Helte loven??
Fra : J. V. Rasmussen

Dato : 17-11-02 02:34

I rapporten her forleden omtalte de en lov som jeg mener de kaldte "Helte
loven". Er der nogen, der kan bekræfte denne da min kæreste påstår at en
sådan ikke findes (hun læser jura og jeg gør ikke -så HJÆLP).

På forhånd tak

JR

Fra : Allan Olesen

Dato : 17-11-02 10:11

"J. V. Rasmussen" <voersaa@post.tele.dk> wrote:

>I rapporten her forleden omtalte de en lov som jeg mener de kaldte "Helte
>loven".

Det taetteste, jeg kan finde, er Helligdagsloven.

Men der kan jo vaere tale om en populaerbetegnelse for en anden
lov. Hvad skulle den handle om?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 17-11-02 13:29

Allan Olesen wrote in dk.videnskab.jura:

[...]

> Men der kan jo vaere tale om en populaerbetegnelse for en anden
> lov. Hvad skulle den handle om?

Så vidt jeg husker fra udsendelsen:

Hvis en person har gjort eller opført sig på en måde som kan betragtes som
værende helte-agtigt (hvordan det så defineres ved jeg ikke) og i
forbindelse med sin helte-optræden kommer til skade (her dør), så kan
staten vælge at udbetale en sum penge.

--
Med Venlig Hilsen
H e n r i k B ø g h | http://henrik.boegh.net/?usenet

Fra : Søren Houen

Dato : 17-11-02 13:58

"Helte"-bestemmelsen findes i Arbejdsskadesikringsloven, som ifølge lovens §
3:

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000094329-REGL
§ 3. Lovens regler finder tillige anvendelse på personer

3) under forsøg på redning af menneskeliv, forebyggelse af ulykker eller
afværgelse af større materielle og kulturelle tab, når forsøget uden at
kunne anses for arbejde efter § 1 dog sker i sammenhæng med sådant arbejde,
og

4) under forsøg på redning af menneskeliv her i landet, uden at forsøget
indgår som en naturlig del af den pågældendes arbejde.

Det var den paragraf, som Rapporten henviste til. Om de fortolkede den
rigtigt mht. hvad enken kunne kræve af Staten, er jeg ikke klar over.

Med venlig hilsen

Søren Houen
stud.jur.