Ventilklapren ???
Fra : Mato

Dato : 17-11-02 17:06

Hej
Jeg har lige stillet ventiler på min VF1000 da jeg syntes at de klaprede. De
er stillet lige efter bogen.
Klaprelyden er nu væk når maskinen går i tomgang; men når jeg gasser op så
er der stadig en mislyd. Jeg synes lyden forstærkes proportionalt med
omdrejningerne.

Kan mislyden (der umiskendeligt minder om ventilstøj) komme andetsteds fra ?

Skal jeg evt. stille ventilerne lidt tættere ?

Mvh. Tor

Fra : Richard Pade

Dato : 17-11-02 17:17

Mato wrote:
> Jeg har lige stillet ventiler på min VF1000 da jeg syntes at de klaprede. De
> er stillet lige efter bogen.

Og du er vel opmærksom på, at ventilafstanden på Hondas V4'er blev
ændret
senere i '80'erne som omtalt her på siderne...

> Klaprelyden er nu væk når maskinen går i tomgang; men når jeg gasser op så
> er der stadig en mislyd. Jeg synes lyden forstærkes proportionalt med
> omdrejningerne.

Faktisk er det almindeligt for Hondas VF-motorer at klapre lidt i
tomgang, men
derimod ikke ved højere omdrejninger. Har du mon stillet dem for stramt?

> Kan mislyden (der umiskendeligt minder om ventilstøj) komme andetsteds fra ?

Hvad med knastkæde og dens strammer - er det dem, der snakker?

> Skal jeg evt. stille ventilerne lidt tættere ?

Under ingen omstændigheder strammere end det ændrede mål jvf. ovenfor!

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GiBbernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Mato

Dato : 17-11-02 18:48

Jeg har stillet dem som en "Stram" 0,15 mm., det kan vel ikke være for
meget?
Ved du hvor jeg finder oplysninger om justering af knastkæden ??

Mvh. Tor

Fra : Richard Pade

Dato : 17-11-02 20:41

Mato wrote:
> Jeg har stillet dem som en "Stram" 0,15 mm., det kan vel ikke være for
> meget?
> Ved du hvor jeg finder oplysninger om justering af knastkæden ??

Du er heldig at have en cykel, hvor ejerne gennem tiderne har opbygget
et solidt bibliotek af nyttige tips og endnu i dag deler ud af dem i et
imponerende omfang.

Der er en masse oplysninger om disse to problemer på et af SabMag-sitene
eller på -listen. Hovedsiten er vist flyttet, men prøv:

http://www.ripaldi.com/sabmagfaq/sm-faq.htm
http://www2.xtdl.com/~tonyd/magna/mcpage.htm
http://www.math.uwaterloo.ca/~rblander/v4/

eller indgang via den norske eller svenske:
http://privat.bluezone.no/kabbe/
http://www.bigert.nu/sabmag/

Hvis du vil kigge med på listen, men ikke lige finder adgangen, så send
mig en mail, så skal jeg hjælpe dig.

Fra : Janus

Dato : 17-11-02 20:34

det kunne være dine plejlstænger fx.

Janus

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 17-11-02 21:39

Jeg skyder sikkert helt forbi, men utætte forrør / udstødningspakninger kan
godt lyde lidt som ventil-klampren, og disse lyde kommer specielt når den
får lidt gas... har selv prøvet det på Sukien.

Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Mads Lund

Dato : 18-11-02 11:50

> [...]
> godt lyde lidt som ventil-klampren, og disse lyde kommer specielt når den
> får lidt gas... har selv prøvet det på Sukien.

Det er også mit bud.

Man kan tjecke det ved at køre en lille tur. Lyden kommer kun når motoren
trækker. Hvis den dæmpes eller holder op når man slækker gassen kan det være
utætte pakninger.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-11-02 22:04

Mato wrote:

> [...]
> Klaprelyden er nu væk når maskinen går i tomgang; men når jeg gasser op så
> er der stadig en mislyd. Jeg synes lyden forstærkes proportionalt med

Hvis ventilerne er stillet for stramt, så de ikke lukker helt tæt, kan der
vistnok komme pifte/knaldeagtige lyde. Måske det har noget med det at gøre,
men det er der med garanti nogen der ved meget mere om end mig - det kan da
være en af dem kan komme med en mere fyldestgørende forklaring
--
mvh Jes Vestervang
FZS600