e-mail adresser i nyhedsgrupper
Fra : Stiig L Hougesen

Dato : 16-11-02 19:04

Hej alle

Jeg har desværre måttet sande at ikke er så klogt at bruge sin e-mail
adresse i nyhedsgrupperne for af den vej har nogle spammere fået kendskab
til min.

Er det mon muligt på en eller anden måde at komme i kontakt med dem som
administrerer disse nyhedsgrupper dk.-etellerandet for eventuelt at få
slette de beskeder der er blevet sendt - jeg plages nemlig en del af
spam-mails, og jeg kan ikke se hvorfra min adresse ellers skulle være kommet
ud.

Håber nogen kan hjælpe mig med dette problem.

Med venlig hilsen
Stiig L Hougesen
remove_sl@hougesen.com
www_hougesen_com

---

Fra : Morten

Dato : 16-11-02 19:15

> [...]
> slette de beskeder der er blevet sendt - jeg plages nemlig en del af
> spam-mails, og jeg kan ikke se hvorfra min adresse ellers skulle være kommet

Skaden er sket, så det ændrer næppe det store at slette gamle indlæg. Din
adresse florerer allerede hos spammerne.
Har du udleveret din adresse til nyhedsbreve, konkurrencer eller andet hos
'firmaer', der kunne tænkes at sælge din adresse videre?

> Håber nogen kan hjælpe mig med dette problem.

Det kan du kun selv. Enten vælger du en ny mailadresse, eller også klager
du over hver spammail i håb om med tiden at komme på spammernes
sorte liste over folk, der er for besværlige at spamme.
Du kan fx bruge www.spamcop.net til at klage, den er ret nem at bruge.

Du skal endelig ikke svare på spam eller trykke på 'unsubscribe'-links eller
falde i lignende fælder, da det blot fortæller spammeren at du ser hans mails,
hvilket gør din adresse endnu mere interessant.

Mvh.
Morten

Fra : Stiig L Hougesen

Dato : 16-11-02 20:13

> Har du udleveret din adresse til nyhedsbreve, konkurrencer eller andet hos
> 'firmaer', der kunne tænkes at sælge din adresse videre?

Jeg har kun tilmeldt mig nogle enkelte nyhedsbreve i Danmark, og det er til
min tidligere adresse som jeg endnu aldrig har modtaget noget spam på.

> Du kan fx bruge www.spamcop.net til at klage, den er ret nem at bruge.

De seneste jeg har fået er fra en ...@hotmail.com adresse. Hvis jeg melder
den spærret vil det så ikke gå ud over andre hotmail afsendere - nogle af
mine bekendte bruger dem.

Tak for det gode råd.

Med venlig hilsen
Stiig

---

Fra : Morten

Dato : 16-11-02 20:26

[snip om spam]
> De seneste jeg har fået er fra en ...@hotmail.com adresse. Hvis jeg melder
> den spærret vil det så ikke gå ud over andre hotmail afsendere - nogle af
> mine bekendte bruger dem.

Jo, det vil give problemer.
Jeg kan se, du bruger OE6 som nyhedslæser. Prøv at kigge i Funktioner/
Meddelelsesregler, om du kan sætte nogle filtre op, som dine venners
(kendte) hotmailadresser kan slippe igennem. Du kan sikkert få hjælp
og gode råd i news:dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express,
hvor de ved en masse om OE. Vi er egentlig OT hér

Mvh.
Morten

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-11-02 23:44

Morten wrote:

> Du skal endelig ikke svare på spam eller trykke på 'unsubscribe'-links eller
> falde i lignende fælder, da det blot fortæller spammeren at du ser hans mails,
> hvilket gør din adresse endnu mere interessant.

Jeg har flere gange prøvet at tiltrække spam til nogle fake addresser ved
at anvende disse "unsubscribe" features eller sende svar til afsenderen.
Men det er endnu ikke lykkedes at tiltrække spam på den måde.

Og nu smider jeg lige en fake addresse her for at se, om den evt. bliver
spammet: mailto:mlkmtbmwuneamsvnsattzmcjttqmcxumlutpvtotxk@skrammel.yaboo.dk

Don't do this at home kids: touch -- -rf

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-11-02 19:34

Stiig L Hougesen wrote:

> [...]
> slette de beskeder der er blevet sendt - jeg plages nemlig en del af
> spam-mails, og jeg kan ikke se hvorfra min adresse ellers skulle være kommet

Måske fra din hjemmeside, eller hvis du har tilmeldt dig diverse
konkurrencer eller mailinglister. Der er flere, der har klaget over, at
deres adresser indhøstes i nyhedsgrupperne, men jeg tror, problemet er
størst i de internationale grupper, ikke i dk-grupperne. Jeg har i mange
år oplyst min rigtige adresse i mine indlæg, og det er yderst begrænset,
hvad jeg får af spam.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-11-02 23:39

Kim Ludvigsen wrote:

> Der er flere, der har klaget over, at
> deres adresser indhøstes i nyhedsgrupperne,

Jeg er overbevist om, at mindst 50% af den spam jeg får stammer
fra lister høstet på nyhedsgrupper.

> men jeg tror, problemet er
> størst i de internationale grupper, ikke i dk-grupperne.

Man får også spam ved at skrive til dk grupper. Jeg har modtaget
spam sendt til fake addresser, som jeg kun har anvendt i dk
grupper.

> Jeg har i mange
> år oplyst min rigtige adresse i mine indlæg, og det er yderst begrænset,
> hvad jeg får af spam.

Gad vide, om der er forskel på, hvor meget spam man tiltrækker i
de forskellige dk nyhedsgrupper.

Don't do this at home kids: touch -- -rf

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-11-02 00:31

Kasper Dupont wrote:

> Gad vide, om der er forskel på, hvor meget spam man tiltrækker i
> de forskellige dk nyhedsgrupper.

Det, eller at Linux-fanatikere er særligt udsatte. Jeg følger med i 13
danske grupper, og de eneste uønskede mails, jeg med sikkerhed har
modtaget på den konto, er nogle stykker med bugbear vedhæftet. Den smule
spam, jeg modtager (<10 om ugen), kan jeg ikke med sikkerhed henføre til
at adressen har været brugt i nyhedsgrupperne, selvom det selvfølgelig
er en mulighed.

Men det er klart, at når man får mails på fake adresser, som ikke er
brugt andre steder, så bliver der høstet. Har du fået meget spam på den
konto, eller blot nogle få?

Vi må nok hellere fortsætte i dk.admin.netmisbrug, så jeg xfutter lige.

XFUT til news:dk.admin.netmisbrug. Det betyder, at dette indlæg også
sendes til netmisbrugsgruppen, og at svar på indlægget havner i
netmisbrugsgruppen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-11-02 10:11

Kasper Dupont skrev:

>Gad vide, om der er forskel på, hvor meget spam man tiltrækker i
>de forskellige dk nyhedsgrupper.

Jeg ved ikke hvad status er i de udenlandske grupper som jeg ikke
længere skriver i. Men efter at jeg holdt op med at bruge dem og
ændrede min mailadresse, har jeg kun modtaget forsvindende
mængder spam sammenlignet med før.

Jeg har dog oplevet at blive spammet samme dag som jeg ved en
fejl kom til at bruge min rigtige adresse i 5 indlæg i danske
grupper. Derved fik jeg ødelagt den smukke adresse blh@image.dk
for tid og evighed.

--
Bertel

Fra : Niels Callesøe

Dato : 17-11-02 13:41

Kasper Dupont wrote in <news:3DD6C8F9.234AD375@daimi.au.dk>:

> Jeg er overbevist om, at mindst 50% af den spam jeg får stammer
> fra lister høstet på nyhedsgrupper.

For at underbygge den pointe kan jeg sige at jeg med sikkerhed modtager
90% af min spam pga. addresse-høst fra news. Jeg har nemlig aldrig
brugt denne addresse til andet, og det er stort set den eneste jeg får
spam på. Formodentlig ville tallet været større en 90% hvis ikke det
var fordi der allerede filtreres mod diverse RBL'er for mail til denne
addresse.

--
Niels Callesøe - nørd light @work
Even if correctly applied, the above will not fix a

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-11-02 21:08

"Stiig L Hougesen" <remove_sl@hougesen.com> writes:

> Er det mon muligt på en eller anden måde at komme i kontakt med dem som
> administrerer disse nyhedsgrupper dk.-etellerandet for eventuelt at få
> slette de beskeder der er blevet sendt -

Der er ikke nogen der som sådan administrerer driften af
dk-nyhedsgrupperne, eller de fleste andre nyhedsgrupper. Når et indlæg
bliver sendt, så bliver det spredt ud til masser af news-servere rundt
om i verden, og der lever det frit ind til det bliver glemt for at
lave plads for andre indlæg (og længere fordi fx google husker det).

/L