Opstart af enkeltmands firma.
Fra : Allan Knudsen

Dato : 17-11-02 10:42

Hej NG

Jeg er ved at starte et lille firma hvor jeg vil sælge en service til folk.
Jeg har læst mig til at hvis man har en omsætning under 20.000 kr. om året,
så skal man ikke være momsregistreret, er det korrekt og er det det samme
som at have et CVRnummer?
Jeg skal jo også betale skat af det jeg tjener, hvordan indberetter man
det?
--
Mvh Allan Knudsen

www.sim-city.dk Oplåsning af mobiltelefoner.

Fjern 1234 fra e-mail adressen.

Fra : Per H

Dato : 17-11-02 12:07

On 17 Nov 2002 09:41:44 GMT, Allan Knudsen <unlock1234@sim-city.dk>
skrev:

>Hej NG
>
>Jeg er ved at starte et lille firma hvor jeg vil sælge en service til folk.
>Jeg har læst mig til at hvis man har en omsætning under 20.000 kr. om året,

det er vist 50000 nu

>så skal man ikke være momsregistreret, er det korrekt og er det det samme
>som at have et CVRnummer?

øøe næ

når du bliver momsreg. får du et SE nummer. når det er
enkeltsmandsfirma,

>Jeg skal jo også betale skat af det jeg tjener, hvordan indberetter man
>det?

det får du en revisor til.
Brug tiden på at tjene penge.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Allan Knudsen

Dato : 17-11-02 12:16

> det er vist 50000 nu

Ok så blev jeg så meget klogere

> det får du en revisor til.
> Brug tiden på at tjene penge.

Jeg havde tænkt mig at både tjene penge og lave regnskab, indtil vidre
derejer det sig om max 800 kr/mdr.

Fra : Jimmy

Dato : 17-11-02 12:26

"Allan Knudsen" <unlock1234@sim-city.dk> wrote in message

> Jeg havde tænkt mig at både tjene penge og lave regnskab, indtil vidre
> derejer det sig om max 800 kr/mdr.

Forsøg alligevel at tage kontakt til en revisor.
De kan sikkert give dig et godt tilbud når det er så små beløb.

Min erfaring fortæller mig, at det _ikke_ er specielt sjovt at sidde
indenfor i juni og lave Kapitalforklaring, Udvidet selvangivelse,
Årsregnskab, Personligt årsregnskab osv osv mens de andre er på stranden

Om ikke andet kan revisoren ofte tjene sine penge ind igen idet han kan
finde ekstra ting og sager du kan trække fra, som du ikke selv ville have
fundet.

Mvh
Jimmy

Fra : Allan Knudsen

Dato : 17-11-02 12:52

> [...]
>
> Om ikke andet kan revisoren ofte tjene sine penge ind igen idet han
> kan finde ekstra ting og sager du kan trække fra, som du ikke selv

Okay det kan jeg da godt se, kan du anbefale nogle, eller skal jeg bare
gribe knoglen og ringe rundt?

Fra : Jimmy

Dato : 17-11-02 13:14

> Okay det kan jeg da godt se, kan du anbefale nogle, eller skal jeg bare
> gribe knoglen og ringe rundt?

Jeg har selv Deloitte & Touche og har aftalt en meget fin pris med dem.
Men ring til en mindre revisor i dit nærområde og tag en snak med dem.

Mvh
Jimmy

Fra : MK

Dato : 17-11-02 16:33

On Sun, 17 Nov 2002 13:14:22 +0100, "Jimmy" <spoerg@efter.den> wrote:

>Jeg har selv Deloitte & Touche og har aftalt en meget fin pris med dem.
>Men ring til en mindre revisor i dit nærområde og tag en snak med dem.

En revisorhjælp er ikke billig - og man skal ha' en vis
omsætning/fortjeneste, for at han betaler sig.

Undersøg istedet, om ikke det lokale erhvervskontor stiller et antal
gratsitimer til rådighed (både til revisor og advokat). Det gør de i
Helsingør, eksempelvis:
www.startvirksomhed.com -> et godt tilbud

Undersøg også, om du overhovedet er regnskabspligtig. En god idé under
alle omstændigheder at lave regnskab (samt adskille privat og firma !)
men ikke altid nødvendigt !
---

Mvh. Mogens

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-11-02 13:10

On Sun, 17 Nov 2002 12:07:03 +0100, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

>øøe næ
>
>når du bliver momsreg. får du et SE nummer. når det er
>enkeltsmandsfirma,

Er du sikker?
Jeg fik i hvert fald et CVR-nummer da jeg blev momsregistreret i
sommers.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Per H

Dato : 17-11-02 13:25

On Sun, 17 Nov 2002 13:10:02 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> skrev:

>Er du sikker?
>Jeg fik i hvert fald et CVR-nummer da jeg blev momsregistreret i
>sommers.

jeg fik et SE nummer da jeg er et enkeltsmandsfirme.
Cvr nummer har jeg også, men bruges vist også i andre tilfælde, det
har tidligere været oppe i denne ng.

i min reg. fra T&S står der

SE 25129865
CVR 25129865

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Per H

Dato : 17-11-02 16:22

Fra : felix

Dato : 18-11-02 18:11

> Er du sikker?
> Jeg fik i hvert fald et CVR-nummer da jeg blev momsregistreret i
> sommers.

SE er afgået ved døden.
korrekt det hedder CVR-nummer, se www.CVR.dk
her kan du søge på alle navne, firmaer og få alt af vide lige noget for de "Kulørte blade"

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 17-11-02 13:30

"Allan Knudsen" skrev:

> [...]
året,
> så skal man ikke være momsregistreret, er det korrekt og er det det samme

Grænsen er sat op til 50.000 kr. Når du bliver momsregistreret får du et
CVR-nr. (tidligere SE-nr.). Man kan dog godt have et CVR-nr. og flere
SE-nr., men det er en anden historie.

> Jeg skal jo også betale skat af det jeg tjener, hvordan indberetter man
> det?

Til forskel for almindelige lønmodtagere (A-indkomst) er der ikke indeholdt
skat af det beløb du tjener/hæver. Derfor skal du til din lokale
skatteforvaltning oplyse, at du har startet egen virksomhed og fortælle hvad
du forventer at tjene (overskud) i år. På baggrund heraf får du udleveret 10
girokort (for et helt år) som skal betales en gang om måneden (juni og
december undtaget). Betalingen af girokortene dækker over skatten af den
indtjening (overskud) som du forventer. Betalingen af skatten sker dermed
løbende. Har du haft større
overskud end forventet får du en restskat. Har du tjent mindre end forventet
får du en overskydende skat.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Vægten er kun et udtryk for
hvor dybt vores fodspor bliver i

Fra : John Ekblom

Dato : 19-11-02 22:51

Hej Allan,

Såfremt du har en smule forstand på tal kan du sagtens selv indberette din
virksomheds indtjening uden at bruge en revisor. At bruge en revisor koster
et vist minimum og er absolut ikke rentabelt med den omsætning som du
angiver. Så længe du ikke kører virksomhedsordning / kapitalafkastordning er
reglerne ganske enkle (læs Kenn Gerdes svar, der er det korrekte vedr. dine
spørgsmål).
Jeg er i øvrigt meget uenig med de der skriver at du skal kaste dine penge
efter en revisor til start. Som virksomhedsleder bør man under alle
omstændigheder have et vist minimum af forståelse for sit regnskab og derfor
finder jeg det sundt at man starter med selv at lave det (så vidt muligt).
For et ordinært enkeltmandsfirma er reglerne simple og med den omsætning du
beskriver behøver du ikke bruge ret mange timer på sagen, når du først
kender til de mest basale regler.
Told og Skat inviterer dig formentlig til et aftenkursus når/hvis du lader
dig momsregistrere. Her gennemgås reglerne. Du får endvidere udleveret
forskellige brochurer der beskriver moms, B-skat o.s.v.

Jeg vil i øvrigt anbefale dig at momsregistrere dig selvom din omsætning
ikke overstiger 50.000,- , alene fordi du af den grund vil blive taget mere
seriøst. Du skal ganske vist opgive moms hver 3. måned eller hvert ½ år,
men dette er meget hurtigt lavet hvis du har en begrænset mængde
transaktioner i dit regnskab.

Held og lykke med projektet.

Comet Computer ApS
John Ekblom

Tlf.: 70 25 12 13
www.cometcomputer.dk

Fra : Allan Knudsen

Dato : 20-11-02 18:32

Tak for de mange svar, nu er jeg blevet meget klogere og vil tage på skatte
kontoret imorgen for at få styr på tingene. Tak foret'

Mvh Allan Knudsen