Fodring af råvildt?
Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-11-02 16:47

Hej

Jeg vil gerne fodre lidt på det jagt min kammerat og jeg har, så jeg vil
lige høre om der er noget råvildtet er særlig glade for eller noget de ikke
rigtig kan tåle eller andet ?
Jeg har smidt gulerødder ud samt hunget en sliksten op. Hvad mere kan jeg
gøre for at dyrene får det godt i vinterhalvåret ?

VH
Martin

Fra : M@X

Dato : 15-11-02 17:40

Ifølge den lokale skovfoged skal/kan du intet gøre. Råvildt æder ikke hø og
kraftfoder, men i ekstremt hårde vintre med langvarig snedække kan det
hjælpe at fælde nogle egetræer, så råvildtet kan nå toppen.

mvh M@X ( der stadig leder efter en kraftig kikkert )

Fra : Jaime

Dato : 16-11-02 10:39

Hej Martin

Om man skal/kan gøre noget, er der jo nok delte meninger om...

Hvis du vil fodre råvildtet, findes der en majsblanding som er ganske
fortrinlig. Kan ikke huske hvad den hedder men den kan fåes hos de fleste
grovvareselskaber.

I starten må du kun fodre med 1/4 lille spand 2x om ugen. Da råvildt let kan
ødelægge deres maver ved overspisning. Prøv så at observere aktiviteten
omkring foderstedet "fodspor" de første par dage. Hvis dyerne spiser alt i
løbet af de første par dage, kan fodermængden øges. Men igen, pas på med
overfodring.

Fodre man eks. onsdag & lørdag, med 1/4 lille spand. Og der lørdag er spist
helt op, så kan mængden godt øges til 1/2 lille spand pr. gang.

Man kan starte med at fodre i Oktober/november, blot skal/må man ikke fodre
længere end til april/maj. Da vil der som regel være så meget frisk grønt i
skoven, at råvildtet kan klare sig uden ekstra foder.

Håber du kan bruge mit indlæg til noget.

Mvh Jaime

Fra : sailor99

Dato : 16-11-02 19:03

Fodring af råvildt er unødvendigt, uhensigtsmæssigt og grænsende til det
skadelige.

M@X har sagt, hvad der er at sige.

Georg

Fra : Jaime

Dato : 17-11-02 15:50

Hej M@X / Georg

Er du skytte? Har du prøvet at fodre for råvildt? Kender du nogen, der har
fodret for råvildt?

Mange skytter af den "gamle" skole mener at alt vildtet er "DERES" så det er
jo indlysende at jo mindre Du/Jeg/Vi gør for vildtet, og jo mere
skytten/skovfogeden gør, jo mere vildt i hans skovdel.....

En ting er helt sikkert, vi har set flere lam "svage" lam, klare vinteren
når der har fundet en form for fodring sted.

Så når du siger at fodring af råvildt er unødvendigt, uhensigtsmæssigt og
grænsende til det skadelige........tja, det må jo så være din mening.

Blot kan jeg da lige nævne, at nogle af de dyr vi har skudt på
efterårsjagterne, ved vi "da vi kender vildtet" var lam fra sidste år, som
ellers ville være gået til i løbet af vinteren.

Mvh Jaime

Fra : sailor99

Dato : 17-11-02 16:01

Hej Jaime!

Jamen hvorfor skød I så ikke de svage lam??
Det ville have været fornuftig vildtpleje.

Hvis du kontakter biologerne på Kalø, vil de fortælle dig det samme, som M@X
fortalte.
- Muggent foder er farligt, det samme er for meget foder, da det giver
trommesyge, men det er da klart, at dyrene gerne vil komme til truget for at
æde. Det er jo nemmere end at finde foder selv.
Det ændrer dog intet ved min holdning til fodring af råvildt, og man bør nok
spørge sig selv, om det er for vildtets skyld, eller om det er for at prøve
på at holde det "hjemme"!

Men vi lever i et frit land, så man kan da heldigvis gøre, som man vil.

Georg

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 17-11-02 17:31

On Sun, 17 Nov 2002 16:01:02 +0100, "sailor99"
<sailor99@worldonline.dk> wrote:

<snip>
>Det ændrer dog intet ved min holdning til fodring af råvildt, og man bør nok
>spørge sig selv, om det er for vildtets skyld, eller om det er for at prøve
>på at holde det "hjemme"!

Men det er jo helt klart at dersom man gjennom vinterfôring av rådyr
klarer å øke kondisjonen på dyrene, vil flere lam overleve vinteren,
og flere råer være i stand til å bære fostrene frem til våren (ved
næringskrise på vinteren vil råene ofte avbryte svangerskapet)

Dette vil i tur øke rådyrbestanden, ikke bare i det området der det er
fôret, men også i omkringliggende områder (ettersom lammene på
tidligsommeren som regel trekker ut av hjemmeområdet til råen)

Fra : sailor99

Dato : 17-11-02 22:08

Jamen, det er da rigtigt, Jon Inge, men nu er det sådan hernede i det
"sydnorske", at vi har en meget stor bestand af råvildt. Faktisk visse
steder efterhånden så stor, at man kan tale om et problem.

Georg

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 18-11-02 15:03

On Sun, 17 Nov 2002 22:07:45 +0100, "sailor99"
> [...]

>"sydnorske", at vi har en meget stor bestand af råvildt. Faktisk visse
>steder efterhånden så stor, at man kan tale om et problem.

Jammen det er da bare å si fra, så skal vi da komme å hjelpe dere!
; )

Fra : Jaime

Dato : 18-11-02 10:29

Hej Georg

Du skriver Følgende:

> - Muggent foder er farligt, det samme er for meget foder, da det giver
> trommesyge, .

Helt enig..... uden tvivl......

> Jamen hvorfor skød I så ikke de svage lam??
> Det ville have været fornuftig vildtpleje.

Men hvorfor skyde råvildt/lam på størrelse med en skovhare?

Hvis du kaster et blik på mit første indlæg, vil du se at jeg poientere at
man IKKE må overfodre. Med fodring af råvildt, ihvertfald der hvor vi fodre,
er det ikke for at udfodre vildtet fra omegnsarealerne. Men for at råvildtet
kun lige kan klare sig gennem en hård vinter. Det er jo ikke meningen med
fodring at opfede råvildtet for at få mere kød i fryseren. Eller mere vildt
at plaffe løs efter, for den sags skyld.

På vores areal som hovedsaglig består af skov, findes der praktisk talt
ingen fasaner. Vi har pt. ingen udsætning, da flertallet i konsortiet er
imod dette. MEN vi fodre da for fasanerne, og hvorfor gør mange jægere så
det??

Det er vel både for at kunne få en fast sund bestand, samt for at få en
rimelig og afbalanceret afskydning.

De sidste to linier gælder vel egentlig for alt vildt, uanset på hvilke
arealer det er, og hvor i landet det er.

Mvh Jaime

Fra : Henning & Birgith Ra~

Dato : 16-11-02 20:09

> [...]
> Jeg har smidt gulerødder ud samt hunget en sliksten op. Hvad mere kan jeg
> gøre for at dyrene får det godt i vinterhalvåret ?

Jeg fodrer mit råvildt med valset rug,byg,havre,hvede, samt valsede ærter.
Disse kornarter indeholder en masse mineraler og vitaminer, og der bliver
spist op hvergang.
Du må endelig passe på, at fodret ikke bliver vådt. da det vil mukne. og
dyrene vil blive dødssyge.

Hilsen Henning Rasmussen

Fra : Søren Hansen

Dato : 18-11-02 10:29

Hvad med vildtremisserne, kan de ikke laves tilstrækkeligt vinterfaste
til at kunne give et tilstrækkeligt fodertilskud gennem vinteren ?

Fra : Jaime

Dato : 18-11-02 12:19

Hej Søren

Jo da, det er da også en mulighed. Helt sikkert.

Når man fodre, det være sig fasaner el. råvildt. Så kommer man jo rundt på
reviret, og ser hermed "forhåbentlig" noget af det vildt der er til stede.
Det kan være med til at danne det overblik, der gerne skulle lægge grund for
den afskydning man ønsker at have.

Mvh Jaime

Fra : Allan Vester

Dato : 18-11-02 15:12

"Jaime" <jaime@cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Søren
>
> Jo da, det er da også en mulighed. Helt sikkert.

Dette er ikke bare en mulighed men må som jeg ser det være det optimale
idet der er føde igennem efterårsmånederne ( forhåbentlig er der ikke ædt
for meget inden der virkelig er behov for føden,) og hvis den strenge vinter
kommer er der mulighed for at lave et snefrit spor gennem fodermarken.

For når der fodres med majs,ærter, hvede eller lignende som foderspor i
skoven skal det gøres ofte og gennem hele efteråret og vinteren for ikke at
have lam på størrelse med en hare, idet det må være den tilvækst som dyrene
får i efterårsmånederne der gør dem stærke til at modstå en isvinter.

> Når man fodre, det være sig fasaner el. råvildt. Så kommer man jo rundt på
> reviret, og ser hermed "forhåbentlig" noget af det vildt der er til stede.

" Der fodres vel ikke de steder på reviret hvor man ved at der er begrænset
med trafik af råvildt ! "

Derfor fodring af råvildt og turen rundt på reviret opfatter jeg især når
der tales om fodring af Råvildt som en social foranstaltning, det er jo
dejligt med en tur i skoven og når råvildt kvoten er afskudt kan man jo
passende arrangere foder ture i tærrenet, husk at tage en makker med, på
turen rundt i reviret er der frit slag for løgn historier, og så føler man "
hvor er vi gode ved dyrene."

mvh.
Allan

Fra : st

Dato : 18-11-02 18:05

Hej Martin
Vi har gode erfaringer med at fodre med hele majs til såvel råvildt som
fasaner.
Det er sikkert ikke nødvendigt, men dyrene er glade for det og det ser ud
til at i hvert fald fasanerne får større ynglesucces af det.
Det kan være lidt dyrt, da råvildtet i perioder går hårdt til fodertønderne.
Pas, som andre allerede har sagt, på at der ikke kommer mug, men hele majs
er nu ikke så udsatte for det, som f.eks. hvede.
MVH Søren T.