/ Forside / Interesser / Fritid / Dykning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Dykning
#NavnPoint
Arnvig 1184
LeifHansen 762
Teil 722
sorenw 460
Melander 460
PARKENSS 250
michaelmo.. 200
guffy 200
lawitt 200
10  TIMO_J 140
Tørdragt neopren eller trilaminat ?
Fra : Carsten Suhr


Dato : 17-11-02 16:40

Jeg går og overvejer at anskaffe mig en tørdragt, men er i tvivl om det skal
være neopren eller trilaminat. Jeg vil derfor godt høre for og imod på begge
ting, og evt. også hvis nogen har en bestemt model som de vil anbefale.

--
Venlig Hilsen

Carsten Suhr



 
 
Einar Hagen (17-11-2002)
Kommentar
Fra : Einar Hagen


Dato : 17-11-02 16:54


"Carsten Suhr" <suhr@NOSPAMpost.tele.dk> wrote in message
news:3dd7b84b$0$14966$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg går og overvejer at anskaffe mig en tørdragt, men er i tvivl om det
skal
> være neopren eller trilaminat. Jeg vil derfor godt høre for og imod på
begge
> ting, og evt. også hvis nogen har en bestemt model som de vil anbefale.
>
> --
> Venlig Hilsen
>
> Carsten Suhr
>
>

Trilaminat. Fordi neopren er uegnet.


Einar



Uffe Møller (17-11-2002)
Kommentar
Fra : Uffe Møller


Dato : 17-11-02 17:20

Det er sgu da ikke et svar at komme med. Der er både fordele og ulemper ved
begge. Trilaminat krymper ikke, fylder mindre og er lidt mere medgørlig mht.
til rengøring. Jeg dykker selv i neoprem. Jeg syntes den er mere slidstærk
og kommer der hul i dragten vil du stadigvæk have opdrift i den. Det har du
ikke i trimalinat. Desuden syntes jeg også at du ikke behøver så meget tøj
inden under mht. dyk i efterår og vinter. Du skal vælge efter behag og
hvilke dyk du har. Det er også meget en smagssag, hvad man har lyst til. Jeg
har kun haft neoprem dragter, men også prøvet trimalinat. Der syntes jeg
luften ruller meget mere og kan være lidt sværre at kontrollere. Prøve begge
dele under kontrollerede dyk, lyt til dine kammerater og deres erfaringer og
træf derefter dit valg.

Uffe
"Einar Hagen" <einar.hagen@chello.no> skrev i en meddelelse
news:3YOB9.349$oC3.8178@news01.chello.no...
>
> "Carsten Suhr" <suhr@NOSPAMpost.tele.dk> wrote in message
> news:3dd7b84b$0$14966$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Jeg går og overvejer at anskaffe mig en tørdragt, men er i tvivl om det
> skal
> > være neopren eller trilaminat. Jeg vil derfor godt høre for og imod på
> begge
> > ting, og evt. også hvis nogen har en bestemt model som de vil anbefale.
> >
> > --
> > Venlig Hilsen
> >
> > Carsten Suhr
> >
> >
>
> Trilaminat. Fordi neopren er uegnet.
>
>
> Einar
>
>



Bjarne Rosenkrands (17-11-2002)
Kommentar
Fra : Bjarne Rosenkrands


Dato : 17-11-02 17:59

Jeg vil ikke gå så langt som Einar, at sige at neopren er uegnet. Men hvis
jeg opvejer fordele og ulemper ville jeg også vælge en trilaminat dragt...

Bjarne..
"Carsten Suhr" <suhr@NOSPAMpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3dd7b84b$0$14966$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg går og overvejer at anskaffe mig en tørdragt, men er i tvivl om det
skal
> være neopren eller trilaminat. Jeg vil derfor godt høre for og imod på
begge
> ting, og evt. også hvis nogen har en bestemt model som de vil anbefale.
>
> --
> Venlig Hilsen
>
> Carsten Suhr
>
>



Henrik Manley (17-11-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 17-11-02 19:30

> Jeg går og overvejer at anskaffe mig en tørdragt, men er i tvivl om det
skal
> være neopren eller trilaminat. Jeg vil derfor godt høre for og imod på
begge
> ting, og evt. også hvis nogen har en bestemt model som de vil anbefale.
>

Som med næsten alt er mellem tingen gerne bedst. Efter at have dykket i de
fleste typer tørdragte, dykker jeg nu i en kompremeret neopren dragt. Det er
den mest behagelige jeg har dykket med. At nogle mener at neopren ikke dur
til dykningen er deres sag og bunder ikke i dykning.

Det vigtigeste ved en dragt er at den passer!

Henrik Manley



S.Arnvig (17-11-2002)
Kommentar
Fra : S.Arnvig


Dato : 17-11-02 19:58


"Carsten Suhr" <suhr@NOSPAMpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3dd7b84b$0$14966$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg går og overvejer at anskaffe mig en tørdragt, men er i tvivl om det skal
> være neopren eller trilaminat. Jeg vil derfor godt høre for og imod på begge
> ting, og evt. også hvis nogen har en bestemt model som de vil anbefale.

Membrandragten er tynd og kræver en kraftig underdragt.
Har samme opdrift uanset dybde. Mere smidig, men
giver en mere "rynket" overflade.Mere følsom overfor huller og slid
Mister al opdrift i tilfælde af huller. Billigere end neopren.

Neoprendragten er tyk og kræver mindre eller ingen underdragt.
Opdriften aftager med dybden. Mere stiv, men jævn overflade.
Mere slidstærk. Mister mindre opdrift i tilfælde af
huller. Fylder mere i tasken.

Der fås også en compressed "tynd" neopren som giver en
kombination af dragterne, hvilket jeg personligt har
valgt og er meget tilfreds med.

Hvis du er i tvivl, så start med en trilaminat dragt.
Den er lettere at dykke i, når du skal lære at styre luftmængden i dragten.

Søren Arnvig



Lundgaard - Andersen (17-11-2002)
Kommentar
Fra : Lundgaard - Andersen


Dato : 17-11-02 21:05

Davs....

"Carsten Suhr" <suhr@NOSPAMpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3dd7b84b$0$14966$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg går og overvejer at anskaffe mig en tørdragt, men er i tvivl om det
skal
> være neopren eller trilaminat. Jeg vil derfor godt høre for og imod på
begge
> ting, og evt. også hvis nogen har en bestemt model som de vil anbefale.

Jeg har dykket begge slags, og er endt op med at dykke med en Compressed
dragt, uden den store ventil på overarmen.
Jeg har en lille dumpventil på venstre underarm, og det mener jeg er en god
ting, fordi den store ventil tit hænger fast i vesten m.m.

Du har ikke i en neopren dragt, kuldebroer ved arme og og hals, da man oftes
vælger at få machetter i neopren istedet for latex.
Latexen er heller ikke så holdbar som neopren, hvis man har sand på sine
hænder, kan der nemt rives hul på dem.

Hvis du vælger en compressed, 4mm. har du det bedste fra begge slags
dragter, smidigheden fra trilaminaten, og varmen og holdbarhed fra
neoprenen.

Og lige det der med varmen, er vigtigt her i Danmark, vandet er koldt.
Så det skal du jo også tænke på, om du vil fryse eller have varmen.

Lad være og køb din dragt for billigt og heller ikke for dyrt, find noget
midt imellem, så bliver du sikkert mest tilfreds.

Jeg kan ikke anbefalde dig nogen bestemt dragt, men overvej om du vil have
den målsyet, det er nemlig en god ting, så passer den dig.
Husk også at neopren krymper ca. 10% i dens levetid.

Held og lykke med jagten på den "rigtige" dragt til dig....

Leif Andersen



A M J (18-11-2002)
Kommentar
Fra : A M J


Dato : 18-11-02 04:39


"Lundgaard - Andersen" <llundgaard@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3dd7f636$0$6144$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Davs....

[snip]

> Husk også at neopren krymper ca. 10% i dens levetid.
>
>
> Leif Andersen

Er de 10% ikke lige i overkanten?

Hvis en dykker måler 155 cm fra fod til skulder vil hans dragt være krympet
til 139,5 cm når dragten "dør"!

Hvis dykkeren skulle købe en dragt der ville passe i højden når dragten
"dør" skulle den være 172,2 cm høj fra ny..

Mvh Anders
- Jeg vil ikke udelukke at dragte kan krympe 10% rundt om maven



S Arnvig (18-11-2002)
Kommentar
Fra : S Arnvig


Dato : 18-11-02 10:07

A M J <jova99@ofir.dk> skrev:
>
>"Lundgaard - Andersen"
><llundgaard@mail1.stofanet.dk> skrev
>i en meddelelse
>news:3dd7f636$0$6144$ba624c82@nntp02.
>dk.telia.net...
>> Davs....
>
>[snip]
>
>> Husk også at neopren krymper ca.
>>10% i dens levetid.
>>
>>
>> Leif Andersen
>
>Er de 10% ikke lige i overkanten?

Jo.

Min gamle Beaver tørdragt blev målsyet
til mig i 1988 og blev sendt på pension i år.
Jeg er ikke blevet mindre, men dragten passer
mig stadig, så den er _ikke_ krympet.

Derimod er der ingen tvivl om at smidigheden i
neoprenen er stærkt nedsat og at der er begyndt
at opstå små huller på udsatte steder, typisk
omkring syningerne under armene.

Smidigheden bliver generelt bedre efter et par
dyk, når materialet bliver arbejdet igennem,
men den bliver "stiv" igen, efter at have været
inaktiv i 2-3 uger ( tørdragten )

Søren Arnvig


Lundgaard - Andersen (18-11-2002)
Kommentar
Fra : Lundgaard - Andersen


Dato : 18-11-02 17:16

Davs...

> Er de 10% ikke lige i overkanten?

Nej, det passer sådan ca. med de 10%.

> Hvis en dykker måler 155 cm fra fod til skulder vil hans dragt være
krympet
> til 139,5 cm når dragten "dør"!
>
> Hvis dykkeren skulle købe en dragt der ville passe i højden når dragten
> "dør" skulle den være 172,2 cm høj fra ny..

Derfor skal man, hvis man da ikke har en rig mor, købe sin dragt lidt for
stor, så kommer den til at passe på et tidspunkt.

> Mvh Anders
> - Jeg vil ikke udelukke at dragte kan krympe 10% rundt om maven

Ved maven, tja jeg har hørt om 40%....:)))))

Leif Andersen



Tom Folkmann (19-11-2002)
Kommentar
Fra : Tom Folkmann


Dato : 19-11-02 09:57

> Nej, det passer sådan ca. med de 10%.

Hvor lang tid tager det dragten at krympe 10%? Taler vi om et par år eller
10 år ?

Tom




Lundgaard - Andersen (19-11-2002)
Kommentar
Fra : Lundgaard - Andersen


Dato : 19-11-02 15:56

Davs....

> Hvor lang tid tager det dragten at krympe 10%? Taler vi om et par år eller
> 10 år ?

Over nogle år, ved ikke præcist hvor lang tid det tager, og det har også
noget at gøre med hvor meget dragten bliver brugt.

Leif Andersen



A M J (19-11-2002)
Kommentar
Fra : A M J


Dato : 19-11-02 18:19


"Lundgaard - Andersen" <llundgaard@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3dda50ee$0$18550$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Davs....
>
> > Hvor lang tid tager det dragten at krympe 10%? Taler vi om et par år
eller
> > 10 år ?
>
> Over nogle år, ved ikke præcist hvor lang tid det tager, og det har også
> noget at gøre med hvor meget dragten bliver brugt.
>
> Leif Andersen

Hej Leif

Tror du ikke det skulle være 1,0% (ell 2-3) i stedet for 10%.
I mine ører lyder det helt vildt overdrevet at en dragt skulle kunne krympe
10-15 cm.

Ellers må dragten da være lavet af genbrugs sko såler

Mvh Anders
- som har en gammel neopren musemåtte der stadig er oprindelig størrelse



Allan Hansen (19-11-2002)
Kommentar
Fra : Allan Hansen


Dato : 19-11-02 19:07


"A M J" <jova99@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:3dda72ca$0$25435$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Hej Leif
> Tror du ikke det skulle være 1,0% (ell 2-3) i stedet for 10%.
> I mine ører lyder det helt vildt overdrevet at en dragt skulle kunne
krympe
> 10-15 cm.

Jeg har en fin Waterproof 7 mm titanium neopren monosuit som jeg købte ca
1995/96. Jeg tror højst jeg har 25 dyk i denne dragt. Den er i størrelse 52
hvilket svarede til 175 cm og ca 70 Kg. I dag vil jeg anslå at dragten
passer til en person på 165-170 cm og med en vægt på ca 65 Kg. Mit bud er at
neopren kryber med tiden. Om neoprenen yderligere var krymbet hvis den
hyppigere var udsat for tryk er nærliggende at tro. Jeg skal ved lejlighed
prøve at vaske den i skyllemiddel og se om neoprenen bliver så blød så jeg
uden de store problemer kan krybe i den.

Allan Hansen



Peter Fjelsten (19-11-2002)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 19-11-02 22:23

Allan Hansen:

> Mit bud er at neopren kryber med tiden. Om neoprenen yderligere
> var krymbet hvis den hyppigere var udsat for tryk er nærliggende
> at tro. Jeg skal ved lejlighed prøve at vaske den i skyllemiddel
> og se om neoprenen bliver så blød så jeg uden de store problemer
> kan krybe i den.

Som jeg har sagt flere gange - der _er_ forskel på neopren. Der findes
vel en 4-6 typer af forskellig kvalitet. Jeg vil tro at Rubatex ikke
kryber ret meget.

--
Peter Fjelsten - DIR-DK
Vil du vide mere om DIR? Tjek <http://www.tekdyk.dk/4/>
Spørgsmål om DIR? Tjek <http://dk.groups.yahoo.com/group/dir_skand/>
DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk>

Hallgeir Revhaug (19-11-2002)
Kommentar
Fra : Hallgeir Revhaug


Dato : 19-11-02 22:22


"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i melding
news:Xns92CBE3C55FB4Cfjelsten@194.255.237.194...

> Som jeg har sagt flere gange - der _er_ forskel på neopren. Der findes
> vel en 4-6 typer af forskellig kvalitet. Jeg vil tro at Rubatex ikke
> kryber ret meget.
>
*** Og med det mener du hvafornoget?
TRODDE ellers at du var rimelig SIKKER i din sag....

Hallgeir



Bjarne Rosenkrands (19-11-2002)
Kommentar
Fra : Bjarne Rosenkrands


Dato : 19-11-02 23:51

Jeg har da dykket i en Poseidon Jetsuit (neopren) i 8 år og det kan da godt
være at den krøbet, men den har da passet mig alle årene.

Bjarne..
"Hallgeir Revhaug" <hrevhaug@broadpark.no> skrev i en meddelelse
news:3ddaacaa@news.broadpark.no...
>
> "Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i melding
> news:Xns92CBE3C55FB4Cfjelsten@194.255.237.194...
>
> > Som jeg har sagt flere gange - der _er_ forskel på neopren. Der findes
> > vel en 4-6 typer af forskellig kvalitet. Jeg vil tro at Rubatex ikke
> > kryber ret meget.
> >
> *** Og med det mener du hvafornoget?
> TRODDE ellers at du var rimelig SIKKER i din sag....
>
> Hallgeir
>
>



Einar Hagen (20-11-2002)
Kommentar
Fra : Einar Hagen


Dato : 20-11-02 01:50

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> wrote in message
news:Xns92CBE3C55FB4Cfjelsten@194.255.237.194...

> Som jeg har sagt flere gange - der _er_ forskel på neopren. Der findes
> vel en 4-6 typer af forskellig kvalitet. Jeg vil tro at Rubatex ikke
> kryber ret meget.
>

Rubatex kommer også i forskjellige kvaliteter.
(Bare et lite innspill for å øke forvirringen..)


Einar



Peter Fjelsten (20-11-2002)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 20-11-02 09:51

Einar Hagen:

> Rubatex kommer også i forskjellige kvaliteter.

Det skal nok passe.

--
Peter Fjelsten - DIR-DK
Vil du vide mere om DIR? Tjek <http://www.tekdyk.dk/4/>
Spørgsmål om DIR? Tjek <http://dk.groups.yahoo.com/group/dir_skand/>
DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk>

Jonas Lüttichau (20-11-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Lüttichau


Dato : 20-11-02 10:55

Lundgaard - Andersen wrote:
> Husk også at neopren krymper ca. 10% i dens levetid.

Hej jeg har aldrig hørt om at neopren krymper hvor har du fra at den krymper
10%? Jeg har derimod hørt at dykkere bliver federe i deres levetid og det
kan være det stemmer lidt mere med de 10%..

mvh



Jens Didriksen (17-11-2002)
Kommentar
Fra : Jens Didriksen


Dato : 17-11-02 21:37
Peter Fjelsten (18-11-2002)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 18-11-02 09:01

Carsten Suhr:

> Jeg går og overvejer at anskaffe mig en tørdragt, men er i tvivl
> om det skal være neopren eller trilaminat.

<www.tekdyk.dk/4/faellesting.htm>

--
Peter Fjelsten - DIR-DK
Vil du vide mere om DIR? Tjek <http://www.tekdyk.dk/4/>
Spørgsmål om DIR? Tjek <http://dk.groups.yahoo.com/group/dir_skand/>
DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk>

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408930
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste