Ciao.
Fra : Michael Larsen - DJ ~

Dato : 15-11-02 18:22

Jeg har en gammel "Vespa Ciao" som jeg kun har hørt på nogle få gange. Jeg
ville lige høre om man skal / kan fylde olie på. Eller er det nok med det
der kommer i benzinen 2 %?

Mvh. Michael.

Fra : Morten Bundgaard

Dato : 15-11-02 18:59

vis den er lovlig så er 2% nok og det skal bare blandes i benzinen

#% vis den er let ulovlig.
4% vis den er meget ulovlig.

Morten Bundgaard

vespa ciao der er lovlig og køre som en drøm (45 i timen)

Fra : Stumpo

Dato : 23-12-02 13:07

Du skal lave en ca. 3% blanding til benzinen (olien skal være
totaktsolie, og fås på tankstationer). Jeg har selv en Ciao, og den
kører på ca 3%. Den ryger en lille smule mere, men så er man helt sikker
på, at den ikke sætter sig i motoren, eller får andre skader.

Ellers skal der ikke olie på en ciao.
Jo, der skal olie i bagtransmisionen, men det er så lidt.
Det gøres ved, at man skruer en lille skrue ud, ved baghjulet, og hælder
Transmisionsolie i hullet, til det render over.
det er vigtigt, at det er transmisions olie.
Transmisionsolien fås hos alle knallertforhandlere/mekanikere.

Hvis der er andet du vil vide, om din ciao, så gå ind på min hjemmeside:

www.klub-ciao.dht.dk

Her er svar, til alle spørgsmål omhandlende ciao.

MVH.
Stumpo

http://www.kandu.dk/

Fra : Duffi

Dato : 24-12-02 00:31

> [...]
> kører på ca 3%. Den ryger en lille smule mere, men så er man helt sikker
> på, at den ikke sætter sig i motoren, eller får andre skader.

En knallert sætter sig ikke i motoren på grund af for lidt olie i benzinen,
den sætter sig hvis man kører med for lille dyse i karburatoren..

Olien er med til at mindske slid på stempel/cylinder/lejer og andre
bevægelige dele i motoren...

Man skal også passe på med at køre med for meget olie i benzinen hvis man
kører lovligt, da motoren simpelthen ikke kan forbrænde det, og dermed soder
til...

Der sker ikke noget ved at køre med 3% på en lovlig men man skal ikke køre
med 4% eller mere på en lovlig...

Correct me if i'm wrong...

Go' Jul...

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 25-12-02 18:02

"Duffi" <Kik-Ind@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> En knallert sætter sig ikke i motoren på grund af for lidt olie i
benzinen,
> den sætter sig hvis man kører med for lille dyse i karburatoren..

> Correct me if i'm wrong...

Du er galt på den.. prøv at hælde ren benz på den knallert og se hvor lang
tid du så kører... den sætter sig ;)

> Go' Jul...

Baghjul må det efterhånden være ;)

--
Michael Frederiksen

"640K ought to be enough for anybody."
(Bill Gates, Microsoft's founder, 1981)

Fra : Duffi

Dato : 25-12-02 19:23

> benzinen,

> Du er galt på den.. prøv at hælde ren benz på den knallert og se hvor lang
> tid du så kører... den sætter sig ;)

> Baghjul må det efterhånden være ;)

Ja okay på den måde....

Var lidt det jeg tænkte på men ikke det jeg skrev... skrev (citerer):
"Olien er med til at mindske slid på stempel/cylinder/lejer og andre
bevægelige dele i motoren..."
men undskylder igen, det står ikke ordret...

Men man kan ikke 100% undgå at stemplet vil sætte sig ved at hælde mere olie
i, hvis man kører med en for lille dyse, da benzin har en kølende effekt på
motoren...

Ja go' baghjul nu...

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 25-12-02 19:49

> [...]
olie
> i, hvis man kører med en for lille dyse, da benzin har en kølende effekt

Tjo, selvfølgelig er det rigtig at den sætte sig med for lille en dyse, men
den sætter sig og så uden olie.. ;)