SIMM kort adapter-kabel og Macintosh
Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 17-11-02 08:00

Jeg har fornylig set, at man i visse telebutikker (TDC) kan købe sig et
kabel som i den ene ende har en lille slot med plads til et mobiltelefon
simm kort.

Kablet fåes også i en USB udgave og jeg ville høre om nogen har erfaringer
med at redigere i SIMM kort via en mac?

Skal man mon bruge software som er specielt rettet mod lige netop den
telefon man bruger eller er der tale om en eller anden form for fælles
standard når det gælder lagring på telefon simm kort?

Jeg skal lige bemærke at jeg egentlig slet ikke er interesseret i at bryde
en evt. SIMM lock, det er mere det med at man kan taste telefonnumre og
oplysninger ind med et rigtigt tastatur som er interessant for mig. I øvrigt
går der jo normalt kun et halvt år før man alligevel har krav på at få
frigivet simm kortet.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 17-11-02 12:04

Jeg har forsøgt mig:

købte et kabel til USB-Siemens forbindelse (400,-kr). fandt noget gratis
software til MAC - det virkede ikke. Så nu bruger jeg VPC m Win98. Med
kablet fulgte et stykke rimeligt software: Kan redigere telefonbog,
logos, melodier, skrive + sende SMS'er. Både på min C35 og konens C45.

Det virker - jeg har fået den backup af vore telefonbøger som var den
vigtigste årsag til købet.

venlig hilsen

Martin

--
And don't forget to boogie

www.ammentorp.org

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 17-11-02 13:04

> [...]

> telefon man bruger eller er der tale om en eller anden form for fælles
> standard når det gælder lagring på telefon simm kort?

Ved det ikke rigtigt, men prøv at kigge på denne side:

http://www.idexpress.fi/en/gsm/simexpress.html

Lars Kr. Sørensen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-11-02 04:26

Hej Henrik

"Henrik G. Jacobsen" wrote:

> Jeg har fornylig set, at man i visse telebutikker (TDC) kan købe sig et
> kabel som i den ene ende har en lille slot med plads til et mobiltelefon
> simm kort.

Dels det, men dels er der også nogle telefonmodeller, der leveres med et
'datakabel', som kan tilsluttes direkte til enten en COM (LPT) port elelr en
USB tilslutning.

> Kablet fåes også i en USB udgave og jeg ville høre om nogen har erfaringer
> med at redigere i SIMM kort via en mac?

Ja, iflg. manualet til min nyanskaffede Siemens S45 skal man bruge specielt
software til hvert enkelt mærke. Dvs., for x. sige, at jeg ikke kan bruge
hverken en SIM-reader eller den medleverede datakabel til mine Macs, da Siemens
ikke laver software til Mac. - Det ligger jo nok i, at Siemens selv er en af de
store PC producenter i samarbejdet med Fujitsu (Fuji Film Ltd.)

> Skal man mon bruge software som er specielt rettet mod lige netop den
> telefon man bruger eller er der tale om en eller anden form for fælles
> standard når det gælder lagring på telefon simm kort?

Ja, som nævnt ovenfor... De eneste, jeg er vidende om, der laver software til
Mac er Nokia og Ericsson. De kan finde det på www.versiontracker.com. Begge har
også betas ude til OS X nu.

For nyligt var der noget lignende oppe her i gruppen, omkring overførsel af
telefonbøger fra / til mobiltlf., og svjh. findes der et mere generelt software
til det brug, men jeg kan ikke pt. huske hvad det hed.

> [...]
> går der jo normalt kun et halvt år før man alligevel har krav på at få

Det er også langt hurtigere at skrive på et alm. tastatur end at skulle bruge
adskillige kliks på en mobil for at skrive et enkelt bogstav, så det vil da
være en stor hjælp, hvis der findes et generelt stykke software, der kan klare
det.

Men hvis man bruger et mere generelt software, så vil man fx. heller ikke være
istand til at indlægge forskellige koder, ringetoner og signaler til
forskellige numre og tjenester, som man kan på mange af de nyeste modeller. -
Bl.a. kan jeg vælge forskellige signaler til hhv. alm. tlf.nr., der allerede er
i adressebogen, - signal til numre, der ikke er i adressebog, - signal til fax,
- sms, mails, - bestemte signaler fra bestemte personer, nødkaldssignal
osv.osv....

Og mht. unlocking, tja, så koster det en hund hos div. unlockers, hvis man ikke
vil vente de 6 mdr. før man kan få den låst op gratis.

Du skal også være opmærksom på en ting mere. Hvis du har en af de mærker -
Nokia eller Ericsson, - der har software til Mac, så er der nu en helt ny type
virus på gang, der kommer ind via mobiltlf., og de er faktisk ret så
avancerede. Foruden at de kan totalt ødelægge en telefon, så kan de også gå ind
og inficere en tilsluttet computer - både via infrarød port og alm.
kabeltilslutning.

Hvorvidt denne type vira kan ødelægge en Mac, véd jeg ikke. Jeg har endnu kun
hørt om infektion af PC med ret katastrofale følger, som fx. kortslutninger i
BIOS kredse og kortslutninger i selve tlf. chips og SIM-kort.

mvh. Erik Richard