php og frontpage
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-11-02 00:00

Hvis en server har FrontPage extensions installeret (naturligvis
på en Apache-server), vil man så samtidig også kunne benytte PHP
gennem FrontPage?

--
ahw

Fra : Ulrik Friis

Dato : 16-11-02 15:18

"Arne H. Wilstrup" <karl@megetsmart.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis en server har FrontPage extensions installeret (naturligvis
> på en Apache-server), vil man så samtidig også kunne benytte PHP
> gennem FrontPage?

Det skulle der vel ikke være noget i vejen for. Men du skal så selv
udfærdige alle dine PHP koder "i hånden". Mig bekendt kan du ikke få FP til
at genere PHP kode til en MySQL database.

FP kan i forbindelse med Access databaser selv genere den nødvendige asp
kode "med nogle få klik", hvilket gør, at du kan lave opslag, søge, tilføje,
slette og opdatere i databasen ved hjælp af browseren. Opslag, tilføje og
søgefunktioner kan klares ved at klikke, men opdatering og sletning kræver
at man selv skriver nogle SQL koder samt nogle koder der er specifikke for
FP.

Men - det kan jo ikke køre på en almindelig Apache.

Hvorfor (naturligvis på en Apache-server)? Du vil have langt flere
muligheder med din FP på en Windows IIS 5.

mvh
Ulrik

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-11-02 17:05

Ulrik Friis wrote:

> Men - det kan jo ikke køre på en almindelig Apache.
>
> Hvorfor (naturligvis på en Apache-server)? Du vil have langt
flere
> muligheder med din FP på en Windows IIS 5.

Du har naturligvis ret i at der er flere muligheder på en IIS 5,
men der er jo desværre det med udbyderne.
Min udbyder f.eks. tilbyder da at huse homepages på en
w2k-server, men han tager også sine penge for det. Omkring 5-6000
kr. pr. år, så vidt jeg husker - det rene optrækkeri.

Så kan jeg vælge at huse min egen w2k-server, og da jeg har en
fast ip-adresse, skulle det være en "smal sag" - desværre er det
ikke sådan ligetil at arrangere dette "overnight", men jeg
arbejder da på en løsning.

Indtil videre huser jeg min hjemmeside hos www.tiscali.dk og de
er mildest talt elendige til det med FP. De har nu på 6. måned
ikke kunnet finde ud af at få FP2002 -ext. til at fungere, og det
har desværre ikke en særlig høj prioritet hos dem -de har jo også
fyret medarbejdere.

Min adsl-udbyder, TDC, kan også huse FP, men de tager også en
blodig sum for det - rask væk 6000 kr. årlig -her betaler jeg for
webhotel hos tiscali.dk "kun" 750 kr. incl. moms årlig.

--
ahw

Fra : Ulrik Friis

Dato : 16-11-02 19:46

> [...]
> w2k-server, men han tager også sine penge for det. Omkring 5-6000
> kr. pr. år, så vidt jeg husker - det rene optrækkeri.

www.wannafind.dk har webhoteller med FP SE + ASP plus en hel masse andet for
1035 kr./året. Og så får man vistnok et domænenavn oprettet gratis ved
oprettelse. Men prøv selv at tjekke dem. Azero.dk er et andet billigt
alternativ, som til webhoteller på en W2K.

> [...]
> fast ip-adresse, skulle det være en "smal sag" - desværre er det
> ikke sådan ligetil at arrangere dette "overnight", men jeg

Licens til en W2K server er desværre en bekostelig affære. MS burde ha' en
ordning for private.

> [...]
> ikke kunnet finde ud af at få FP2002 -ext. til at fungere, og det
> har desværre ikke en særlig høj prioritet hos dem -de har jo også

Desværre nyder FP server extensions ikke megen respekt hos professionelle
administratorer. Det hænger måske sammen med, at brugerne skal ha' lov til
at lave nogle ting på severen, som normalt ikke er tilladt. Muligheden for
at lave subwebs og tildele disse subwebs særlige rettigheder hører til
blandt de ting, man ikke kan få lov til andre steder.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-11-02 21:39

Ulrik Friis wrote:
> [...]
et
> andet billigt alternativ, som til webhoteller på en W2K.

Takker for henvisningerne - men der er desværre så mange skjulte
og uigennemsigtige priser - 10 kr. mdl (excl. moms) for
FrontPage Ext. uden oplysninger om, hvilken version det er,
ekstra 5. kr. for e-mail knyttet til domænet etc. etc. Jeg ville
i hvert fald sikre mig bedre om hvad det indebærer førend jeg
evt. hoppede på den vogn. Men som sagt - tak alligevel. Vi har jo
ikke mere "MINT" til at se forskellige udbydere og deres tilbud

Azero.dk ser interessant ud, lidt dyrt, men naturligvis er det
bedre at huse sine FP-filer på en windows-server, og det er vel
det, der var formålet.

[..]> Licens til en W2K server er desværre en bekostelig affære.
MS burde
> ha' en ordning for private.

Ja, (dybt suk!) -der er vist ikke nogen vej uden om end at jeg må
ofre det, det koster for en sådan server -

> [...]
disse
> subwebs særlige rettigheder hører til blandt de ting, man ikke

ja, det er helt korrekt - derfor vil det også være at foretrække
at lave sin egen web-server.

Men tak i hvert fald for svaret.

--
ahw