Dan. 9 - De 490 år!
Fra : Andreas Falck

Dato : 15-11-02 21:31

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> wrote in message
news:ar35p9$fth$1@dknews.tiscali.dk...

Jeg har flyttet dette ud i en selvstændig tråd, da subject jo egentlig
ikke passer til debattens emne!

> Vi starter med Daniel 9

Go' idé!

> Kan du sige mig hvor der står noget om et dekret i det kapittel?

I det 25. vers, hvor det hebraiske ord "dabar" er benyttet. Ordet
betyder, som du også tidligere har påpeget, flere ting. Herunder bl.a.
at "tale en besked", at "give en kommando", " at give et dekret".

Det er jo helt klart at jøderne ikke kan påbegynde en genopbygning
uden at der fra den besættende magt (Det Persiske Rige) gives en
tilladelse dertil, og i persisk tid skete den slags ved kongelige
dekreter.

Nu har det jo egentlig ikke særligt meget at sige hvad du helt præcist
kalder "Ordet om Jerusalems genrejsning og opbyggelse"! Det vigtigste
er hvad dette "Ordet om ... " indeholder. Den næste problemstilling er
tidspunktet for periodens begyndelse og afslutning. Dette er særdeles
vigtigt, for det er dette der er hovedproblemstillingen i angivelsen
af tidsperioden.

Som det fremgår af vers 24 står der at der er 70 åruger (70 "uger"
hvor hver uge består af 7 år) afmålt, afskåret, tildelt eller fastsat
over Daniels folk og den hellige by.

Det fremgår endvidere at der skal gå 69 åruger indtil en fyrste
kommer, indtil Jesus fremstår. Der skal altså gå 483 år fra periodens
begyndelse og indtil Jesus begynder sin gerning.

Går vi ud fra at Jesus blev korsfæstet i foråret 32 e.Kr. som du
siger, da begyndte Jesus sin gerning om efteråret år 28 e.Kr..
Perioden starter 483 år før Jesus begynder sin gerning, hvilket så vil
sige at perioden starter i året 456 f.Kr.

Det næste der er vigtigt at få slået fast ud fra bibelteksten er hvad
denne profeti egentlig omhandler, og dette står nævnt i vers 24:
"70 åruger (490 år) er fastsat over Daniels folk (jøderne) og Daniels
hellige by (Jerusalem)" indtil:

for folkets vedkommende indtil:
1. Overtrædelsen er fuldt
2. Synden beseglet
3. Misgerning sonet

og for byens vedkommende indtil:
1. evig retfærdighed hidført
2. syn og profet beseglet
3. en højhellig Helligdom salvet

Ovenstående er det vi kunne kalde "indledningsordene" til profetien.
Herefter følger selve profetiens data, eller fakta, om man vil.

I "faktadelen" får vi oplyst at der vil gå 7 uger og 62 uger (i alt 69
uger eller 483 år) indtil Fyrsten fremstår. Efterfølgende vil Fyrsten
blive bortryddet uden dom uden at der er nogen med ham (alle forlod jo
Jesus da han stod for retten i Jerusalem)

I midten af den 70. uge vil ofringer og gaver ophøre, hvilket skete da
Jesus døde på korset, for på nøjagtig på det tidspunkt havde de
billedlige ceremonielle ritualofringer mødt det virkelige modbillede,
nemlig Jesus som det sande offerlam.

Fra tidsperiodens begyndelse og indtil Jesus bliver korsfæstet har vi
således 7 uger + 62 uger + ½ uge, eller i alt 49 år + 434 år + 3½ år
eller tilsammen 486½ år. Sætter vi Jesu korsfæstelse til foråret år 32
e.Kr. som du påstår får vi altså at perioden starter om efteråret i år
456 f.Kr.

Kan du se hvor fint de faktiske kendsgerninger passer med profetien og
omvendt?

"Det Evige Evangelium" - http://www.sdanet.dk/
"Bibelsk tungetale" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-058.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk

Fra : Ole

Dato : 15-11-02 21:39

> [...]
> betyder, som du også tidligere har påpeget, flere ting. Herunder bl.a.
> at "tale en besked", at "give en kommando", " at give et dekret".

Jeg vil ikke gå videre før vi har fået dette på plads

At du skriver "at give et dekret", hvor har du det fra, det står ikke i
grundsproget

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 15-11-02 23:23

"Ole" <ikanikkeskrivetilmig@danmark.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Jeg vil ikke gå videre før vi har fået dette på plads
>
> At du skriver "at give et dekret", hvor har du det fra,
> det står ikke i grundsproget

Så dropper vi da blot udtrykket "at give et dekret", - det har slet
ingen betydning for forståelsen af teksten overhovedet om det udtryk
er med eller ej!

Så nu har vi droppet udtrykket "dekret" og kan vende os til
tidspunkterne for periodens start og slut, og her vil jeg endnu engang
tage udgangspunkt i dit postulat om foråret år 32 e.Kr. som det år
hvor Messias blev korsfæstet.

3½ år før sin korsfæstelse begyndte, fremstod, Messias. Dette vil
altså være i efteråret år 28 e.Kr. Der skulle i alt gå 483 år fra
tidsperiodens start og indtil Messias fremstod. Ved en ganske simpel
udregning, både med og uden lommeregner, kommer vi da frem til at
perioden starter i år 456 f.Kr.

Hvad er det du har så svært ved at forstå i denne enkle udregning?

Se mit nye forsøg på at lave en webside :
http://af.skrift.dk

Fra : Ole

Dato : 16-11-02 10:01

> [...]
>
> Så dropper vi da blot udtrykket "at give et dekret", - det har slet
> ingen betydning for forståelsen af teksten overhovedet om det udtryk

Du har så ikke nogen bevis for at det er fra Ezra

Dan 9:25 Og du skal vide og forstå: Fra den Tid Ordet om Jerusalems
Genrejsning og Opbyggelse udgik, indtil en Salvet, en Fyrste, kommer, er der
syv Uger; og i to og tresindstyve Uger skal det genrejses og opbygges med
Torve og Gader under Tidernes Trængsel.

Messiah4899 the Prince

i den engelske bibel står der Messias.

Luk 19:38 "Velsignet være Kongen, som kommer, i Herrens Navn! Fred i
Himmelen, og Ære i det højeste!"

Luk 19:39 Og nogle af Farisæerne i Skaren sagde til ham: "Mester! irettesæt
dine Disciple!"

De sagde at Jesus skulle irettesætte hans diciple for de vidste at det betød
at de ved det sagde at Jesus var Messias. Det er første gang at Jesus lader
sig hylde som Messias, de andre gange sagde Jesus at hans time ikke var
endnu

Der er ikke megen uenighed imellem bibelforskrere at det er fra 445 bc at
det er tale om, da der ikke er tale om at genopbygge Jerusalem i Ezra men
kun i Nehemias.

Jeg ved godt de argumenter du har, men der er ikke tale om mure, men hegn

Ezr 9:9 For træler er vi; men vår Gud har ikke forlatt oss i vår trældom,
han har latt oss finne nåde hos Persias konger, så de gav oss ny livskraft
til å bygge op vår Guds hus og gjenreise dets ruiner og gav oss et hegnet
bosted i Juda og i Jerusalem.

Zec 9:9 Fryd dig såre, Zions Datter, råb med Glæde, Jerusalems Datter! Se,
din Konge kommer til dig. Retfærdig og sejrrig er han, ydmyg, ridende på et
Æsel, på en Asenindes Føl.

du kan se at der ikke er tale om en mur, men kun et hegn

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-11-02 14:59

> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> wrote:

[ ... ]

> Du har så ikke nogen bevis for at det er fra Ezra

Jo det har jeg stadig, nemlig tidsperiodens længde og de konkrete
årstal!

Men lad os endnu engang tage udgangspunkt i det årstal du så
krampagtigt holder fast i, nemlig at Jesus både "fremstod" som Messias
og blev korsfæstet i år 32 e.Kr., og hvad når vi så frem til?

For at de 483 år (de 69 uger) kan slutte i året 32 e.Kr. må de begynde
i året 452 f.Kr.

Tager vi udgangspunkt i det årstal du fastholder som
begyndelsesårstal, året 445 f.Kr., kommer vi frem til at Jesus
fremstod som Messias i år 39 e.Kr.

Dine tal passer altså stadigvæk ikke sammen, så hvordan vil du
forklare dette forhold?

"Det Evige Evangelium" - http://www.sdanet.dk/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-084.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk

Fra : Ole

Dato : 16-11-02 15:26

> "Ole" <ikanikkeskrivetilmig@danmark.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ ... ]

> Jo det har jeg stadig, nemlig tidsperiodens længde og de konkrete
> årstal!

Du vil så ikke sige noget om de skriftsteder jeg har citeret?

Jeg venter til at du har svaret på de skriftsteder jeg har skrevet, før jeg
svarer på resten af alle spørgsmålene

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-11-02 15:49

Ole wrote:
> Andreas Falck wrote:

[ ... ]

> Du vil så ikke sige noget om de skriftsteder jeg har citeret?
>
> Jeg venter til at du har svaret på de skriftsteder jeg har skrevet,
> før jeg svarer på resten af alle spørgsmålene

Jeg vil stærkt anbefale dig endnu engang at læse hvad jeg rent faktisk
skrev i mit indlæg!

Jeg skrev jo tydeligt, at vi så kunne tage udgangspunkt i det du
skriver, hvilket vil sige, at din påstand er at Jesus først fremstod
som Messias palmesøndag år 32 e.Kr. og at han blev korsfæstet 5 dage
senere på langfredag i år 32 e.Kr. - Dette er altså det du påstår og
det er så det vi tager udgangspunkt i!

Dette er altså så det udgangspunkt vi tager for vores beregning af
hvornår tidsperioden skal starte, for den skal jo starte 483 år
tidligere (69 uger).

Er vi ikke enige om det?

Tager vi udgangspunkt i det årstal du fastholder, nemlig år 32 e.Kr.
og regner os 483 år tilbage, da når vi til at perioden på de 483 år
skulle starte i år 452 f.Kr.

Er du ikke enig i denne udregning må du jo vise hvor jeg regner
forkert!

Går vi den anden vej og tager udgangspunkt i det årstal du påstår at
perioden begynder, nemlig år 445 f.Kr. og regner 483 år frem, da når
vi til at perioden slutter i år 39 e.Kr.

Fra : Ole

Dato : 16-11-02 15:55

"Ole" <ikanikkeskrivetilmig@danmark.dk> wrote in message

> [...]
> bosted i Juda og i Jerusalem.
>
> du kan se at der ikke er tale om en mur, men kun et hegn

Jeg vil have at du giver et svar på dette

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-11-02 16:09

> Jeg vil have at du giver et svar på dette

Det er da let nok at svare på, idet det hebraiske ord der er brugt er
"gader" og på engelsk er det oversat med "wall" i King James
oversættelsen.

Ordet "gader" er i alt brugt 12 gange i den hebraiske tekst i Gamle
Testamente, og de 7 gange er det oversat til engelsk med ordet "wall",
4 gange til ordet "hedge" og 1 gang til ordet "fence".

Dette burde vel være rigeligt svar på dit spørgsmål, som jo altså
heller ikke relaterer til det egentlige problem på tidsperiodens
længde!

Fra : Ole

Dato : 16-11-02 16:17

> [...]
>
> Dette burde vel være rigeligt svar på dit spørgsmål, som jo altså
> heller ikke relaterer til det egentlige problem på tidsperiodens

Det er godt, men hvis vi ser på de 3 dekreter, så er der ikke tale om mure
eller hegn

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-11-02 16:28

> [...]

[ ... ]

> Det er godt, men hvis vi ser på de 3 dekreter, så er der ikke tale

Så lad os i stedet se på de konkrete årstal!

Og som tidligere nævnt, kan vi da godt tage udgangspunkt i det årstal
du siger at Jesus fremstod som Messias, nemlig plamesøndag år 32 e.Kr.

Gør vi dette når vi frem til at periodens start 483 år tidligere
skulle være årstallet 452 f.Kr.

Tager vi udgangspunkt i det årstal du siger at perioden begynder,
nemlig årstallet 445 f.Kr. når vi frem til at perioden på de 483 år
skulle slutte i år 39 e.Kr.

Der er altså ikke 483 år mellem de årstal du postulerer at perioden
begynder og slutter!

Hvad er din forklaring på dette?

Fra : Ole

Dato : 16-11-02 16:32

> [...]
> skulle slutte i år 39 e.Kr.
>
> Der er altså ikke 483 år mellem de årstal du postulerer at perioden

Jeg skal til at se på det, du må væbne dig med tålmodighed

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-11-02 16:35

Ole <ikanikkeskrivetilmig@danmark.dk> skrev dette:
> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> wrote:

[ ... ]

> Jeg skal til at se på det, du må væbne dig med tålmodighed

Jeg *er* _tålmodig_, - blot du skynder dig

Fra : erok l

Dato : 16-11-02 21:41

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> eller tilsammen 486½ år. Sætter vi Jesu korsfæstelse til foråret år 32
> e.Kr. som du påstår får vi altså at perioden starter om efteråret i år

Prøv at regne det ud efter den Jødiske år/kallender og du vil opnå noget
andet

> Kan du se hvor fint de faktiske kendsgerninger passer med profetien og
> omvendt?

Passer fint med hvad ????

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-11-02 21:52

erok l <eriklarsen@oncable.dk> skrev dette:
> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev:

[ ... ]

> Prøv at regne det ud efter den Jødiske år/kallender og du vil opnå
> noget andet

Og hvad resultat skulle det så give?

Fra : erik l

Dato : 17-11-02 00:41

> [ ... ]

> Og hvad resultat skulle det så give?

Prøv selv, du slynger om dig med nutidens kalender tal, men glemmer der
efter Jødernes kallender har flere måneder og kortere år. Og helt sikker
Profeten Daniel brugte Jødekallenderen.

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-11-02 00:51

erik l <eriklarsen@oncable.dk> skrev dette:
> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev:

[ ... ]

> Prøv selv, du slynger om dig med nutidens kalender tal, men glemmer
> der efter Jødernes kallender har flere måneder og kortere år.

Ja, og hvad ændrer det ved at 483 år ikke stadig skulle være 483 år
selv når der er gået 483 år?

Du må prøve at forklare dig tydeligere og komme med et konkret
eksempel der kan efterkontrolleres om det er regnet rigtigt ud!

> Og helt sikker Profeten Daniel brugte Jødekallenderen.

Brugte den babylonske førsteminister en jødekalender? Hvilket belæg
har du for at postulere dette? Og hvad forskel skulle det gøre for
længden af en periode på 483 år?

Fra : Ole

Dato : 17-11-02 09:28

> Brugte den babylonske førsteminister en jødekalender? Hvilket belæg
> har du for at postulere dette? Og hvad forskel skulle det gøre for
> længden af en periode på 483 år?

Du skal ikke lægge noget i de 483 år, men 483 * 360 = 173880 dage

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-11-02 09:37

> Du skal ikke lægge noget i de 483 år, men 483 * 360 = 173880 dage

Hvor får du det regnestykke fra?

I alle de bibeloversættelser jeg har adgang til står der 69 uger, og
mig bekendt er 69 uger lig med 69*7 hvilket giver 483.

Fra : Ole

Dato : 17-11-02 09:39

> Hvor får du det regnestykke fra?
>
> I alle de bibeloversættelser jeg har adgang til står der 69 uger, og
> mig bekendt er 69 uger lig med 69*7 hvilket giver 483.

Et profetisk år er 360 dage

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-11-02 09:42

Ole <ikanikkeskrivetilmig@danmark.dk> skrev dette:

> Et profetisk år er 360 dage

Hvor står det?

Fra : Ole

Dato : 17-11-02 09:58

http://www.yfiles.com/360day.html

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-11-02 10:46

Ole <ikanikkeskrivetilmig@danmark.dk> skrev dette:
> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> wrote in message

> http://www.yfiles.com/360day.html

Det er jo en søgt teoretisk talmanipulation der her er tale om, og
hele det "profetiske" system det bygger på er jo upålideligt!

Ifølge den fortolker du støtter dig til skulle Rusland jo have
angrebet Israel den 1. april 2002

Se flere af disse "falske" tolkninger her:
http://www.whatsaiththescripture.com/Timeline/Big.Chart.html

Men jeg kan stadig ikke se at den fantasifulde beregning ændrer ved at
er tale om reelle 483 år, idet der i den jødiske kalender jo netop 7
gange på 19 år blev tilføjet en ekstra måned for netop at tilpasse
"månekalenderen" til et faktisk års længde.

Og for øvrigt så var en jødisk måned altså heller ikke 30 dage som
påstået af din fortolker, men en måned regnes fra nymåne til nymåne.
Dette var jøderne særdeles nøjeregnende med, da månedens første dag
(nymånedagen) var en hellig festdag.

Og så er der lige det, at der her i profetien slet ikke er tale om
dage af 24 timers varighed, men der er tale om 70 perioder af hver 7
års længde, altså "uger" på hver 7 år.

Vil du påberåbe dig brugen af en jødisk månekalender må du også tage
konsekvensen fuldt ud, og i din beregning medregne den løbende
justering til årets faktiske længde som jøderne altså gjorde brug af.

Fra : Ole

Dato : 17-11-02 12:04

> [...]
>
> Ifølge den fortolker du støtter dig til skulle Rusland jo have
> angrebet Israel den 1. april 2002
>
> Se flere af disse "falske" tolkninger her:

der er sikkert meget som ikke passer i den bog, men selve udregningen passer
med palmesøndag
hvor Jesus gik ind i Jerusalem

> [...]
> konsekvensen fuldt ud, og i din beregning medregne den løbende
> justering til årets faktiske længde som jøderne altså gjorde brug af.

[7] The 1st Nisan in the twentieth year of Artaxerxes (the edict to rebuild
Jerusalem) was 14th March, B. C. 445. The 10th Nisan in Passion Week
(Christ's entry into Jerusalem) was 6th April, A. D. 32. The intervening
period was 476 years and 24 days (the days being reckoned inclusively, as
required by the language of the prophecy, and in accordance with the Jewish
practice).
But 476 x 365= 173, 740 days
Add (14 March to 6th April, both inclusive) 24 days
Add for leap years 116 days
Equals a total of 173,880 days

And 69 weeks of prophetic years of 360 days (or 69 x 7 x 360) 173, 880
days.

Fra : Ole

Dato : 17-11-02 12:22

> [...]

Jeg forholder mig til skriften, ikke til det som du henviser til

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-11-02 13:26

Ole <ikanikkeskrivetilmig@danmark.dk> skrev dette:
> "Ole" <ikanikkeskrivetilmig@danmark.dk> wrote in message

> Jeg forholder mig til skriften, ikke til det som du henviser til

Nej, du ser bort fra Skriften og forholder dig til udsagn fra en
fortolker hvis tolkninger har vist sig ikke at holde stik!

Fra : Ole

Dato : 17-11-02 13:43

> Nej, du ser bort fra Skriften og forholder dig til udsagn fra en
> fortolker hvis tolkninger har vist sig ikke at holde stik!

Du siger noget jeg ikke har sagt, fordi jeg henviser til den bog på nettet,
er fordi at der er noget i den som er rigtigt, jeg siger ikke at alt er
rigtigt som er skrevet i den, du siger noget jeg ikke selv har sagt

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-11-02 14:26

"Ole" <ikanikkeskrivetilmig@danmark.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]

> [...]
> nettet, er fordi at der er noget i den som er rigtigt, jeg siger
> ikke at alt er rigtigt som er skrevet i den, du siger noget jeg

Hvad er så rigtigt og hvad er så forkert i den bog?

Hele den mystiske beregningsteknik og talmanipulation der foregår i
bogen, er jo grundlaget for din underlige beregning af et fantasifuldt
opfundet system, hvor et år ikke er et år!

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-11-02 13:26

> der er sikkert meget som ikke passer i den bog,

Ja hele det fundament bogen og dens præmisser bygger på, passer ikke!

> men selve udregningen passer med palmesøndag
> hvor Jesus gik ind i Jerusalem

Ja og med mystiske spekulative fantasifulde beregninger kan man få alt
til at passe. Selv Jehovas Vidner kan ved talmagi og mystiske
beregninger regne sig frem til at Jesu genkomst fandt sted i 1914
e.Kr.

[ ... ]

> [...]
> Add for leap years 116 days
> Equals a total of 173,880 days
>
> And 69 weeks of prophetic years of 360 days (or 69 x 7 x 360)

Nu er der jo ikke tale om et eller andet mystisk beregnet antal af
dage i denne profeti, men der er tale om et antal år.

483 år regnet fra foråret 445 f.Kr. bringer os stadig til foråret i år
39 e.Kr., både regnet efter den jødiske og efter den babylonske
kalender, foruden også efter vor moderne kalender.

Det der ikke er taget højde for i dit ovenstående citat er at der 7
gange for hver gang der er gået 19 år bliver indsat en ekstra måned på
ca. 14 dages længde.

I dit citats regnestykke bruger man 365 dage på et år, men et år er
altså 365,25 dage.
Dette giver så 173.859 dage. Lægger du så de 24 ekstra dage til når vi
frem til ialt 173.883 dage. - Konklussion: regnestykket passer stadig
ikke, medmindre man laver fantasifuld talfusk!

Det er kun ved hjælp af fantasifuld manipulation man kan få din
fortolkers regnestykke til at gå op. Og dette sammenholdt med at samme
fortolker sætter Ruslands angreb på Israel til den 1. april 2002, samt
en masse andre uopfyldte "profeti-tolkninger" for årene 1998 og frem
til i dag.

Samme fortolker siger også at bygningen af det 3. Tempel i Jeruslem
vil begynde den 19. november 1998 og vil stå færdig den 26. juli 1999
hvor man vil påbegynde de daglige ofre.

Altså siger din fortolker at den sidste uge af de 70 uger startede den
19. november 1998 og at den slutter den 12. oktober 2005.

Dette indebærer så også at den kristne menighed skulle være blevet
bortrykket allerede før den 19. november 1998!

Enten har denne bortrykkelse endnu ikke fundet sted, eller også var
der slet ikke nogen der var kristne nok til at komme med i
bortrykkelsen!

Endvidere siger samme fortolker at 1000-årsriget skal starte den 18.
oktober 2005!

Når det viser sig at hele grundlaget for den beregningsmetode han
anvender, ikke holder stik, skal man så ikke være meget kritisk over
for en sådan fortolker.

Fra : Ole

Dato : 17-11-02 13:53

> [...]
> 39 e.Kr., både regnet efter den jødiske og efter den babylonske
> kalender, foruden også efter vor moderne kalender.

sig mig hvor der står at det er 483 år vi skal regne med

> Det der ikke er taget højde for i dit ovenstående citat er at der 7
> gange for hver gang der er gået 19 år bliver indsat en ekstra måned på
> ca. 14 dages længde.

det er der med i regnestykket

> [...]

> Altså siger din fortolker at den sidste uge af de 70 uger startede den
> 19. november 1998 og at den slutter den 12. oktober 2005.

du skal holde dig til diskuttionen, det jeg fortolker er det som jeg har
citeret, du siger at bogen er min fortolker, hvad med at læse det jeg
skriver istedet for at sige at jeg er enig med det hele i bogen

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-11-02 14:26

Ole <ikanikkeskrivetilmig@danmark.dk> skrev dette i

> sig mig hvor der står at det er 483 år vi skal regne med

Det står i Dan. 9, 25, 69 åruger á 7 år hver, giver mig bekendt 483 og
ikke 476!

> det er der med i regnestykket

Det er det jo ikke: regnestykket kommer til at mangle 7 år!

> [...]
> jeg har citeret, du siger at bogen er min fortolker, hvad med at
> læse det jeg skriver istedet for at sige at jeg er enig med det

Ja, diskussionen drejer sig bl.a. om hvorvidt fortolkerens måde at
manipulere på er korrekt eller ej!

Hele hans beregningsmetode er en fantasiforestilling for at manipulere
nogle tal på plads så man kan få det hele til at passe med det
resultat man har besluttet sig for at ville nå frem til!

Fakta er stadig at 483 år regnet fra foråret 445 f.Kr. rækker frem til
foråret 39 e.Kr.!

Endvidere er der alle de øvrige detaljer og punkter som heller ikke
passer på den til Nehemias givne tilladelse til at rejse til
Jerusalem!

For at en tolkning kan være rigtig er det jo nødvendigt at alle
punkter og detaljer passer sammen, og det gør de så langt fra når vi
bruger årstallet 445 f.Kr. som udgangspunkt.

Fra : Ole

Dato : 17-11-02 14:34

> Ole <ikanikkeskrivetilmig@danmark.dk> skrev dette i

> Det står i Dan. 9, 25, 69 åruger á 7 år hver, giver mig bekendt 483 og
> ikke 476!

Jeg har skrevet til Indergaard for at få en forklaring:

Takk for e-mail. Det er en glede for meg å kunne hjelpe deg. All bibelsk
profeti regner med ar året er på 360 dager, men det tropiske året (solåret)
er noe lengre. Det er på 365,2425 dager. En kan derfor ikke bare regne ut
antall år for bibelsk profeti, men en må regne ut hvor langt det samme
tidsrommet er i tropiske år. Regnestykket blir som følgende: 69 ganger 7
ganger 360 delt på 365,2425, som blir 476,0672 år (virkelige år). En trekke
disse årene fra året 445 og legger til et år. Da kommer man fram til året
32,06727. Når vi vet at det jødiske religiøse året begynner i nisan i
påsken, stemmer dette godt.

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-11-02 15:10

> [...]
> bibelsk profeti regner med ar året er på 360 dager, men det
> tropiske året (solåret) er noe lengre. Det er på 365,2425 dager.

Jamen så må du jo finde ud af hvor i Bibelen det fremgår at 483 år
alligevel ikke er 483 år!

At Indergaard siger det er jo ikke noget bevis, især ikke når han
støtter sig til en fortolker der påstår at Rusland har angrebet Israel
den 1. april 2002 og at bortrykkelsen af den kristne menighed allerede
har fundet sted før den 19. november 1998!

> [...]
> årene fra året 445 og legger til et år. Da kommer man fram til året
> 32,06727. Når vi vet at det jødiske religiøse året begynner i nisan

Denne talmipulation fremgår jo stadig ikke ud fra den bibelske tekst!

Der er altså stadig ikke 483 år fra 445 f.Kr. og til 32 e.Kr. Og dette
holder altså ikke stik, når hele grundlaget for
beregningsmanipulationen viser sig at give falske resultater, såsom de
kalkulerede begivenhder i perioden 1998 og frem til i dag!

Endvidere er alle de øvrige punkter og detaljer ikke samstemmende med
profetien. Nehemias genopbyggede ikke Jerusalem, men kun Jerusalems
mur.

Nehemias' arbejde tog ikke 49 år, men /KUN/ 52 dage.

Jesus fremstod heller ikke som Messias (Guds Søn) 5 dage før sin
korsfæstelse, men 3½ år tidligere.

Dette blor for at nævne 3 ting fra profetien der ikke passer med
Nehemias og årstallet 445 f.Kr.

Tager vi alle punkterne fra profetien én efter én vil det blive endnu
tydeligere at Robert Anderson og hans dispensationsdiscpel Indergaard,
vil fremstå med forkerte tolkninger af profetien. Deres forudsigelser
og tolkninger passer ikke, hvorfor de må regnes som falske fortolkere:

1. Den kristne menighed er ikke blevet bortrykket til
Himlen den 31. maj 1998.

2. De 7 års trængsler (den 70. uge fra Dan. 9, 25) over
jødefolket er ikke begyndt den 19. november 1998.

3. Genopbygningen af Templet i Jerusalem er ikke
påbegyndt den 19. november 1998.

4. Ofringerne i det Tempel som alligevel endnu ikke
er blevet opbygget, er jo så heller ikke begyndt
den 26. juni 1999.

5. Russerne har ikke angrebet Israel den 1. april 2002.

6. De 2 vidner har jo heller ikke fremstået den 19. april 2002.

Hvordan skal man kunne have tillid til sådanne "profeter" når deres
forudsigelser viser sig at være falske?

En af kendetegnene på at en profet er sand er at deres forudsigelser
går i opfyldelse, og ovenfor har jeg opregnet 6 punkter der viser at
deres udlægninger *IKKE* er gået i opfyldelse.

Fra : Ole

Dato : 17-11-02 15:43

> Ole <ikanikkeskrivetilmig@danmark.dk> skrev dette i

> Jamen så må du jo finde ud af hvor i Bibelen det fremgår at 483 år
> alligevel ikke er 483 år!

det kan jeg ikke, da jeg ikke kan de skriftsteder, at det passer med
regnestykket, viser jo at det er rigtigt

> [...]
> den 1. april 2002 og at bortrykkelsen af den kristne menighed allerede
> har fundet sted før den 19. november 1998!

det er det samme som at sige at de ting jeg har skrevet til dig om som du
har skrevet , ikke passer, og som du har indrømmet ikke passede alligevel,
så skulle jeg heller ikke læse det du skriver, er det ikke lidt far our?

> Denne talmipulation fremgår jo stadig ikke ud fra den bibelske tekst!

det gør den, men jeg kan ikke give dig skriftsteder jeg ikke kan finde

> [...]
>
> Nehemias' arbejde tog ikke 49 år, men /KUN/ 52 dage.
>
> Jesus fremstod heller ikke som Messias (Guds Søn) 5 dage før sin

det er ikke rigtigt, han prædikede, men han fremstod som Messias palmesøndag

> [...]
> og tolkninger passer ikke, hvorfor de må regnes som falske fortolkere:

> 1. Den kristne menighed er ikke blevet bortrykket til

det har jo ikke noget med vores diskuttion at gøre

> [...]
> går i opfyldelse, og ovenfor har jeg opregnet 6 punkter der viser at
> deres udlægninger *IKKE* er gået i opfyldelse.

at de skriver noget som ikke er rigtigt, er ikke ensbetydende med at alt
ikke er rigtigt

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-11-02 15:50

Ole <ikanikkeskrivetilmig@danmark.dk> skrev dette i

[ ... ]

> at de skriver noget som ikke er rigtigt, er ikke ensbetydende med
> at alt ikke er rigtigt

At de kommer med forudsigelser der er falske gør at vi skal være
meget, meget kritiske over for deres øvrige forkyndelse, især når den
baserer sig på fantasifulde og mystiske talberegninger.

Men lad os tage fat på alle de andre punkter i profetien, så vil deres
falske tolkninger blive afsløret et efter et!

Vi kan jo begynde med hvornår Jesus fremstod dom "Den Salvede"
(Messias)!

Var dette ved hans dåb 3½ år før han blev korsfæstet, eller fremstod
han først som "Den Salvede" 5 dage før sin død på korset?

Fra : Ole

Dato : 17-11-02 15:54

> Var dette ved hans dåb 3½ år før han blev korsfæstet, eller fremstod
> han først som "Den Salvede" 5 dage før sin død på korset?

Det gik i opfyldelse palmesøndag, da Jesus tillod at han blev hyldet som
Messias

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-11-02 16:03

> Det gik i opfyldelse palmesøndag, da Jesus tillod at han blev
> hyldet som Messias

Så al forudgående tale om at Jesus er Messias, Den Salvede, Guds Søn
er kun fantasifuld opspind?

Skal din udtalelse forstås derhen at Jesus kun var Messias i de 5 dage
der gik fra Palmesøndag og indtil han blev korsfæstet!

Der er da vist noget der helter i den udlægning, eller også er det
Bibelen der har taget fejl.

Skal man tro Robert Anderson og hans tro følgesvend Indergaard, da må
det være Bibelen der tager fejl. For disse to herrer kan jo ikke tage
fejl, heller ikke når der bliver sagt at Rusland allerede invaderede
Israel den 1. april i år!

Et lille hint for at vise at Jesus sagde at han var Messias allerede
længe før palmesøndag har du i beretningen om Johannes Døberen medens
han er i fængsel!

Et kraftigt hint finder du også i beretningen om Jesu dåb!

Evangelierne gør det klokkeklart at Jesus fremstod som Messias
allerede ved sin dåb, og dette bekræfter Jesus adskillige gange i de
3½ år han har sit virke her på jorden.

Fra : Ole

Dato : 17-11-02 16:12

> Så al forudgående tale om at Jesus er Messias, Den Salvede, Guds Søn
> er kun fantasifuld opspind?

kan du sige mig hvorfor Jesus ikke tillod at han blev hyldet som Messias før
palmesøndag?

> Skal din udtalelse forstås derhen at Jesus kun var Messias i de 5 dage
> der gik fra Palmesøndag og indtil han blev korsfæstet!

læs hvad jeg siger

> [...]
> det være Bibelen der tager fejl. For disse to herrer kan jo ikke tage
> fejl, heller ikke når der bliver sagt at Rusland allerede invaderede

du har noget at lære af hvad du selv skriver her, er du måske en af de som
ikke kan tage fejl?
Bibelen siger at vi skal bede Gud om åben baring og ikke lade vores egen
logik bestemme hvad Guds ord siger

> [...]
> han er i fængsel!
>
> Et kraftigt hint finder du også i beretningen om Jesu dåb!

giv mig nogle skriftsteder

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-11-02 16:42

> kan du sige mig hvorfor Jesus ikke tillod at han blev hyldet som
> Messias før palmesøndag?

Det tillod både han selv og hans Fader i Himmelen allerede ved hans
dåb 3½ år før han blev korsfæstet!

> læs hvad jeg siger

Jeg læser det du skriver således at Jesus først blev Messias 5 dage
før han blev korsfæstet. Skal det du skriver forstås på en anden måde,
da må du forklare tydeligt hvad det er du mener med det du skriver!

> du har noget at lære af hvad du selv skriver her, er du måske en af
> de som ikke kan tage fejl?
> Bibelen siger at vi skal bede Gud om åben baring og ikke lade vores
> egen logik bestemme hvad Guds ord siger

Er der nogen Gudsåbenbaring i at Rusland skulle have angrebet Israel
den 1. april i dette år?

Dette kan du læse om i Matt. 11, 2-19 og i Luk. 7, 18-30.

Her fremgår det da klart at Jesus var Messias, og at dette blev
bekræftet over for Johannes Døberen.

> giv mig nogle skriftsteder

Der er jo f.eks. Matt. 3, 13-17; Mark. 1, 9-11; Luk. 3, 21-23;
Joh. 1,29-34; om Jesu dåb.

Et endnu tydeligere skriftsted har du i Joh. 1, 41 + 45 + 49-51. I
disse vers tillader Jesus disciplene at anerkende ham som Messias, Den
Salvede, Guds Søn, Israels Konge. Der kan således ikke herske tvivl om
at Jesus fremstod som Messias ved sin dåb.

Et andet stærkt vidnesbyrd om at Jesus fremstod som Messias allerede
ved sin dåb findes i det vidnesbyrd Johannes Døberen aflægger i
beretningen Joh. 3, 25-36.

Fra : Ole

Dato : 17-11-02 16:58

> Er der nogen Gudsåbenbaring i at Rusland skulle have angrebet Israel
> den 1. april i dette år?

vil du ikke forstå. eller hvad, har jeg ikke sagt at det ikke stemmer
overens med bibelen?

> Dette kan du læse om i Matt. 11, 2-19 og i Luk. 7, 18-30.

Matt 11

I vers 2 står der kristus, men det er skrevet af Mattæus, som han ser
tilbage, og ikke at Jesus på det tidspunkt var blevet hyldet som Messias

i Lukas 7 står der ikke noget som er i mod det jeg siger

> Her fremgår det da klart at Jesus var Messias, og at dette blev
> bekræftet over for Johannes Døberen.

> Der er jo f.eks. Matt. 3, 13-17;

ikke noget om Messias

Mark. 1, 9-11;

ikke noget om Messias

Luk. 3, 21-23;

ikke noget om Messias

> Joh. 1,29-34; om Jesu dåb.

ikke noget om Messias

> [...]
> Salvede, Guds Søn, Israels Konge. Der kan således ikke herske tvivl om
> at Jesus fremstod som Messias ved sin dåb.

du siger anerkende, jeg siger tillade at lade sig hylde som

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-11-02 17:29

> du siger anerkende, jeg siger tillade at lade sig hylde som

Står der i profetien at det drejer sig om at "tillade at lade sig
hylde som", eller står der at Messias skal "komme" eller "fremstå"?

I min autoriserede danske oversættelse fra 1931 står der: "Du skal
vide og forstå: fra den tid ordet om Jerusalems genrejsning og
opbyggelse udgik, indtil en salvet, en fyrste kommer".

I den autoriserede oversættelse fra 1992 står der: "Du skal vide og
forstå: Fra den tid ordet om at genopbygge Jerusalem udgik, og indtil
der kommer en salvet fyrste".

I King James Version står der: "Know therefore and understand, that
from the going forth of the commandment to restore and to build
Jerusalem unto the Messiah the Prince".

I den norske 1930 oversættelse står der: "Og du skal vite og forstå:
Fra den tid ordet utgår om å gjenreise og ombygge Jerusalem, inntil en
salvet, en fyrste, står frem".

I den svenske 1917 oversættelse står der: "Så vet nu och förstå: Från
den tid då ordet om att Jerusalem åter skulle byggas upp utgick, till
dess en smord, en furste, kommer".

Jeg kan *IKKE* se at der her i teksten fra Dan. 9, 25 står noget om at
det skal regnes fra det tidspunkt Jesus tillader en *stor* folkemængde
at hylde ham som Messias, når evangelieteksterne samtidig gør det
klart at han allerede 3½ år tidligere både lod sig kalde Messias, samt
klart selv bekendte at han *VAR* Messias!

Jeg kan heller ikke i Dan. 9, 25 se at perioden skal regnes fra det
tidspunkt Nehemias bygger muren omkring Jerusalem, når der i teksten
står: "Og du skal vide og forstå: Fra den tid ordet om Jerusalems
genrejsning og opbyggelse udgik ..."

Nehemias genrejste og opbyggede *IKKE* Jerusalem, men han byggede på
muren omkring Jerusalem i en periode på *KUN* 52 dage, og ikke i 49 år
(7 åruger).

At genrejse og opbygge Jerusalem, betyder mig bekendt langt mere end
at reparere på en mur i 52 dage!

At Jesus tillader disciplene at kalde ham Messias, Guds Søn, Den
Salvede, Israels Konge, allerede ved begyndelsen af sin virksomhed, er
da et klart bevis for at Jesus fremstod, kom, som Messias allerede ved
begyndelsen af sin virksomhed.

Så der er altså en række punkter der ikke passer med palmesøndag år 32
e.Kr. og år 445 f.Kr.!

Fra : Ole

Dato : 17-11-02 21:21

Kære Andreas

Jeg har besluttet at slutte her, jeg er ikke enig i alle dine påstande, jeg
har besluttet at bruge min tid mere fornuftigt.

Jeg er nu stadig af den overbevisning at det ikke hænger sammen, det du
skriver, det er Gud der skal åbenbare sit ord, ikke vores tanker og meninger
der skal gøre udfaldet. Vi skal lade Guds ord og Gud forme vores forståelse.

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-11-02 22:19

> Jeg har besluttet at slutte her, jeg er ikke enig i alle dine
> påstande

Jamen det er du da i din gode ret til!

> Jeg er nu stadig af den overbevisning at det ikke hænger sammen,
> det du skriver,

Jeg har jo opfordret dig til at vise, ud fra bibelske argumenter, at
jeg ikke har ret!

Jeg har påvist at Jesus allerede helt fra sin dåb bliver kaldt for
Messias, disse argumenter har du valgt at lade være med at tage
stilling til, og det er da også din ret. Det bliver jo blot lidt svært
for mig på den måde at se hvor det er jeg har taget fejl

> det er Gud der skal åbenbare sit ord, ikke vores tanker og
> meninger der skal gøre udfaldet. Vi skal lade Guds ord og
> Gud forme vores forståelse.

Det kan jeg da kun være fuldstændig enig med dig i, - men gør vi det
ved at lytte til fortolkere og forkyndere der siger at Rusland ville
indvadere Israel den 1 .april 2002 samt at Templet i Jerusalem ville
blive påbegyndt den den 19. november 1998 og at ofringerne i dette
Tempel (der altså ikke er blevet bygget) ville starte den 26. juni
1999.

Hav dette med i dine tanker når du siger:

< citat start >
> det er Gud der skal åbenbare sit ord, ikke vores tanker og
> meninger der skal gøre udfaldet. Vi skal lade Guds ord og
> Gud forme vores forståelse.
< citat slut >

Når vi skal lade Guds Ord gøre udfaldet, tror du så ikke det ville
være en god idé endnu engang at undersøge Guds ord for hvad det siger
om tidspunktet for hvornår Jesus fremtrådte som Messias.

Endvidere oplysningerne om hvornår perioden skulle starte og de
begivenheder der er knyttet dertil. Nehemias' reparation af bymuren i
en periode på 52 dage opfylder næppe de fordringer profetien stiller.

Er du af en anden mening, ser jeg da gerne hvordan du vil føre
arguemtation for at disse 52 dages reparationsarbejde skulle kunne
opfylde profetien.