Kogning af linser, kogning af kikærter
Fra : Mads Th. Pedersen

Dato : 16-11-02 23:04

Hvor lang tid skal linser egentlig koge for ikke at koge ud? Og hvordan
undgår man at farven "går af", så de røde linser stadigvæk er røde når de er
blevet kogt?

Ang. kikærter : hvor længe skal de egentlig udblødes/koges? Kan man koge dem
(længere tid end ellers selvfølgelig) uden at have udblødt dem først?

Mvh Mads

Fra : Padmé

Dato : 17-11-02 01:12

ang. spørgsmålet omkring linser, kan jeg ikke svare dig på, da jeg selv ikke
spiser linser, men...
kikærter skal normalt udblødes i 10-12 timer, hvis du ikke udbløder dem men
bare koger dem længere tid, vil de have en hård kerne og smage anderledes.
Jeg gjorde det en gang, altså ikke at udbløde dem og det var ikke godt...

Padmé

Fra : Prankster Kineses

Dato : 17-11-02 13:27

"Padmé" <dfgs@nonhotmail.com> wrote in message

> [...]
> Jeg gjorde det en gang, altså ikke at udbløde dem og det var ikke godt...

Angående kikærter er min erfaring også, at de bør koges i usaltet vand, da
salt i vandet har tendens til at give en hård skal.
Men gælder det egentlig alle bønner/linser?

Kasper

Fra : Gitte J. L.

Dato : 17-11-02 12:50

> [...]
dem
> (længere tid end ellers selvfølgelig) uden at have udblødt dem først?

Linser koges 30 minutter og behøver ingen iblødsætning. Røde linser bliver
grule ved kogning - sådan er det vist bare. Nogle kogebøger advarer ligefrem
om det, så man ikke går i brædderne, fordi linserne ligner gule ærter. De
smager nu vældigt alligevel (hvis man krydrer dem godt).

Kikærter skal stå i blød længe, men hvor længe, kan jeg ikke huske. Jeg
sætter dem altid i blød aftenen før. Jeg koger altid kikærter 45 min. og
hvis de kan mases rimelig nemt med en gaffel, har de fået nok (siger min
smag mig . Husk at kasserer kogevandet, eftersom der koges purinstof ud i
vandet... purinstof er ret skidt, så vidt jeg husker. Man kan forkorte
kogetiden ved at tilsætte citronsaft eller æblecidereddike.
-Gitte

Fra : Padmé

Dato : 17-11-02 12:53

ville lige gøre opmærkom på, at udblødningsvandet også skal kaseres.. :)

Padmé

Fra : Gitte J. L.

Dato : 17-11-02 13:42

> ville lige gøre opmærkom på, at udblødningsvandet også skal kaseres.. :)
>
> Padmé

Det er også rigtigt