skinkesteg
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 16-11-02 17:40

Hejsa.

Pt har jeg en STOR skinkesteg i ovnen, og nu er det jeg pludselig bliver i
tvivl om hvor mange grader stegetermometeret skal vise når den er færdig,

Håber på HURTIGT svar, da den jo allerede er i ovnen .

På forhånd tak

Bolette

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 16-11-02 18:12

"Bolette Nielsen" <Bobo@nospam.kimj.dk> writes:

> Pt har jeg en STOR skinkesteg i ovnen, og nu er det jeg pludselig bliver i
> tvivl om hvor mange grader stegetermometeret skal vise når den er færdig,

Frøken Jensen siger at en ovnstegt skinke skal være 77 grader og at
en skinke på 4-6 kg skal have en 5-6 timer ved 120-130 grader. Hvis
den kun vejer 2-4 kg skal man regne med 3-5 timer.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 17-11-02 02:49

"Bolette Nielsen" <Bobo@nospam.kimj.dk> a écrit dans le message:

> Pt har jeg en STOR skinkesteg i ovnen, og nu er det jeg pludselig
> bliver i tvivl om hvor mange grader stegetermometeret skal vise når
> den er færdig,

Ja, du skulle have beholdt det gamle termometer (det runde med sømmet
i), - så havde du kunne læse hvor meget de forskellige kødtyper skulle
have...

Roastbeef: 61°-70°
Kalve og oksekød: 72°
Hamburgerryg el. skinkesteg: 77°
Lammekød: 82°
Flæsk: 85°
Kul: 100°

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Man kan i "Le Gourmet", et gastronomisk blad fra 1858 af Charles
Monselet, (1825-1888), kendt gastronom, læse dette lyriske digt:
»Gastronomien giver åndsskønhed. Den tænder guldgnister i vore
øjnes fugtige himmel; den giver vore læber den varmeste koralfarve.
Den kaster vort hår tilbage; den får vore næsebor til at vejre på en
intelligent måde«. - Sikken et program at skulle leve op til!