Ekstern Firewire HD Crasher OS X
Fra : Torben Hansen

Dato : 17-11-02 16:07

Hej,

Jeg har købt en ekstern firewire harddisk af mærket Maxtor Personal
Storage 3000DV 80GB.

Efter ugers af eliminering af muligheder der evt. kunne have at gøre med
min Emac pludselig crasher viser det sig at det er noget så simpelt som
min nye eksterne disk der skaber problemerne. (ja, måske jeg skulle have
lugtet det før).

Når jeg unplugger firewire disken, kan Mac OS X go on for days og days
uden restart og freezes.

Når firewire disken er til sker der følgende:
-Programmer inklusiv Finder fryser, nogle gange dem i forgrunden, nogle
gange dem i baggrunden. Der kan gå alt fra 20 min til flere timer før
det sker - men det sker HVER GANG!
-Nogle af programmerne der ikke er frosset kan jeg lukke naturligt (for
at redde data inden det går helt ned) andre kan jeg force quitte, andre
nægter endda en force quit - og tilsidst hænger det jeg har tilbage, og
jeg må tage strømmen på mac'en og tænde igen.
-Ofte er det ved programskift, file open/save, folderbrowsing i dock,
finder browsing at et eller andet pludseligt hænger og tager andre ting
med for helt at gå i stå.

I min søgen for at rense problemet ud (før jeg vidste det var firewire
disken) har jeg kørt DRIVE efter DRIVE check, geninstalleret OS X,
optimeret og gjort ved. Systemet er altså tip top.

Jeg har følgende mistanke:
-Jeg har på FireWire disken en 40gb partition hvor jeg med "Carbon Copy
Cloner" cloner min startup disk for backup. (kan det forvirre MacOS X?)
-Jeg fornemmer måske det er når FireWire disken går i sleep mode, og
skal vågne op at der er problemer?
-Disken kom Dos formateret, og jeg Mac formaterede den på 2 sekunder?
Kan man ikke formatere en disk i Mac OS X på en måde som ikke bare
sletter disken, men står og høvler blokkene igennem?

Nå, nok om det.. Er der nogle der har erfaringer og gåde råd med mit
problem?

Fra : Michael Holm

Dato : 17-11-02 16:51

Torben Hansen <tsh@gameon.dk> wrote:

> [...]
> lugtet det før).
>
> Når jeg unplugger firewire disken, kan Mac OS X go on for days og days

jeg havde også på et tidspunkt lign.problemer med en firewire disk (120
GB Highfly) der drillede mit dengang X beta
Firewire disken skulle gennem behandling
Diskwarrior kunne ikke hjælpe i første omgang, men efter en gang norton
defragmentering og herefter Diskwarrior, har der ikke været problemer.
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Torben Hansen

Dato : 18-11-02 00:04

At slette disken fuldstændigt er vel ligeså godt som at lade norton
defragmentere .

Disken bruger jeg kun til backup, jeg læser/skriver slet ikke til den i
mit daglige arbejde, den er bare tilsluttet. Og den er så ny, at jeg
ingen vigtige data har på den. I øjeblikket er der ikke nogen data på de
to partionerne jeg har lavet på den - men den skaber stadig problemer.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-11-02 16:54

tsh@gameon.dk (Torben Hansen) writes:

> -Jeg fornemmer måske det er når FireWire disken går i sleep mode, og
> skal vågne op at der er problemer?

Dette kan meget vel være problemet, prøv at lade den køre hele tiden.
Er disken iøvrigt garanteret Mac-kompatibel?
http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Torben Hansen

Dato : 18-11-02 00:04

Hvordan lader jeg den køre heletiden? Styrer Mac OS X energysavings også
en extern firewire disk? Jeg syntes ikke rigtigt jeg kan "høre" om den
sover eller ikke sover nemlig.

Den skulle være Mac kompatibel, der er Mac software med til den på CD.
Dog kun til OS 9.2, men der ligger en Mac OS X note på disken. Den siger
at man bare skal initialisere og opdele disken under Mac OS 9.2 med
Maxtor Utilities som det nu hedder. Derefter er de brugbare i Mac OS X
også.

Men jeg har prøvet med apples diskværktøj først (før jeg opdagede der
var en Mac CD med) og nu senest med Maxtor Utilities, som pludseligt var
mit store håb.. Men intet...

Fra : Mikael Kern

Dato : 17-11-02 19:55

> Jeg har købt en ekstern firewire harddisk af mærket Maxtor Personal
> Storage 3000DV 80GB.

Hvilken driver har du på disken? Jeg har 80 GB fra LaCie og ingen prob.

mvh Mikael Kern

Fra : Torben Hansen

Dato : 18-11-02 09:38

Hej,

Jeg har en driver som er installeret af Maxtor Utilities 3.4 som er
seneste version fra dem (der er dog kun en lille note omkring Mac OS X)
og der skrives ikke om nogle former for problemer man kunne opleve under
Mac OS X.

Lacie ligger med Silverlining drivere eller hvordan? Vil det være muligt
at forsøge at formatere disken med Silverlining softwaren? Den er ikke
lige freeware forstår jeg..

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-11-02 20:51

In article <1flsuhv.1j18ncdl3gik2N%tsh@gameon.dk>, Torben Hansen wrote:
> Jeg har følgende mistanke:
> -Jeg fornemmer måske det er når FireWire disken går i sleep mode, og
> skal vågne op at der er problemer?

Dette var mit bud efter få linier. Det giver nemlig dine symtomer.
har ikke selv de problemer med en IBM 75GXP disk i et kabinet
fra ADS Tech.

> Nå, nok om det.. Er der nogle der har erfaringer og gåde råd med mit
> problem?

Kan du undgå at den går i sleep ?

Fra : Henrik

Dato : 18-11-02 01:27

On 17/11/02 20:50, in article
slrnatfsp0.kj.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local, "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Dette var mit bud efter få linier. Det giver nemlig dine symtomer.
> har ikke selv de problemer med en IBM 75GXP disk i et kabinet
> [...]

Ved du hvilket chipsæt der sidder i kabinettet se evt. systemprofiler,
Storage 3000DV 80GB kan vist nok købes hos Zitech og om den er Mac
kompatibel ja det burde den være på nuværende tidspunkt, havde det været for
et år eller mere siden så havde den nok ikke været crossplatform.

jeg har selv arbejdet med Firewire produkter siden B/W G3 og har nok været
alle problemerne i gennem til dato og det har været de mærkeligste ting man
har oplevet, det chipssæt Jeg finder bedst i dag er Oxford 911 virker
upåklageligt OSX/ 9, sleepmode, crossplatform og om du sætter en disk,
Cd-rom, DVDRom DVD/CD-brænder til chipsættet så virker det bare, jeg køber
løse kabinetter med chipssæt og sætter selv en disk eller andet drev i.

Jeg tror at i har ret i det med sleepmode, men jeg tror det er kombination
af chipsæt og OSX.

Jeg fald lige over det her, det er en gut der har købt en disk magen til
din:

Bought this drive in Spring of 2002 and it worked okay (issues spinning up)
until August, when it suddenly failed in MacOS X. It still worked in OS 9,
so I saved as much as I could and reformatted according their specific
recommendations. Two months later it failed again with no warning and now
will not mount in ANY operating system. Support team's mantra: "If it
doesn't work, reset it. If it still doesn't work, reformat it." They will
replace the drive, but all that data? You should expect it to fail. Back
everything up every week and plan on reformatting often. My recommendation?
Buy a second internal or get a new computer. This drive and the company it
came from both have no quality and no reason for existing other than wasting
time, money and space.

Henrik

Tjek dette link:.

http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/std_alp.php?p_sid=
Fu3aMxug&p_lva=&p_li=&p_page=1&p_prod_lvl1=3&p_prod_lvl2=%7Eany%7E&p_search_
text=osx&p_new_search=1&p_search_type=3&p_cat_lvl1=%7Eany%7E&p_cat_lvl2=%7Ea
ny%7E

Fra : Henrik

Dato : 18-11-02 01:14

On 17/11/02 20:50, in article

Fra : Torben Hansen

Dato : 18-11-02 09:38

Ha... den er sku egentligt meget sjov.. Jeg har selv fyret et brev af
til Maxtor og håber på svar inden for nogle dage... Håber de kommer op
med noget bedre end det der