X el. 9, hvordan gør I?
Fra : Martin Petersen

Dato : 17-11-02 09:49

Efter at have haft en iBook700/256MB i 3 uger skifter jeg stadig meget
mellem X.2.2 og 9.2 som boot-OS. Og jeg er egentlig lidt nysgerrig efter
at høre hvordan folk med X arbejder.

Min erfaring:
Hvad der er fedt ved X:

Det starter lynhurtigt efter dvale.
Det føles mere naturligt at arbejde med flere på programmer på samme
tid. Og at åbne programmer mens andre arbejder.
Det er pænt.
Det bliver bedre efterhånden som man lærer de mange små finesser at
kende.
Det kan køre iPhoto.
Det kører på en effektiv, men nogen gange lidt for rolig måde.

Og nu kommer vi til hvad der er knap så fedt:
Browserne kører ikke altid optimalt. IE 5.2 har flere sider den ikke kan
se, end "før".
Små bogstaver på menuer og bjælker står lidt "sitrende" på skærmen.
Det passer ikke at X aldrig går ned. Har adskillige gange fået "You need
to restart your computer"-beskeden.

Og når det sker, og når IE kører fast, siger jeg "fanden heller" og
skifter tilbage til good ol' 9.2 og opnår:

En Finder der reagerer STRAKS.
IE 5.1 der virkelig kører hurtigt.
Et, synes jeg, mere tydeligt skærmbillede.
En mere overskuelig filorganisering (programfiler)
En lidt bedre lyd i iTunes. (Måske er det dog bare noget jeg bilder mig
ind fordi jeg har læst om nogle i en US-discussion group der brokker sig
over 10.2.2 lyd ...)

Men når jeg så har nydt min effektive 9.2-mac nogle dage, tænker jeg:
Ak, det samme gamle skrivebord; lad mig se på noget nyt. Var der ikke
noget med X ...?

At skifte sådan rundt mellem to OS'er kan man jo også sagtens, selv om
man skal holde rigtig godt styr på sine mails.

Men hvordan gør I EGENTLIG "derude", har I de samme erfaringer som mig?

v.h
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 17-11-02 10:17

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Men hvordan gør I EGENTLIG "derude", har I de samme erfaringer som mig?

Jeg bruger i dag stort set kun X, og min Encyclopædia Britannica 2003
kan da også kun køre på X 10.1 eller senere [eller Windows 98 eller
senere - 4 CD-ROMer]
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-11-02 10:52

martinmarius@petersen.mail.dk (Martin Petersen) writes:

> Browserne kører ikke altid optimalt. IE 5.2 har flere sider den ikke kan
> se, end "før".

IE er ikke verdens bedste browser. Med mindre du er afhængig af
funktionalitet i IE, så overvej en anden.

> Små bogstaver på menuer og bjælker står lidt "sitrende" på skærmen.

Det plejer at være når skærmen bliver drevet til det yderste - overvej
at sætte skærmopdateringsfrekvensen ned. Her står det knivskarpt.

> Det passer ikke at X aldrig går ned. Har adskillige gange fået "You need
> to restart your computer"-beskeden.

Hvornår? Formentlig efter at du har installeret essentiel software -
det er ikke det samme som den brager ned :)

http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Martin Petersen

Dato : 17-11-02 11:14

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> IE er ikke verdens bedste browser. Med mindre du er afhængig af
> funktionalitet i IE, så overvej en anden.

Har prøvet Chimera; den er da også ok, alligevel er det IE der "kan det
meste".

> Det plejer at være når skærmen bliver drevet til det yderste - overvej
> at sætte skærmopdateringsfrekvensen ned. Her står det knivskarpt.

Det må jeg prøve.

> Hvornår? Formentlig efter at du har installeret essentiel software -
> det er ikke det samme som den brager ned :)

Det har nok været på en dag hvor jeg har installeret software; det gør
man jo de første uger med en ny mac, men ikke lige efter. Det har typisk
været efter at den har været i dvale, med mange programmer åbne, fx.
iTunes i IE. Frysningen er oftest (så mange gange er det altså heller
ikke sket, 5-6 gange ...) sket når jeg beder den om at gå på nettet.
Måske påvirker netværks-ting den en hel del. Den er koblet sammen med en
PM8500 via ethernet. Måske kan den ikke lide at man tænder el. slukker
den forbundne mac når den selv er i dvale ... Jeg ved det ikke.
Men det er "ægte" freezes. Og der er ikke oprettet nogen "panic.log".

Jeg har prøvet at "reparere tilladelser", men har haft et enkelt frys
siden.

v.h
Martin

Fra : David Blangstrup

Dato : 17-11-02 13:16

> [...]

> den forbundne mac når den selv er i dvale ... Jeg ved det ikke.
> Men det er "ægte" freezes. Og der er ikke oprettet nogen "panic.log".

Min iMac bliver skide sur, hvis jeg hiver keyboardet ud til sønnens PS2.
Når jeg så vil sætte det i igen, er den frossen, vil slet ikke vågne op,
og jeg må bruge clipsen. Ikke særlig hot plugable
Det er også det eneste jeg har oplevet af den slags.

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark http://home.blangstrup.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-11-02 13:29

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Har prøvet Chimera; den er da også ok, alligevel er det IE der "kan det
> meste".

Det er ikke min oplevelse. Faktisk synes jeg at Chimera er mere
kompatibelt med de sider jeg bruger mest. Og så er den noget hurtigere
end IE.

Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-11-02 13:29

> [...]
> den forbundne mac når den selv er i dvale ... Jeg ved det ikke.
> Men det er "ægte" freezes. Og der er ikke oprettet nogen "panic.log".

OS X plejer da aldrig at bede en om at genstarte ens Mac - gør den? Hos
mig virker OS X med mindre der sker en kernlpanic. Ja, eller også er der
et program der går ned, men det har aldrig påvirket OS X.

Martin

Fra : Martin Petersen

Dato : 17-11-02 23:46

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> OS X plejer da aldrig at bede en om at genstarte ens Mac - gør den? Hos
> mig virker OS X med mindre der sker en kernlpanic.

Måske er det en sådan panic. Det sker (er som sagt sket en 5-6 gange)
når man klikker på et eller andet: Skærmen får ligesom et gråt overtræk
og en hvid firkant dukker op i midten med teksten: "You need to restart
your computer" på en hel del sprog, også japansk.
I Apple's discussion groups om OSX har denne fejl været oppe at vende,
og de fleste der betragter det som en kernel panic. Gå fx. ind i den
gruppe og søg på "You need to restart".

Men det er en god ting at man kan komme ud af en programcrash nu; det
kan man ikke altid med 9.2.

v.h
Martin

Fra : Storm

Dato : 17-11-02 11:08

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Det starter lynhurtigt efter dvale.
> Det føles mere naturligt at arbejde med flere på programmer på samme
> tid. Og at åbne programmer mens andre arbejder.

Ja, det fungerer rigtigt fedt. Især når det lige er det man har brug
for. At lave 4-5 ting på _en_ gang Den vane har jeg lynhurtigt fået,
og får derfor OS 9 til at crashe på ingen tid, når jeg arbejder her.

> Det er pænt.
> Det bliver bedre efterhånden som man lærer de mange små finesser at
> kende.

Pænt - man bliver afhængig af det.

> Det kan køre iPhoto.
> Det kører på en effektiv, men nogen gange lidt for rolig måde.

Urolig? = Langsom skærmopdatering?

> Og nu kommer vi til hvad der er knap så fedt:
> Browserne kører ikke altid optimalt. IE 5.2 har flere sider den ikke kan
> se, end "før".

Det er også min erfaring. 5.0/5.1 under Classic klarer faktisk opgaven
bedre.

> Små bogstaver på menuer og bjælker står lidt "sitrende" på skærmen.
> Det passer ikke at X aldrig går ned. Har adskillige gange fået "You need
> to restart your computer"-beskeden.

Det har jeg nu ikke. Den fryser bare - men det har altid været i
forbindelse med specielle(kendte) programproblemer.

> Og når det sker, og når IE kører fast, siger jeg "fanden heller" og
> skifter tilbage til good ol' 9.2 og opnår:
>
> En Finder der reagerer STRAKS.
> IE 5.1 der virkelig kører hurtigt.

Er IE 5.1 et _must_ for dig?

Det gode råd fra gruppen er: Skift til Navigator (eller hedder den
Chimera eller Mozilla...)

<http://www.mozilla.org/projects/chimera/>

> Et, synes jeg, mere tydeligt skærmbillede.

Tjahh - har du eksperimenteret med indstiller i Sys prf - generel - font
smoothing, og View - show view options? Jeg synes det er behageligere
for øjnene.

> En mere overskuelig filorganisering (programfiler)

Uenig. Jeg er blevet ret vild med at vade rundt i kolonne view.
Blev anbefalet Default Folder X, den er jeg glad for, den optimerer
overblik og hurtige hop.

> En lidt bedre lyd i iTunes. (Måske er det dog bare noget jeg bilder mig
> ind fordi jeg har læst om nogle i en US-discussion group der brokker sig
> over 10.2.2 lyd ...)

Det ved jeg ikke. Jeg troede man skulle skaffe sig et par gode
højttalere.

> Men når jeg så har nydt min effektive 9.2-mac nogle dage, tænker jeg:
> Ak, det samme gamle skrivebord; lad mig se på noget nyt. Var der ikke
> noget med X ...?

Jeg ville tilføje - Effektiv - ja, hvis du har en travl produktion i et
eller to enkelte programmer.

Men det er da grunden til, at jeg ikke tør opfordre mine kolleger til at
skifte, det er trods alt en slat penge, og det skulle helst ikke give
langsommere produktionsværktøj. Intil videre skal man selv synes det er
fedt, og/eller alle ens programmer skal fås i X.
Selvfølgelig kommer det an på karakteren af ens arbejde.
Du er grafiker af en slags?

> At skifte sådan rundt mellem to OS'er kan man jo også sagtens, selv om
> man skal holde rigtig godt styr på sine mails.

Med hjælp her fra gruppen har jeg fået løst den slags. MacSoup bruger
samme Settings fil, men hver sin version af programmet. Mine favorites i
IE 5.2 og IE 5 er den samme fil. Den krydsopdatering er så røget med
Navigator. Min mail er enten web-mail eller en client-server, så det
problem har jeg ikke.

Jeg synes det bliver mere og mere belastende at skifte rundt.
Totalt uvidenskabeligt: Jeg bliver i bedre humør når jeg sidder med OS X
(de har nok kommet et eller andet i

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Martin Petersen

Dato : 17-11-02 11:24

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Ja, det fungerer rigtigt fedt. Især når det lige er det man har brug
> for. At lave 4-5 ting på _en_ gang Den vane har jeg lynhurtigt fået,
> og får derfor OS 9 til at crashe på ingen tid, når jeg arbejder her.

Jeg synes min OS9.2 er særdeles stabil, men jeg hamrer heller rundt med
store grafik- og layoutprogrammer som du vist gør.

> Urolig? = Langsom skærmopdatering?

Nej rolig, langsom, sløv er for meget sagt, men der går lige det der
halve el. kvarte sekund før den "er der" ved mange finder-operationer.
9.2 si'r "Smask", så er mappen åben. (Måske en petitesse, men alligevel
....)

> [...]
>
> Det har jeg nu ikke. Den fryser bare - men det har altid været i
> forbindelse med specielle(kendte) programproblemer.

Nej, men det er faktisk den jeg finder hurtigst og mest funktionel,
trods et par fejl.

> Det gode råd fra gruppen er: Skift til Navigator (eller hedder den
> Chimera eller Mozilla...)

Chimera er ok i X. Mozilla OK i 9, men stadig er jeg det bedst med IE.

> Tjahh - har du eksperimenteret med indstiller i Sys prf - generel - font
> smoothing, og View - show view options? Jeg synes det er behageligere
> for øjnene.

Det vil jeg prøve.

> [...]
> fedt, og/eller alle ens programmer skal fås i X.
> Selvfølgelig kommer det an på karakteren af ens arbejde.

Forfatter. Men nu og da layouter jeg også lidt - i Pagemaker. Ellers er
det meget skrivning, filkonvertering, mail og netsøgning jeg har brug
for på det proffe plan.

> [...]
> problem har jeg ikke.
>
> Jeg synes det bliver mere og mere belastende at skifte rundt.

Jeg tror også jeg må vælge på et tidspunkt!

> Totalt uvidenskabeligt: Jeg bliver i bedre humør når jeg sidder med OS X
> (de har nok kommet et eller andet i

Ho, ho ...

v.h
Martin

Fra : Storm

Dato : 17-11-02 13:54

> [...]
> halve el. kvarte sekund før den "er der" ved mange finder-operationer.
> 9.2 si'r "Smask", så er mappen åben. (Måske en petitesse, men alligevel

Ikke hvis du hopper rundt mellem mapper i kolonne-view, så mener jeg
ikke du på nogen måde kan åbne en mappe (i den næste kolonne hurtigere)
- men ved at åbning af filer har du helt ret, og særlig ved åbning af
Classic-filer, som jeg kun kan få til at fungere tilfredsstillende ved,
på traditionel vis at åbne filen inde fra programmet - det er næsten
pinligt i forhold til ren OS 9. Misforstår jeg helt?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Martin Petersen

Dato : 17-11-02 23:46

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Ikke hvis du hopper rundt mellem mapper i kolonne-view, så mener jeg
> ikke du på nogen måde kan åbne en mappe (i den næste kolonne hurtigere)

Det har du ret i. I kolonne-view går det hurtigt. Det er nok bare fordi
jeg ikke er så vant til X endnu, at jeg ikke altid bruger kolonneview,
men har en tendens til at køre med ikoner eller liste.

> [...]
> på traditionel vis at åbne filen inde fra programmet - det er næsten
> pinligt i forhold til ren OS 9. Misforstår jeg helt?

Lidt langsommere går det i hvert fald.

En forsigtig konklusion er måske også at X har det allerbedst med G4 og
mere end 500MB Ram ...

Mens min lille, søde iBooks G3 med 256 MB mangler det sidste power der
skal til for rigtig at kunne udnytte X's fordele.

v.h
Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-11-02 13:29

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Og jeg er egentlig lidt nysgerrig efter
> at høre hvordan folk med X arbejder.

Prøv at gå ind på www.macosxhints.com og hente "os X Guidebook2 v.1.1"
(Du finder et link til den i højre side - det er en pdf fil). Her
skrives der meget om det praktiske arbejde med OS X, og bl.a. også om
opsætning.

Martin

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-11-02 13:32

On Sun, 17 Nov 2002 09:49:09 +0100, Martin
<martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Hvad der er fedt ved X:

[snip - dine punkter som jeg er enig i]

> Og nu kommer vi til hvad der er knap så fedt:
> Browserne kører ikke altid optimalt. IE 5.2 har flere sider den ikke kan
> se, end "før".

Jeg finder heller ikke at IE til X er særlig god. I 9 var det min
favoritbruser, dels på grund af dens funktioner, men også på grund af
dens hurtighed. I X er den ikke sådan, så jeg har taget
konsekvenserne, og skiftet den ud med Chimera, som er en superbruser
i mine øjne. Opera er netop kommet i en 6.02b, som også ser helt
spændende ud.

> Små bogstaver på menuer og bjælker står lidt "sitrende" på skærmen.
> Det passer ikke at X aldrig går ned. Har adskillige gange fået "You need
> to restart your computer"-beskeden.

Man kan indstille mange ting ved interfjæset, bl.a. fontstr i menuer
og oversigter. De eneste gange jeg har fået restart-beskeder har været
efter systemopdateringer, og sjovt nok også en IE opdatering, hvor man
gudhjælpemig, på bedste Windows-maner, også blev bedt om at lukke alle
andre programmer inden installationen. Udover det havde jeg en
USB-enhed med drivere fra helvede, som på et tidspunkt resulterede i
daglige kernel panics. Nu har jeg ikke længere den enhed, og har ikke
set en kernel panic siden.

> Og når det sker, og når IE kører fast, siger jeg "fanden heller" og
> skifter tilbage til good ol' 9.2 og opnår:
>
> En Finder der reagerer STRAKS.

Jeg har bootet i 9 een gang siden jeg installerede X i april, og det
eneste jeg kan huske ved finderen i 9 er (sådan sat lidt på spidsen),
at den gik ned fra tid til anden, og bad mig om at genstarte
computeren.

> IE 5.1 der virkelig kører hurtigt.

Som sagt, Chimera er et suverænt alternativ. Du skriver andetsteds i
tråden at du har prøvet den, men fandt den mangelfuld (eller noget
lignende). Det er stadig en version 0.6, og der bliver frigivet
nightly builds. Oftest kan du se og opleve ændringer og forbedringer
"overnight". Derfor, hvis det er lang tid siden du har prøvet den, så
prøv den igen, den er helt sikkert blevet forbedret siden.

> En mere overskuelig filorganisering (programfiler)

Kan du uddybe det?

> En lidt bedre lyd i iTunes. (Måske er det dog bare noget jeg bilder mig
> ind fordi jeg har læst om nogle i en US-discussion group der brokker sig
> over 10.2.2 lyd ...)

Det har jeg også hørt om, men det var vist folk der havde soundsticks
der oplevede det.

Fra : Martin Petersen

Dato : 17-11-02 23:46

Jonas Voss <voss@dev.null.dk> wrote:

> [...]
> konsekvenserne, og skiftet den ud med Chimera, som er en superbruser
> i mine øjne. Opera er netop kommet i en 6.02b, som også ser helt

Jamen, jeg skal da helt klart eksperimentere lidt mere med Chimera.
Noget af modviljen er nok også at IE ligger der med alle sine
indstillinger, ordfuldendelse, bogmærker i værktøjslinje - og den lille,
smarte "større" el. "mindre", lige til at klikke på. Det er da vane
meget af det; indrømmet.

> [...]
> USB-enhed med drivere fra helvede, som på et tidspunkt resulterede i
> daglige kernel panics. Nu har jeg ikke længere den enhed, og har ikke

Måske er den mere følsom over for de eksterne enheder. Jeg har en Apple
USB-mus, et USB-ISDN-modem (miniVigor128), et ethernetkabel til en anden
mac og en højttalerledning.

> [...]
> eneste jeg kan huske ved finderen i 9 er (sådan sat lidt på spidsen),
> at den gik ned fra tid til anden, og bad mig om at genstarte

Som svaret et andet sted er min iBookG3/700 m. 256 MB RAM måske lige
"lille" nok. Kan der være noget om at X aller-allerhelst vil have en G4
og 512 MB el. mere?

> [...]
> "overnight". Derfor, hvis det er lang tid siden du har prøvet den, så
> prøv den igen, den er helt sikkert blevet forbedret siden.

Må prøve igen.

> Kan du uddybe det?

Man kan flytte rundt på sine programmer. Man kan fjerne pref.-filer. I X
skal de ligge ét sted, og de fsk. hjælpefiler skal der bare ikke pilles
ved.

> Det har jeg også hørt om, men det var vist folk der havde soundsticks
> der oplevede det.

OK, måske.

Og tak for responsen. Det er altid rart at vide hvad man er alene med,
og hvad man er knap så alene med.

v.h
Martin

Fra : Thomas Hansen

Dato : 18-11-02 15:54

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

>, bogmærker i værktøjslinje - og den lille,
> smarte "større" el. "mindre", lige til at klikke på. Det er da vane
> meget af det; indrømmet.
Disse ting kan Chimera også! Med Chimera får du endda dine Toolbar
bookmarks frem når du højreklikker på Chimera-ikonet i Dock'en.
/Thomas

--
En venlig hilsen til socialdemokrater, perkere, kommunister,
nazister, Flemming Rubini'er, radikale, scientologer, jehovas vidner,

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-11-02 16:26

Thomas Hansen <thoomz@mac.com> wrote:
> (...)signatur(...)
Gulp->Åh nej-> Nåh nej->ROFLMAO
That's the spirit.

LoveU2

vh Flemming Rubini

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-11-02 16:38

thoomz@mac.com (Thomas Hansen) writes:

> Disse ting kan Chimera også! Med Chimera får du endda dine Toolbar
> bookmarks frem når du højreklikker på Chimera-ikonet i Dock'en.

Siden hvornår? Min 0.6'er kan ikke.

Fra : Jonas Voss

Dato : 18-11-02 16:50

On 18 Nov 2002 16:38:27 +0100, Thorbjoern <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Siden hvornår? Min 0.6'er kan ikke.

Det er fordi det er en haxie. Det virker til gengæld:

<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20021030065853121>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-11-02 17:10

Jonas Voss <voss@dev.null.dk> writes:

> Det er fordi det er en haxie. Det virker til gengæld:
>
> <http://www.macosxhints.com/article.php?story=20021030065853121>

Ok. Det ser ud til at vaere puttet i CVS, saa det dukker nok op naar
jeg opgraderer naeste gang. Hmm. Det kunne fx vaere nu...

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-11-02 17:57

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> writes:

> Ok. Det ser ud til at vaere puttet i CVS, saa det dukker nok op naar
> jeg opgraderer naeste gang. Hmm. Det kunne fx vaere nu...

Det var rigtigt - nyeste nightly indeholder funktionaliteten direkte.

Fra : Jonas Voss

Dato : 18-11-02 16:13

On Sun, 17 Nov 2002 23:45:45 +0100, Martin
> [...]

> Man kan flytte rundt på sine programmer. Man kan fjerne pref.-filer. I X
> skal de ligge ét sted, og de fsk. hjælpefiler skal der bare ikke pilles

Det er rigtigt at nogle programmer kræver at blive afviklet fra
Applications-mappen, jeg er bare ikke stødt på nogle af dem endnu. Jeg
har en seperat mappe til de programmer jeg selv installerer, og de kan
fint afvikles uden for Applications-mappen.

Man kan også fjerne prefs-filer i X, man skal bare kigge det rigtige
sted:

~/Library/Preferences/ <-- der ligger de allesammen.

Hvilke hjælpefiler er det du tænker på?

> Og tak for responsen. Det er altid rart at vide hvad man er alene med,
> og hvad man er knap så alene med.

Bestemt. (;

Fra : Martin Petersen

Dato : 19-11-02 20:47

http://www.macfixitforums.com/php/showflat.php?Cat=&Board=Forum35&Number
=434470&Forum=All_Forums&Words=&Match=Entire%20Phrase&Searchpage=0&Limit
=25&Old=1day&Main=434405&Search=true#Post434470

En større og mere kvalificeret samling argumenter for og i mod har jeg
sjældent set.

v.h
Martin