iMac DVD 400 problemer
Fra : Michael Ottosen

Dato : 01-03-01 23:09

Hjælp mig med at hjælpe en (Mac)ven.
Hun har en knapt et år gammel iMac DVD 400MHz m MacOS 9.0 (DK). Den har
haft betydelige problemer med at stænde og slukke fra tastaturet. Hvorfor
hun må tænde 'på siden af maskinen' - det svarer vist nærmest til den knap
vi andre kalder for nødbremse 1 ?
Hun har prøvet med et andet tastatur ... som heller ikke tænde/slukke.
Mit gæt er, at det er en strømforsyning i selve maskinen der er fejl ved
!?! Men jeg er _ikke_ teknisk orienteret.
Har andre med sådanne maskiner oplevet noget lignende ? Hendes maskine
blev købt samtidigt med en anden identisk maskine, der står hos en tredje
mac-bruger. Den har der intet været i vejen med (knock on wood).
Da garantien er ved at udløbe, vil hun naturligvis gerne have hjælp inden
der er gået et år. Maskinen er fra april, 2000.
Hendes Mac-pusher har _ikke_ været særlig hjælpsom men har lidt
nedladende talt om en fejl 40 (I ved den med at fejlen befinder sig 40 cm
foran skærmen)

Bare som en lille illustrerende historie: Da jeg selv for år tilbage
anskaffede en 7200/90 var der meget knas med den efter bare få måneder.
Den daværende Mac-handler havde den inde over værkstedet og meddelte, at
maskinen var OK. På et tidspunkt fandt jeg selv frem til en meddelse på
Macs TIL-side om at der var en serie med defekt motherborard. Min maskines
serienummer faldt indenfor de angivne numre. Så da jeg først stod i
forretningen med et print fra Apple-TIL fik jeg ombyttet motherboardet.
Maskinen har kørt upåklageligt siden og tjener nu som sekundær maskine her
i huset. Og, jo, jeg har så nær tilknytning til vores gamle maskiner, at
vi har beholdt dem alle (på nær en pizzaboks, som jeg i et svagt øjeblik
solgte) ... har siden (1999) skaffet mig en anden pizzaboks m. det hele
for under en tusse .... den bruges lystigt af de alleryngste i familien !

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-03-01 23:43

In article <fc.0073fb6b02f0548e0073fb6b02f0548e.2f05491@net.dialog.dk>,
"Michael Ottosen" <Michael_Ottosen@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> hun må tænde 'på siden af maskinen' - det svarer vist nærmest til den knap

Kan hun ikke tænde maskinen på knappen på fronten?

Hvis ikke, så er det nok den knap der sidder fast - et kendt problem på
visse modeller af iMac'erne. Hvis symbolet på knappen sidder skævt, er
det en tydelig indikation på at det er der problemet ligger.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jesper

Dato : 02-03-01 00:04

> [...]

> Hendes Mac-pusher har _ikke_ været særlig hjælpsom men har lidt
> nedladende talt om en fejl 40 (I ved den med at fejlen befinder sig 40 cm

Måske denne vil hjælpe:

http://asu.info.apple.com/swupdates.nsf/artnum/n11776

--
mvh Jesper