Hvor kan man få fat i 1m3 ler ved Ølstykke~
Fra : Søren

Dato : 16-11-02 16:54

Hej

Jeg skal have fyldt en gammel brønd og ifølge kommunen skal man bruge noget
ler, men hvor kan man få det henne ?

Søren

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 16-11-02 21:59

"Søren" wrote:

> Jeg skal have fyldt en gammel brønd og ifølge kommunen skal man bruge noget
> ler, men hvor kan man få det henne ?

Det må være en lille brøn, men ellers læk låget på glem den.

Fra : Søren

Dato : 16-11-02 23:47

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> wrote in message

> Det må være en lille brøn, men ellers læk låget på glem den.

Den er 3,2 meter dyb, jeg har fyldt 1 m3 sand i.

Jeg ville gerne glemme den, men kommunen har pålagt mig at lukke den.

Søren

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 17-11-02 07:43

Hvis kommunen siger ler mener de nok bentonit det bruges til lukning af
brønde

--
Mvh. Ledøje Udlejning I/S
Risbyvej 24

Per Nielsen

Fra : ....

Dato : 17-11-02 10:45

Det er vist også ok. at støbe "proppen" i beton, prøv at undersøge det.
Betonit er vildt dyrt !

Men kan kommunen pålægge at lukke en brønd, jeg mener kun at de kan
forlannge at man ikke bruger vandet som drikkevand................. Nå, nu
har du jo gjort det............

Mvh
Thomas

Ledøje Udlejning <post@udlejer.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:rRGB9.14631$HU.1120382@news010.worldonline.dk...

Fra : Søren

Dato : 17-11-02 11:00

"...." <nykoebingvej@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
>
> Men kan kommunen pålægge at lukke en brønd, jeg mener kun at de kan
> forlannge at man ikke bruger vandet som drikkevand................. Nå, nu

Jeg vil helst ikke bruge beton, ler er nok billigere og nemmere.

De siger at det er af hensyn til grundvandet. En brønd der ikke bruges er
som et åbent sår ned til vores dyrebare rene grundvand.

Søren

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 17-11-02 10:18

"Søren" wrote:

> [...]
>
> De siger at det er af hensyn til grundvandet. En brønd der ikke bruges er
> som et åbent sår ned til vores dyrebare rene grundvand.

Øe en gammel brønd er småske 4m dyb, det grundvand man pumper op er fra 50 meter
eller mere.

Fra : Søren

Dato : 17-11-02 11:28

Nå, nu

> Øe en gammel brønd er småske 4m dyb, det grundvand man pumper op er fra 50
meter
> eller mere.

[sarkasme]
Hmm, de har måske ikke så meget andet at lave oppe hos kommunen. Måske synes
de også det er hyggeligt at komme på besøg for at se om jeg nu _har_ fyldt
sand i.

Nå, det var jo 1,8 tons sand - (36 kr + 575 kr i kørsel)., en skovl, en
trillebør og en øm ryg.
[sarkasme slut]

Søren

Fra : Møller

Dato : 18-11-02 19:09

"Søren" <madklub@fjernwanadoo.dk> wrote in message
> "Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> wrote in message

Prøv et teglværk.
Eller spørg den lokale vognmand, det kan være han har noget i forbindelse
med nogle byggemodninger eller lig. byggeri
--
Venlig hilsen
Møller

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-11-02 13:19

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> skrev > >

> Øe en gammel brønd er småske 4m dyb, det grundvand man pumper op er fra 50
meter
> eller mere.

Hvis man fylder det samme i, der i sin tid blev gravet op (oftest ikke noget
med ler), skiller brønden sig vel ikke ud fra det omkringliggende. Så det
med åbent sår må stå for kommunens egen fantasis regning.

Angående dybden, så findes der gamle brønde i alle mulige dybder, også 50
meter.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 20-11-02 18:18

"Søren" skriver:

> Hej
>
> Jeg skal have fyldt en gammel brønd og ifølge kommunen skal man bruge noget
> ler, men hvor kan man få det henne ?

Her bliver jeg vidst nødt til at komme med en kommentar, da jeg arbejder
med
emnet til daglig for kommunerne i Sønderborg Området. Dit problem er
blevet
løst, men der har i tråden været en del kommentarer og forslag, der ikke
bør
stå uimodsagte, specielt ikke hvis andre læser her i gruppen og tror på
alt
hvad der står.

Der er rejst 3 spørgsmål:
Kan kommunen forlange, at du tilkaster brønden?
Hvordan skal brønden tilkastes?
Er der fare for grundvandet?

Kommune ikke bare kan, men skal forlange brønden tilkastet. Det følger
af
bekendtgørelse nr. 672 af 26. juli 2002, "Bekendtgørelse om udførelse og
sløjfning af boringer og brønde på land", hvori der står:

§ 32. Ved sløjfning af brønde skal disse oprenses og rengøres i bunden.
Herover fyldes med materialer af en sådan beskaffenhed, at der ikke kan
ske
nedsivning af overfladevand eller vandudveksling mellem
grundvandsmagasiner
gennem anlægget. Brøndvæggen skal fjernes til en dybde af minimum 1 m
under
terræn.

Bekendtgørelsen trådte i kraft 1. september 2002 og erstattede
bekendtgørelse nr. 4 af 4. januar 1980, "Bekendtgørelse om udførelse af
boringer efter grundvand", hvori der stod:

§ 15. Sløjfning af boringer og brønde skal foretages således, at der
ikke
gennem anlægget kan ske forurening af grundvandet, og således, at der
ikke
fra boringen eller brønden kan indvindes vand.
Stk. 2. (klip, om boringer)
Stk. 3. Brønde skal fyldes op med rent, fint sand til 2 m under terræn,
og
der skal derefter forsegles med et mindst 1 m tykt lag af beton eller
ler,
der udlægges i tynde lag, som stampes omhyggeligt. Brøndvæggen skal
fjernes
til en dybde af mindst 1 m under terræn.

Det ser ud som om kommunen har påbudt dig at sløjfe brønden før 1.
september, da det lyder som om det er efter de gamle regler. Det kan dog
være, at kommunen har skønnet, at du også efter de nye regler skal bruge
ler, så der ikke kan ske nedsivning af overfladevand. Det er således
ikke
nødvendigt at bruge Bentonit, det er alt for dyrt. Bentonit bruges til
at
sløjfe boringer, da de har en meget mindre diameter end brønde, så en
prop
ikke bliver så dyr.

Nu har du selv udført sløjfningen, det er i orden. Men efter 1. januar
2003
må arbejdet med boring eller sløjfning kun foretages af et autoriseret
firma, hvor lederen har et såkaldt A-bevis.

Det sidste spørgsmål var, om kommunen gik i for små sko, altså om der
var
fare for grundvandet. Først og fremmest: lov er lov og lov skal holdes.
Desuden er det sådan, at forureninger som f.eks. pesticider bliver
nedbrudt
i de øverste jordlag. Under 4 meter er der stort set ingen nedbrydning
mere.
Hvis en brønd ikke sløjfes forskriftsmæssigt, og der sker en
pesticidforurening i nærheden, kan brønden hurtigt føre forureningen ned
en dybde, hvor, der ikke sker mere nedbrydning. Derfra er der så fri
bane
til grundvandet.

Puha, det var en lang smøre, men så fik jeg det hele med. Kedeligt at
jeg
ikke så tråden lidt før, men TDC's newsserver... .-)

--
Leif Chr. Andresen
http://home13.inet.tele.dk/andresen

Fra : Martin Christiansen

Dato : 24-11-02 16:40

"Leif Chr. Andresen" <Andresen@familie.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Først og fremmest: lov er lov og lov skal holdes.

Det er desværre langt fra alle gør-det-selv folk der kan forstå det. De tror
at de ved bedre end dem som lovgiver.......

Mvh - Martin

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 24-11-02 17:58

Martin Christiansen skriver:

> "Leif Chr. Andresen" <Andresen@familie.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det er desværre langt fra alle gør-det-selv folk der kan forstå det. De tror
> at de ved bedre end dem som lovgiver.......

Det er til tider rigtigt, men i dette tilfælde tror jeg altså ikke det
skyldes ond vilje, men bare ukendskab til loven. Men da ukendskab til
loven ikke fritager for ansvar, mente jeg lige jeg skulle smide lidt
jura ind i tråden.

Så må I undskylde mit indlæg kom til at se så sjusket ud. Teksten var
skrevet på en anden computer, sendt til min egen, klippet over i mit
indlæg og sendt, men liniedelingen kiksede.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 24-11-02 19:05

"Leif Chr. Andresen" <Andresen@familie.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Det er til tider rigtigt, men i dette tilfælde tror jeg altså ikke det
> skyldes ond vilje, men bare ukendskab til loven.

Det var nu også mere generelt jeg mente.

Men som du selv skriver så er ukendskab til loven ikke ensbetydende med at
man er fritaget for ansvar.

Mvh - Martin