Søgne helligdags bogføring ?
Fra : Mettemusen

Dato : 16-11-02 14:10

Hejsa

Kan nogen forklare hvad SH går ud på og hvordan bogfører jeg det. Hvordan
afsættes beløbet i finansbogholderiet når medarbejderen har optjent det, og
hvad sker der når det udbetales. Jeg har ingen problemer med bogføring af
alle de andre lønposter og jeg bruger dataløn. Problemet er vel at det er
et bruttobeløb for lønmodtageren indtil lønmodtageren får beløbet, og først
da er det vel en lønomkostning for virksomheden ?

Nogen der vil forklare en nybegynder i lønbogføring lidt om SH ?

Fra : felix

Dato : 16-11-02 15:12

"Mettemusen" <mette-musen@inet.uni2.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Kan nogen forklare hvad SH går ud på
Her hvad en fagforening skriver:

TimelønnedeTimelønnede er ansatte i underordnede stillinger, der ikke er omfattet af
Funktionærloven*. Medar-bejderen udfører arbejde efter fast plan og afleverer timesedler
for hver lønperiode, som udmærketkan være en måned. Lønnen er da antal timer gange
timelønnen. Der er ikke noget til hinder for, atman kan være indplaceret i en
skalatrinsrække (lønramme) med automatisk anciennitetsstigninghvert andet år. Timelønnede
får feriepenge 12,5% af lønnen løbende indsat på FerieKonto. Påhelligdage, der falder på
hverdage (søgnehelligdage), får en timelønnet en løn, der svarer til den løn,vedkommende
ville få udbetalt den pågældende dag, hvis den var en almindelig hverdag.Timelønnede vil
ofte have kortere afskedigelsesvarsler end Funktionærlovens. Timelønnede, derikke ansat
fra dag til dag, har normalt krav på løn ved sygdom.TimelønnedeTimelønnede er ansatte i
[...]
normalt krav på løn ved sygdom.1 Følgende dage er søgnehelligdage:

Nytårsdag
Skærtorsdag
Langfredag
2. påskedag
St. Bededag
Kr. Himmelfartsdag
2. pinsedag
1. juledag
2. juledag

for hvilke medarbejderne straks ved antagelsen er berettiget til søgnehelligdagsbetaling i
henhold til nedenstående regler, når disse falder på en for den pågældende virksomhed
sædvanlig arbejdsdag.

2 Retten til søgnehelligdagsbetaling er betinget af, at den pågældende har været på
arbejde dagen før søgnehelligdagen. Fravær, som skyldes en medarbejderen utilregnelig
årsag, samt et af arbejdsgiveren godkendt fravær, regnes ikke som arbejdsafbrydelse.

3 Søgnehelligdagsbetaling skal for den enkelte medarbejder beregnes efter det antal timer,
der ville have været den pågældende dag, såfremt denne havde været en normal arbejdsdag.

4 For timelønsmedarbejdere udgør søgnehelligdagsbetalingen den enkelte medarbejders
aktuelle timefortjeneste (ekskl. overtidstillæg, holddriftstillæg og smudstillæg).

5 For medarbejdere, der helt eller delvis arbejder på akkord, præmie eller bonus, udgør
søgnehelligdagsbetalingen den enkelte medarbejders gennemsnitlige timefortjeneste (ekskl.
overtidstillæg, holddriftstillæg og smudstillæg).
For forårets helligdage beregnes den gennemsnitlige timefortjeneste på basis af de sidste
4 lønudbetalinger før den uge, hvori skærtorsdag falder. For jul og nytår beregnes den
gennemsnitlige timefortjeneste på basis af de sidste 4 lønudbetalinger før julen.

6 Akkord- og bonuslønnede, som ikke har været ansat så længe, at der har fundet 4
lønudbetalinger sted, godtgøres med timeløn, indtil der har fundet 4 lønudbetalinger sted
før en søgnehelligdag.
Herefter benyttes denne gennemsnitsfortjeneste ved de efterfølgende søgnehelligdage i
halvåret.

7 Bestemmelserne i stk. 4, 5 og 6 er ikke til hinder for, at parterne i en virksomhed kan
træffe aftale om andre betalingsordninger, der giver samme økonomiske resultat for den
enkelte medarbejder.

8 Hvis der i en sygeperiode forekommer søgnehelligdag(e), dvs. at der forekommer sygedage
både før og efter helligdagen(e), betales ikke søgnehelligdagsbetaling, men sygedagpenge
og eventuelt supplerende sygehjælp.

9 Udbetaling af ovennævnte beløb finder sted samtidig med lønnen for den lønningsuge,
hvori søgnehelligdagen(e) falder. I tilfælde, hvor ferie eller lukning forhindrer
udbetaling på dette tidspunkt, træffes en lokal aftale, der forhindrer en udskydelse af
udbetalingen ud over den derefter følgende normale lønningsdag.

10 I tilfælde af afskedigelse af medarbejdere forud for en søgnehelligdag har forbundet
påtaleret, hvis det har formodning om, at afskedigelsen er foretaget for at undgå
søgnehelligdagsbetaling.

11 Dersom der arbejdes på søgnehelligdage, har medarbejderen foruden overenskomstmæssig
betaling for arbejde på søgnehelligdage krav på den betaling, der er fastsat i henhold til
ovennævnte ordning.

og hvordan bogfører jeg det. Hvordan
> afsættes beløbet i finansbogholderiet når medarbejderen har optjent det, og
> hvad sker der når det udbetales.

Her er noget jeg fandt ved at søge på Google derom:

> [...]

> da er det vel en lønomkostning for virksomheden ?
>
> Nogen der vil forklare en nybegynder i lønbogføring lidt om SH ?

Lad være med at lave det så besværligt for firmaet, giv medarbejderen den løn han ville
have fået