Sjove/anderledes rulletekster
Fra : zcully

Dato : 16-11-02 15:13

Hej i gruppen

Sad lige og så Monty Python og de skøre riddere for 10-20 gang. Jeg kan
grine hver gang.
Men så var det jeg kom til at tænke på om der er film hvor rulle/start
tekster er ligeså anderledes som her? Det er totalt genialt lavet.

Af andre anderledes husker jeg også Se7en hvor teksterne ruller opad istedet
for normalt nedad...

/Zcully

Fra : Geir Friestad

Dato : 16-11-02 15:47

zcully <zcully@hotmail.com> wrote:

| Af andre anderledes husker jeg også Se7en hvor teksterne ruller opad
| istedet for normalt nedad...

Det er gjort på samme vis i Tom Tykwers LOLA RENNT. I Gaspar Noés
IRREVERSIBLE ruller også tekstene baklengs - helt i begynnelsen av
filmen - og vrir seg etterhvert slik at teksten ruller diagonalt
nedover lerretet. MAN ON THE MOON har også en del av rulleteksten
helt i begynnelsen av filmen, og på et punkt drar Jim Carrey dem
opp og ned på lerretet... :)

--
Geir Friestad || geir@portman.org || www.portman.org
"A film cannot be critiqued on what it's about,

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 16-11-02 16:36

Geir Friestad skrev:
> MAN ON THE MOON har også en del av rulleteksten
> helt i begynnelsen av filmen, og på et punkt drar Jim Carrey dem
> opp og ned på lerretet... :)

Den svenske film Adam & Eva har også rulletekster i starten af
filmen og start-credits i slutningen.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 17-11-02 03:09

geir@portman.org (Geir Friestad) skrev:

>Det er gjort på samme vis i Tom Tykwers LOLA RENNT.

Første gang jeg så det, var i Bird on a Wire med Mel Gibson og Goldie
Hawn.
--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Fra : hobnobs

Dato : 13-02-03 19:14

og første gang jeg så det var i "Repo Man".
er der nogen der ved, hvornår det blev almindeligt at rulleteksterne rent
faktisk rullede. og altså ikke var på separate skilte a la Woody Allen?

- hobnobs

Fra : Henry Vest

Dato : 16-11-02 17:16

zcully skrev:

> Af andre anderledes husker jeg også Se7en hvor teksterne ruller opad
> istedet for normalt nedad...

Er det normale ikke at teksterne ruller opad? Men det afhænger måske lidt af
hvordan man ser på det.

--
Henry Vest

Fra : zcully

Dato : 16-11-02 18:07

"Henry Vest" <henry_vest@get2net.dk> wrote in message

> Er det normale ikke at teksterne ruller opad? Men det afhænger måske lidt
> [...]

Ups jo det har du vist ret i....
Men så ruller de nedad. Min fejl. Kan bare huske at det var omvendt.

Sorry

/Zcully

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 16-11-02 19:13

zcully skrev:
> Ups jo det har du vist ret i....
> Men så ruller de nedad. Min fejl. Kan bare huske at det var
> omvendt.

Rulletekster anmeldes i øvrigt på http://www.rulletext.dk/. De har
bl.a. en anmeldelse af netop Seven-rulleteksten.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Sune Stjerneby

Dato : 17-11-02 05:22

It seems zcully wrote:
>Men så var det jeg kom til at tænke på om der er film hvor rulle/start
>tekster er ligeså anderledes som her? Det er totalt genialt lavet.

IMDb har en fortegnelse over film med rulletekster der paa en eller anden
maade afviger fra normen og typisk en beskrivelse eller afskrift af rulle-
teksten,

<http://us.imdb.com/Sections/CrazyCredits/>

--
Sune Stjerneby <sst@world.std.com>

Fra : Morten DH

Dato : 17-11-02 13:29

"zcully" <zcully@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tekster er ligeså anderledes som her? Det er totalt genialt lavet.
>
> Af andre anderledes husker jeg også Se7en hvor teksterne ruller opad

Som en anden nævner har IMDB en søgefukntion til netop dette Jeg kan
desuden huske et tilfælde (husker ikke hvilken film) hvor rulleteksterne var
sorte på hvid baggrund...