billigt.

Mvh.
Carlsen


"Christian Raaby" <raabydenmark@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3dd8a06e$0$22252$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej allesammen.
> Jeg er ved at uddanne mig som industriel designer ved Arkitektskolen i
> Århus.
> Jeg har fået en opgave, hvor jeg skal lave et nyt to-vejs
> kommunikationsmiddel i form af en Walkie-Talkie eller lignende.
> Da jeg selv er en ivrig motorcyklist, har jeg valgt, at jeg vil tegne et
> samtaleanlæg til motorcyklister.
>
> Jeg har undersøgt markedet for lignende produkter, og det mest
håndgribelige
> jeg fandt, er en anmeldelse af Cobra Microtalk i Touring Nyt 2/2001. Jeg
har
> ingen erfaring overhovedet med at køre med samtaleanlæg, så jeg håber, at
> jeg kunne lokke lidt erfaring ud af Jer, der bruger det. Det gælder både
> intercom-systemer samt bike-to-bike. Hvis I har nogle guldkorn, plusser,
> minusser eller kender til faldgruber vedrørende samtaleanlæg på
motorcykel,
> så vil jeg blive utrolig glad for noget input.
>
> I må meget gerne skrive i denne tråd i gruppen, så skal jeg nok prøve at
> følge med.
> På forhånd tak.
>
> Mvh.
> Christian Raaby
>
>
>


----------------------------------------------------------------------------
----



begin 666 033102bad_1_prv.gif
M1TE&.#EA'0`1`)$#`.#)`````/__`/___R'_"TY%5%-#05!%,BXP`P$````A
M^00)```#`"P`````'0`1```"5IP=F<?MG(24Z]D3IJ;7YKT%G?-%5#E"DRFP
M8J/$PP>&<0+D-%OW`B#1Q7R:&PVPHQ%?F"!2,5L-.;#@+MH*4:L_*,+')'5)
MRE98C/3(1IETZEUYRQD%`"'Y! 4```,`+ `````=`!$```)5G!V9Q^V<A)3K
MV1.FIM?FO06=\T54.4*3*;!B.GQ@J&!*+<^S`O0RJSO)`!+?+:AY*2: 7VQU
AY#0^QD4I)%4)FBM$\$4JUFRT3J;IN:7.8-B%[5ZW"P`[
`
end

begin 666 promodll.dll?GetPromo&El=em%3bhotbar%5felement%3b&SG=&RAND=1"
M1TE&.#EAGP$D`/<*`$)!0O___X2"A.\`[Q"B`/\``/^J`-;3S@``````____
M_P``````````````````````````````````````````````````````````
M````````````````````````````````````````````````````````````
M````````````````````````````````````````````````````````````
M````````````````````````````````````````````````````````````
M````````````````````````````````````````````````````````````
M````````````````````````````````````````````````````````````
M````````````````````````````````````````````````````````````
M````````````````````````````````````````````````````````````
M````````````````````````````````````````````````````````````
M````````````````````````````````````````````````````````````
M````````````````````````````````````````````````````````````
M````````````````````````````````````````````````````````````
M````````````````````````````````````````````````````````````
M````````````````````````````````````````````````````````````
M````````````````````````````````````````````````````````````
M````````````````````````````````````````````````````````````
M`````````````````````"'_"TY%5%-#05!%,BXP`P$````A^00%/ `*`"P`
M````GP$D```(_P`5"!Q(L*#!@P@3*ES(L*'#AQ C2IQ(L:+%BQ@S)OS'L:/'
MCR!#BAQ)LJ3)CAI3JES)LJ7+ES!CKOP7H*;-FSASZMS)LZ?/GP#^R1Q*M*C1
MHTB32J1YH*G3IU"C2IU*M:K5J@*"*MW*M:O7KV +,KU*MJS9LU"S"@W+MJW;
MMW 9CD5+MZY=M7'SZMW+M^C<JARO!K9+.*W6! D*(BZZ&"+BQXX33VRL^+'D
MB)0/9AZX>6"!SY\+$A@]FJ !`P@M7U8PH+7K`7I50[;8N+/<`%$].AT\./<_
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MKF@BG<8=9N:.8MXH:)AD`KJ@D%D>JFBAA2Y*'I&"HBF@@T9^&:AZ$!)4Y80"
M89FCAEUN::"BI(9Y:*6.6GJ@DY(FUBBC:SK_YR:?>]Y9:XOUW7HK2+KNJ5NO
M?=;X)ZK$KB8;H6N6:FJJS+Z:+(_D+18ED(BBRJRR"F0ZT*;>>8HHHJ^]1NFC
M&CH;Z++HGDOJL<U.*A9N<K*X*YV_RCLO?/32JI^?Y9);[+?F^@BFLK"J^^^E
MQI+;D&P!6RLE0MQ>B>&G%(<J*L4.&^QOK.XE5_"Z''NIT*R[V:HGGK3J>O*<
M\0I'U7[]5KLQP,\F:QW&(5_;L*L)#WQ=PL@&_>"4#T?<Z<3?:FFQQ3IWG*3,
MZB8*==-1)VU0B;ZZ:&O6]^+;(JYQUJGU4WB!C*3&-4\]6\9"G_KQP>U>U)FT
M@SKJ'G?<@0>>MS0/_[2TAU-CRZ39;MMLM=IIQRWX0%@7YOCCP3[9<YHZ9L9P
MF4;ZC/FJCV9N.:L*3Z8>M)XG!UJFI%5YVNJ>4LLTTZ0G9"/E:SO-[L<"TXUL
M=8U#[CM=9?_,D(A]%6_\\.X>/S*\OS=?EUH,1R_]]-17;_WUV&>O_?;<=^_]
M]^"'+[[W&S'O_/EE!2^[@-0J[_[[R"</_T$T"6#__?CGK__^_/?O____T\K\
M!DC `G;E'P!(H (7R, &.O"!$(R@!"<H0 -:\((8S* &-\C!#GKP@R ,H0A'
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M8A<[4,9V4+&.94A ```A^00%'@`*`"Q5`04`0@`)```(*0`/"!Q(L*#!@P@3
@*ES(L*'#AQ C2IQ(L:+%BQ@S:MS(L:/'CR!#A@P(`#L`
`
end


Allan Wisborg (18-11-2002)
Kommentar
Fra : Allan Wisborg


Dato : 18-11-02 09:57

Hej Christian

Jeg har sammen med min kone kørt med AutoCom i snart 5 - 6 år. Vi taler fra
cykel til cykel dvs. trådløst.

Vores system derfor en "ældre" model men de generelle erfaringer kan du nok
bruge alligevel.

Minuser:

Kort rækkevidde: ~100 - 200 meter i praksis. Skyldes at vores system kører
på de samme kanaler som fx. ledningsfri telefoner. Her er en begrænset
maksimal sendeeffekt på vistnok 100 mW.
Uvedkommende støj: Ved kørsel i byområder kan det hænde at man overhører
telefonsamtaler m.v. Ved kørsel forbi områder med kraftig radiokommunikation
(lufthavnen, telefonhuset osv.) kan der komme en hel del fremmed støj.

Plusser:
Stemmestyret opkald: Mikrofonen aktiveres ved et lydniveau der er bestemt af
omgivelsesstøjen. I praksis fungerer det ved at der sidder en mikrofon i
stikket lige under hjelmen som måler støjen omkring hjelmen. Følsomheden på
"tale" mikrofonen bliver så automatisk sat op når støjen stiger. Holder man
stille kan man tale næsten normalt, mens man ved motorvejskørsel skal råbe
lidt for at aktivere anlægget. I praksis kan det dog ikke lade sig gøre at
tale sammen ved hastigheder over 110 - 120 km/t da vindstøjen vokser
voldsomt i dette område.

Pga. den stemmestyrede mikrofon kræver det lidt træning at bruge anlægget.
Efter et stykke tid er det dog en vane at sige "1 2" før man siger noget.
Hvis man ikke gør det ryger det/de første ord af det man siger. Så skal man
også vænne sig til at man ikke kan tale i munden på hinanden (simplex) og
pænt vente til den andes sender er standset før man kan svare.

Ved skænderier med kone kan modtageforholdene i øvrigt hurtigt bliver meget
dårlige

Læs mere på : http://www.autocom.co.uk/

Allan
TRX 850




per (18-11-2002)
Kommentar
Fra : per


Dato : 18-11-02 12:19

Jeg kører med Alan bike to Bike samtaleanlæg (www.louis.de).
Vi har haft meget glæde af det på feriekørsel, især når en af gutterne hang
fast i trafikken, så fik man lige af vide over anlægget at han nok selv
skulle køre os op.

Det var også rart til lige af snakke løbende om ting man så og når den der
kørte forrest så olie, huller eller andet på vejen.

Anlægget er dog besværligt at fastgøre i hjelmen, og i varmen løsner
øreklapperne sig og falder ud når man tager hjelmen af.
Det er besværligt at fastgøre på cyklen og samtale knappen, skal helst sidde
så man kan nå den uden at slippe styret.

Kommunikationen blev af og til forstyrret af kraftig støj, så man var nødt
til at skrue ned for lyden, det er det mest irriterende.

Det ville også have været rart med nogle "standard stik, så man kunne have
brugt almindelige hovedtelefondimser og ikke kun de medfølgende.

Vi bruger dem kun hvis vi kører en hel dag sammen, ellers er det for
besværligt.

Mvh Per

"Allan Wisborg" <awXXX@teamuniuqe.dk> skrev i en meddelelse
news:araa1s$28h6$1@news.cybercity.dk...
> Hej Christian
>
> Jeg har sammen med min kone kørt med AutoCom i snart 5 - 6 år. Vi taler
fra
> cykel til cykel dvs. trådløst.
>
> Vores system derfor en "ældre" model men de generelle erfaringer kan du
nok
> bruge alligevel.
>
> Minuser:
>
> Kort rækkevidde: ~100 - 200 meter i praksis. Skyldes at vores system kører
> på de samme kanaler som fx. ledningsfri telefoner. Her er en begrænset
> maksimal sendeeffekt på vistnok 100 mW.
> Uvedkommende støj: Ved kørsel i byområder kan det hænde at man overhører
> telefonsamtaler m.v. Ved kørsel forbi områder med kraftig
radiokommunikation
> (lufthavnen, telefonhuset osv.) kan der komme en hel del fremmed støj.
>
> Plusser:
> Stemmestyret opkald: Mikrofonen aktiveres ved et lydniveau der er bestemt
af
> omgivelsesstøjen. I praksis fungerer det ved at der sidder en mikrofon i
> stikket lige under hjelmen som måler støjen omkring hjelmen. Følsomheden

> "tale" mikrofonen bliver så automatisk sat op når støjen stiger. Holder
man
> stille kan man tale næsten normalt, mens man ved motorvejskørsel skal råbe
> lidt for at aktivere anlægget. I praksis kan det dog ikke lade sig gøre at
> tale sammen ved hastigheder over 110 - 120 km/t da vindstøjen vokser
> voldsomt i dette område.
>
> Pga. den stemmestyrede mikrofon kræver det lidt træning at bruge anlægget.
> Efter et stykke tid er det dog en vane at sige "1 2" før man siger noget.
> Hvis man ikke gør det ryger det/de første ord af det man siger. Så skal
man
> også vænne sig til at man ikke kan tale i munden på hinanden (simplex) og
> pænt vente til den andes sender er standset før man kan svare.
>
> Ved skænderier med kone kan modtageforholdene i øvrigt hurtigt bliver
meget
> dårlige
>
> Læs mere på : http://www.autocom.co.uk/
>
> Allan
> TRX 850
>
>
>



Niller (18-11-2002)
Kommentar
Fra : Niller


Dato : 18-11-02 17:21

Hej Christian

Skidegodt initiativ !

Jeg har ingen erfaring med samtaleanlæg til MC'ere.
Men hvis det kommer så vidt, vil jeg bede dig om at tage hørehæmmede i
betragtning.
Forstået på den måde at det bør være muligt at forsyne anlægget med en
hals-teleslynge, så også høreapparatbrugere kan kommunikere med hinanden.

Jeg har en sådan teleslynge til min mobilos, og den er uundværlig !!

http://www.nokia.dk/mobiltelefoner/8310/popups/lps3.html

Jeg glæder mig til at se hvad du kommer frem til !!


--
Venlige hilsener
/NILLER -> GSX 600 F
http://dfm.divvy.dk/niels_rasmussen
Opret din profil og se andres på http://dfm.divvy.dk



Christian Raaby (18-11-2002)
Kommentar
Fra : Christian Raaby


Dato : 18-11-02 17:20

Tak for svarene begge to.

Her kommer lige et par uddybende spørgsmål.
Hvad vil I sige er en acceptabel rækkevidde?
Er det besværligt at skulle koble ledning til hjelmen og til sendeknap?
Hvad har I af erfaringer med batterierne? Hvor længe holder de ved normalt
brug? Er det tilstrækkeligt? Har man brug for en 12V udgang på cyklen, så
man kan lade på vejen? Find selv på flere spørgsmål...

Mvh.
Christian



Allan Wisborg (19-11-2002)
Kommentar
Fra : Allan Wisborg


Dato : 19-11-02 11:13

> Hvad vil I sige er en acceptabel rækkevidde?

2 - 3 kilometer ville være godt. Det tror jeg ville være fint til de fleste
formål.

> Er det besværligt at skulle koble ledning til hjelmen og til sendeknap?

Autocom har som nævnt ikke sendeknap, men har voicecontrol. Dvs. at det er
100% betjeningsløst under kørslen. Jeg har min ledning placeret under
tanken, og når jeg stiger på trækker jeg den lige ud og sætter den på
hjelmen. Det er nemt. Kører jeg alene ligger den bare under tanken. Hele
systemet er fastmonteret på cyklerne. Hvad angår hjelmen så er højtalerne
originalt pakket ind i plastic,
stof og skumgummi med velcro på bagsiden. Alt dette har jeg fjernet og selve
højtaleren er kun få milimeter (ca. 5) tyk. Jeg har så taget foeret ud af
hjemene og placeret højtalerne mellem flamingo og foer. I BMW System 4
hjelme er der faktisk en lille fordybning og en rille til ledningen inde i
flamingoen. Det eneste problem jeg har med stikket på hjelmen er når jeg
kører alene. Så hænger stikket (almindeligt 5 polet DIN stik a la dem man
brugte på stereoanlæg før det hele blev phono stik..) løst ca 2 centimeter
under hjelmen og ved hastigheder over 160 km/t kan det begynde at slå
voldsomt "flagre i vinden". Men nu er det ikke særlig tit at jeg kører så
stærkt.

> Hvad har I af erfaringer med batterierne? Hvor længe holder de ved normalt
> brug? Er det tilstrækkeligt?

Da systemet er fastmonteret på cyklerne har jeg taget strøm over baglygten.
Når man tænder lyset tændes anlægget. Der sidder en lille spændingsregulator
12 V - 9 V imellem som så er videreført til batteriklipsen på
"samtaleboksen"

> Har man brug for en 12V udgang på cyklen, så
> man kan lade på vejen?

Nej, ikke når man tager strømmen direkte fra cyklen....

> Find selv på flere spørgsmål...

Næææ, nej - det er din opgave

Allan



Christian Raaby (19-11-2002)
Kommentar
Fra : Christian Raaby


Dato : 19-11-02 11:56

> 2 - 3 kilometer ville være godt. Det tror jeg ville være fint til de
fleste
> formål.

OK - Det er også det jeg selv ville forvente af et sådant system.

>
> > Er det besværligt at skulle koble ledning til hjelmen og til sendeknap?
>
> Autocom har som nævnt ikke sendeknap, men har voicecontrol. Dvs. at det er
> 100% betjeningsløst under kørslen. Jeg har min ledning placeret under
> tanken, og når jeg stiger på trækker jeg den lige ud og sætter den på
> hjelmen. Det er nemt. Kører jeg alene ligger den bare under tanken. Hele
> systemet er fastmonteret på cyklerne. Hvad angår hjelmen så er højtalerne
> originalt pakket ind i plastic,
> stof og skumgummi med velcro på bagsiden. Alt dette har jeg fjernet og
selve
> højtaleren er kun få milimeter (ca. 5) tyk. Jeg har så taget foeret ud af
> hjemene og placeret højtalerne mellem flamingo og foer. I BMW System 4
> hjelme er der faktisk en lille fordybning og en rille til ledningen inde i
> flamingoen. Det eneste problem jeg har med stikket på hjelmen er når jeg
> kører alene. Så hænger stikket (almindeligt 5 polet DIN stik a la dem man
> brugte på stereoanlæg før det hele blev phono stik..) løst ca 2 centimeter
> under hjelmen og ved hastigheder over 160 km/t kan det begynde at slå
> voldsomt "flagre i vinden". Men nu er det ikke særlig tit at jeg kører så
> stærkt.

Voicecontrol vil løse problemet med sendeknappen, men kræver til gengæld en
løsning af vindstøj.
Jeg regner ikke med at lave et system, der er fastmonteret på cyklen. Jeg
ser det som en fordel, at man kan benytte produktet som et seperat
walkietalkie-sæt, når man f.eks. er på vandretur, camping eller i to biler
til sydfrankrig (hvis man er magelig )
Desuden er teknologien så langt fremme, at man idag kan få to-vejs radioer
på størrelse med mobiltelefoner, hvilket gør at den ikke generer i en lomme.
>
> > Hvad har I af erfaringer med batterierne? Hvor længe holder de ved
normalt
> > brug? Er det tilstrækkeligt?
>
> Da systemet er fastmonteret på cyklerne har jeg taget strøm over
baglygten.
> Når man tænder lyset tændes anlægget. Der sidder en lille
spændingsregulator
> 12 V - 9 V imellem som så er videreført til batteriklipsen på
> "samtaleboksen"

Det er klart en fordel med "fast strøm", men jeg må se, om jeg kan kombinere
det med en transportabel radioenhed.


> > Find selv på flere spørgsmål...
>
> Næææ, nej - det er din opgave

OK

Hvad er I villige til at betale for et sådant produkt?
Hvor ofte bliver det anvendt?



Malene Wisborg (19-11-2002)
Kommentar
Fra : Malene Wisborg


Dato : 19-11-02 14:52


> Voicecontrol vil løse problemet med sendeknappen, men kræver til gengæld
en
> løsning af vindstøj.

Hvis du læser mit første indlæg, så noter dig detaljen med en ekstra
microfon der måler omgivelsesstøj og justerer følsomheden herefter...

> Jeg regner ikke med at lave et system, der er fastmonteret på cyklen. Jeg
> ser det som en fordel, at man kan benytte produktet som et seperat
> walkietalkie-sæt, når man f.eks. er på vandretur, camping eller i to biler
> til sydfrankrig (hvis man er magelig )

Det er ikke mere fastmonteret, end at man kan løfte sædet af, hive stikkene
ud og tage det med et andet sted hen. Det er kun strømforsyningen der er
rigtig "fast", og så headset'et i hjelmene. Men man kan jo godt bruge
senderen uden headset og samtaleboks. Så er det bare en almindelig radio.
Det er samtaleboksen der indeholder voicecontrol m.v.

> Desuden er teknologien så langt fremme, at man idag kan få to-vejs radioer
> på størrelse med mobiltelefoner, hvilket gør at den ikke generer i en
lomme.

Men det gør det mere besværligt, og personligt er jeg ikke glad for at have
noget som helst hårdt i lommerne. En mobiltelefon kan sagtens give grimme
mærker ...og så er du afhængig af batterier. Det er typisk på langtur at
et samtaleanlæg er godt.

> Hvad er I villige til at betale for et sådant produkt?

Hvis det virker godt er 5K for 2 headset, 2 kontrolbokse og 2 sendere OK.

> Hvor ofte bliver det anvendt?

Som fastmonteret på både cykel og i hjelm - hver gang vi kører sammen -
"....du har glemt at slå blinklyset fra.."
Eller hvis jeg kigger i spejlet og ikke kan se min kone "Jeg er bag den
hvide bil....." osv.

Allan



per (19-11-2002)
Kommentar
Fra : per


Dato : 19-11-02 15:49


"Christian Raaby" <raabydenmark@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3dd917ed$0$22209$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Tak for svarene begge to.
>
> Her kommer lige et par uddybende spørgsmål.
> Hvad vil I sige er en acceptabel rækkevidde?
Min virker op til et par kilometer ved landevej og længere i åbent terræn,
det er ok
til prisen - gav 1600 for et sæt med to Alan incl . headphones og alt.

> Er det besværligt at skulle koble ledning til hjelmen og til sendeknap?
Ja det er besværligt ! Tager lidt tid og ledningen til hjelmen kan svinge
med turbulencen.
> Hvad har I af erfaringer med batterierne? Hvor længe holder de ved normalt
Batterierne i Alan holder fint (ca. 3 dages kørsel hele dagen (25 - 30
timer)
> brug? Er det tilstrækkeligt? Har man brug for en 12V udgang på cyklen, så
> man kan lade på vejen?
Kan købes som ekstra tilbehør.
Find selv på flere spørgsmål...

Laver du en med bluetooth , 10 km rækkevidde , lavt batteriforbrug, så er
jeg køber (max 1000 kr)

Ellers nøjes jeg med mit Alan set

Mvh Per Nille
>
> Mvh.
> Christian
>
>



Jes Vestervang (18-11-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 18-11-02 18:07

Christian Raaby wrote:

> Da jeg selv er en ivrig motorcyklist, har jeg valgt, at jeg vil tegne et
> samtaleanlæg til motorcyklister.
>
Du løber jo nok ind i problemer med at vindstøjen ender i mikrofonen og så
vil jeg hermed anbefale en såkaldt voiceducer - en transducer til stemmen,
det siger næsten sig selv . De er nemlig ret smarte, idét de måler
vibrationerne i kæben (eller deromkring) og derfor ikke lader sig påvirke
af vindstøj. Da jeg var inde ved beredskabskorpset brugte vi dem i
indsatsradioerne, hvor de virkede perfekt. Kun tale, ingen støj og ingen
grund til at råbe. Dem vi havde derinde virkede ved at voiceduceren var
indbygget i earpluggen - ganske fikst
Jeg har til gengæld ingen anelse om hvad de koster :-/
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Richard Pade (18-11-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 18-11-02 19:18

Jes Vestervang wrote:
> Du løber jo nok ind i problemer med at vindstøjen ender i mikrofonen og så
> vil jeg hermed anbefale en såkaldt voiceducer - en transducer til stemmen,
> det siger næsten sig selv . De er nemlig ret smarte, idét de måler
> vibrationerne i kæben (eller deromkring) og derfor ikke lader sig påvirke
> af vindstøj. <SNIP> Dem vi havde derinde virkede ved at voiceduceren var
> indbygget i earpluggen - ganske fikst
> Jeg har til gengæld ingen anelse om hvad de koster :-/

Det er rigtig set Jes, transduceren er helt oplagt til anvendelse med
mc-hjelme, fordi den der kan isoleres fra støjkilden ved at blive pakket
ind i øreproppen, som alle jo alligevel skal bruge.

Transduceren, I brugte, var formentlig den geniale "Invisio" fra
Gentofte-firmaet nextlink.to (det hedder både firma og deres web-site
faktisk - www.nextlink.to).

Invisio forhandles af bl.a. høreværnsspecialisten EAR-CARE, som tilbyder
at bygge dem ind i støbte ørepropper til brug for netop motorcyklister.
EAR-CARE forhandler også - så hudt jeg visker - Cobra's anlæg til dette
formål og sammenbygger/forbereder propperne til en snor med PTT-tast, så
føreren kan styre samtalen med den.

I foråret var prisen ca. 3.200,- kr. for et sæt propper med Invisio. Det
var for meget for mit budget til et fører-passageranlæg med tilslutning
for baggrundsmusik og mobilos; men kontakt Ann-Dot på EAR-CARE, hun har
flere oplysninger - og god viden på dette område - via www.ear-care.dk


--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GiBbernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Jonas Holt (18-11-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 18-11-02 20:39

> Invisio forhandles af bl.a. høreværnsspecialisten EAR-CARE, som tilbyder
> at bygge dem ind i støbte ørepropper til brug for netop motorcyklister.
> EAR-CARE forhandler også - så hudt jeg visker - Cobra's anlæg til dette
> formål og sammenbygger/forbereder propperne til en snor med PTT-tast, så
> føreren kan styre samtalen med den.


Jeg har ørepropper fra Ear-care og de er ikke _helt_ gode til mc-kørsel. Desværre tager de ikke alle de lave
frekvenser, dvs. den buldren der er omkring hatten.

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



Richard Pade (18-11-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 18-11-02 21:57

Jonas Holt wrote:
> > Invisio forhandles af bl.a. høreværnsspecialisten EAR-CARE, som tilbyder
> > at bygge dem ind i støbte ørepropper til brug for netop motorcyklister.
> > EAR-CARE forhandler også - så hudt jeg visker - Cobra's anlæg til dette
> > formål og sammenbygger/forbereder propperne til en snor med PTT-tast, så
> > føreren kan styre samtalen med den.
>
> Jeg har ørepropper fra Ear-care og de er ikke _helt_ gode til mc-kørsel. Desværre tager de ikke alle de lave
> frekvenser, dvs. den buldren der er omkring hatten.

Nu var det ikke proppernes kvalitet, men muligheden for at få lyden ind
bag dem og dermed væk fra larmen, der var mit ærinde.

Men min egen erfaring med (Ear-Care's) støbte propper - massive, uden
filter - er på linie med dine: Selv de direkte støbte dæmper mindre end
Bilsom's små gule 303 ved mine forhold. Det kan forbedres med dæmpende
materialer inde i hjelmen, men det var altså ikke emnet her.

Det, at man både kan optage den talte lyd og gengive den modtagne lyd
helt inde i øret bag propper og anden lyddæmpning, må være den optimale
løsning på et headset til mc-brug IMHO.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GiBbernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Jonas Holt (18-11-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 18-11-02 22:32

> > Jeg har ørepropper fra Ear-care og de er ikke _helt_ gode til mc-kørsel. Desværre tager de ikke alle de
lave
> > frekvenser, dvs. den buldren der er omkring hatten.

> Nu var det ikke proppernes kvalitet, men muligheden for at få lyden ind
> bag dem og dermed væk fra larmen, der var mit ærinde.


Hvis de ikke dæmper optimalt skal de vel redesignes på en eller anden måde eller der skal måske tages hensyn
til det en andet sted - og så var det vel alligevel lidt relevant?

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



Buck (19-11-2002)
Kommentar
Fra : Buck


Dato : 19-11-02 08:13

> Jeg har fået en opgave, hvor jeg skal lave et nyt to-vejs
> kommunikationsmiddel i form af en Walkie-Talkie eller lignende.

ka du så ikke lave det jeg længe har drømt om:
Et bluetooth samtaleanlæg, der også kan sluttes til mobiltlf. Så slipper man
for alle de ledninger!!!
Der skulle være rigelig plads i foret i en hjelm til en bluetooth
transciever...
--
/Buck
CB 550 F1 ´75
CZ 180 ´01



Christian Raaby (19-11-2002)
Kommentar
Fra : Christian Raaby


Dato : 19-11-02 12:22


"Buck" <buck@sol.dk> skrev i en meddelelse news:arcoaj$s0g$1@sunsite.dk...
> > Jeg har fået en opgave, hvor jeg skal lave et nyt to-vejs
> > kommunikationsmiddel i form af en Walkie-Talkie eller lignende.
>
> ka du så ikke lave det jeg længe har drømt om:
> Et bluetooth samtaleanlæg, der også kan sluttes til mobiltlf. Så slipper
man
> for alle de ledninger!!!
> Der skulle være rigelig plads i foret i en hjelm til en bluetooth
> transciever...

Det er allerede med i overvejelserne. Som jeg ser det, er det et problem, at
man skal koble radioen til hjelmen, så bluetooth vil være en fornuftig
løsning. Men hvad med opladning?

Invisio fra Next-Link-To virker også til at være en mulig løsning.
Kæbebens-mikrofonen er ihvertfald en stor, stor fordel i en motorcykelhjelm.
Men man slipper ikke for ledningen.

Christian



Buck (19-11-2002)
Kommentar
Fra : Buck


Dato : 19-11-02 15:29

> løsning. Men hvad med opladning?

Tjae... En Bluetooth transceiver bruger stort set ingen strøm, og hvis man
lod en VOX el. lign. sørge for at slukke for apparatet når det ikke bliver
brugt, ville et batteri i hjelmen kunne holde temmelig længe.

Et mini-jackstik kunne evt. forbinde en ledning til motorcyklens 12V
cigaretstik (set på GoldWing ) for opladning.
Eller måske gå så vidt og bruge solceller. De fås idag som selvklæbende
folie, der burde være fleksibel nok til at følge hjelmens runding på toppen


Eller måske en solcelle monteret på en lille step-motor på toppen af hjelmen
så solcellen automatisk drejer sig efter solen *LOL*

Anyway... hvis man kan få en bluetooth transceiver proppet ind i en
mobiltelefon der kan holde strøm til 2 dages uafbrudt tale, så skulle det
også kunne stoppes ind i en hjelm...

God fornøjelse med projektet.
--
/Buck (Der studerer til IT- og Elektronikteknolog)
CB 550 F1 ´75
CZ 180 ´01



Squish (19-11-2002)
Kommentar
Fra : Squish


Dato : 19-11-02 18:30

Buck wrote:
snip..
>
> Eller måske en solcelle monteret på en lille step-motor på toppen af hjelmen
> så solcellen automatisk drejer sig efter solen *LOL*
>
>

Hehe.. ja, eller en lille "vindmølle" monteret oven på hjelmen!


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408645
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste