Jeg vil male dagen blå
Fra : Peter Holm

Dato : 15-11-02 16:50

Hej,
er subj. et dansk stukke musik oprindeligt, eller hvad er originaltitlen ?
mvh
Peter Holm
phc@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/phc/
"En film bør være som en sten i skoen"
Citat: Lars Von Trier "Epidemic"

Fra : Karina Hjorth

Dato : 15-11-02 17:18

> er subj. et dansk stukke musik oprindeligt, eller hvad er originaltitlen ?

Så vidt jeg ved, er "Regnvejrsdag i November" original titlen, og teksten er
skrevet af Pia Raug i 1976, og Ebba Munk Pedersen lavede musikken i 1981
(mener jeg)....

Om det er en dansk gengivelse af en udenlandsk sang, er jeg dog ikke helt
sikker på, men jeg ved, at de kender den i Norge også....

Mvh
Karina

Fra : Brian M-I

Dato : 18-11-02 10:00

er det ikke også den der hedder noget med "I like the flowers" på engelsk?
Så måske det er en engelsk sang....ved det ikke...kom bare til at tænke på
det

Fra : Karina Hjorth

Dato : 18-11-02 10:45

> er det ikke også den der hedder noget med "I like the flowers" på engelsk?

Jeg tror ikke, det er den.... I hvert fald er melodien på den "I like the
flowers", jeg kender, helt anderledes.....

Karina

Fra : Robert Piil

Dato : 18-11-02 11:26

On Mon, 18 Nov 2002 09:59:37 +0100, "Brian M-I" <bmi@NOSPAMtdcadsl.dk>
wrote:

>er det ikke også den der hedder noget med "I like the flowers" på engelsk?
>Så måske det er en engelsk sang....ved det ikke...kom bare til at tænke på

Man kan på samme akkorder som "I like the flowers" synge: "Hvem har
malet himlen blå" (og "Æblemand", og....). Det er nok den du tænker
på.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Karina Hjorth

Dato : 18-11-02 12:16

> Man kan på samme akkorder som "I like the flowers" synge: "Hvem har
> malet himlen blå" (og "Æblemand", og....). Det er nok den du tænker
> på.

Nu du selv nævner dem - har du så ikke lige teksterne til I like the flowers
og Hvem har malet....?

Karina

Fra : Robert Piil

Dato : 18-11-02 12:30

On Mon, 18 Nov 2002 12:16:23 +0100, "Karina Hjorth"
<khjorth@oncable.dk> wrote:

>Nu du selv nævner dem - har du så ikke lige teksterne til I like the flowers
>og Hvem har malet....?

Jo da:

I like the Flowers,

I like the dafodils,
I like mountains,
I like the rolling hills.
I like the fireside
when the light is low.
Bomdidiadi, bomdidiadi,
bomdidiadi, bomdidiadi.

Hvem har malet himlen blå?

Hvem har malet himlen blå?
Det er svært at svare på,
men jeg tror den
k sit skær
fra de blå violer der!
Lalalu lalulalej.

Hvem har farvet havet blåt?
Jo, min ven, det ved jeg godt!
Havet er så blåt fordi
du har kigget dybt deri!
Lalalu lalulalej.

Hvem har farvet rosen rød?
Det har solen med sin glød!
Hvem har malet næsen sort?
Det har lille Søren gjort.
Lalalu lalulalej.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Karina Hjorth

Dato : 18-11-02 17:16

> Jo da:
> I like the Flowers,
> Hvem har malet himlen blå?

Takker Jeg lærte dem, da jeg var bette, men da jeg selv skulle give dem
videre på et tidspunkt, kunne jeg ikke huske dem. Det kan jeg nu!

Mvh
Karina

Fra : Robert Piil

Dato : 21-11-02 22:25

On Fri, 15 Nov 2002 17:18:05 +0100, "Karina Hjorth"
<khjorth@oncable.dk> wrote:

> [...]
>
>Om det er en dansk gengivelse af en udenlandsk sang, er jeg dog ikke helt
>sikker på, men jeg ved, at de kender den i Norge også....

Jeg mente nok det var omvendt, så jeg spurgte lige Pias ekskæreste,
som svarede:

======
Pia har skrevet musikken, Ebba har skrevet teksten (ligesom
titelmelodien
Hej lille drøm, hvor den kommer fra, udgivet 1978).
======

--
Robert Piil
http://piil.org