Sen Hvidklire
Fra : Stig Linander

Dato : 17-11-02 23:03

Jeg forsøger altid at kombinere familiebesøg i Korsør med et besøg
på Lejodden. Men søndagens øsregn holdt mig inde indtil kl.14 hvor
regnen var holdt op. Det blev dog kun til et kort besøg ved Lejsø.

Straks da jeg havde stillet skopet op ved østsiden af Lejsø, hørte
jeg en vadefugl kalde: tjy-tjy (pause) tjy-tjy. Jeg er ikke stiv i
vadefugle-stemmer, men jeg fik øje på kræet, der kom flyvende ca.
10 m over vandet nordfra. Typisk klire, så jeg tænkte straks Rødben
- det kunne vistnok ikke være andet, årstiden taget i betragtning.
Men jeg ledte forgæves efter de hvide vingefelter, og fuglen var
også grålig snarere end brunlig. Den drejede mod vest og afslørede
nu en markant hvid kile fra halen op ad ryggen - det var Hvidklire!
Den slog en bue mod nord igen og landede ved nogle sten ude i søen.
Den var desværre halvt skjult, jeg ku' ikke se benene og heller
ikke næbbet ret godt, så det eneste jeg fik ud af at kigge i skopet
var et forholdsvis lyst helhedsindtryk.

Jeg kiggede i "Fugle i felten" for en beskrivelse af Rødbens og
Hvidklires stemmer. Beskrivelsen af Rødbens stemme passede slet ikke
med det jeg havde hørt, beskrivelsen af Hvidklire passede fint.
Efter jeg er kommet hjem og har tjekket "Fuglestemmerne omkring os",
er jeg slet ikke i tvivl.

Jeg har kigget i de seneste udgaver af "Fugle på Sjælland". I 1997
og 1998 blev de sidste Hvidklirer set ultimo oktober, i 1999 blev
den sidste set 6/11, og i 2000 blev den sidste set 12/11. Jeg ved
ikke hvornår den sidste blev set i 2001. Denne er måske en rekord?

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page