Baggaffel - øv
Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-11-02 15:59

Min motorcykel har i de sidste stykke tid kørt en smule underligt, da den
'hakkede', når jeg kørte med næsten konstant hastighed ved 40-80km/t. Det
føltes som om den slog en gang hvert sekund.

Jeg troede at det var min kæde der slog pga. manglende opspænding.

I dag (og i går) opdagede jeg så, at hvis jeg blokerede forhjulet og koblede
en smule ud, så trak cyklen sig lidt til højre i et lille 'klok'. Den røg
tilbage igen, når jeg trak koblingen igen.

Jeg har lige taget fat i baghjulet med hånden, og rigtigt nok, så kan jeg
flytte det en smule (½cm) til siden. Der er altså slør i et eller flere af
baggaffel-lejerne.

Nu er det bestemt at cyklen kommer i vinterhi, og så har jeg tid til at få
det fikset. Så er spørgsmålet bare, om jeg selv skal prøve at skifte
lejerne, eller jeg skal sætte mekanikeren til det?

Hvis jeg selv skal ordne det, kommer det til at foregå udendørs under et
halvtag.

Jeg har godt læst historierne om folk, der er nødt til at gå igang med det
helt store for at få bolten ud, da den har det med at ruste fast pga.
manglende smøring, og det har jeg ikke udstyr til at klare.

Hvis jeg smider den til mekanikeren, hvor meget burde det så koste i
arbejdstimer?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 15-11-02 17:35

> [...]
> det fikset. Så er spørgsmålet bare, om jeg selv skal prøve at skifte
> lejerne, eller jeg skal sætte mekanikeren til det?

Hej Martin

At skifte bagsvinger bøsninger på en MC er ikke raket videnskab. Jeg ville
klart gøre det selv. Hvilken model kører du på?

Husk også at kontrollere dine hjullejer. De skal kører helt uden knas eller
slup! De koster omkring 25Kr plus moms hos:
http://www.danskkuglelejecenter.dk/ Det kan være de også har dine
bagsvingerlejer hvis du er heldig.

I bagklogskabens lys vil jeg lige komme med en udtalelse. Husk nu at smør
bagsvinger op ophæng samt kronrørslejer grundigt. Det er ikke gjort
ordenligt fra fabrikken, og det bliver "aldrig" gjort til service ved
forhandler hvis ikke man specifikt siger det skal gøres.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-11-02 20:53

> At skifte bagsvinger bøsninger på en MC er ikke raket videnskab. Jeg ville
> klart gøre det selv. Hvilken model kører du på?

En Yamaha XS400 Seca.

> [...]
eller
> slup! De koster omkring 25Kr plus moms hos:

Jeg kan ikke i nogle af mine bøger til cyklen se dimensionerne på
kuglelejerne, men har DKC tabeller, så de selv kan slå op og se hvilke jeg
skal bruge?
Alternativet er selvfølgelig at pille et ud og aflæse størrelsen.

> [...]
> ordenligt fra fabrikken, og det bliver "aldrig" gjort til service ved
> forhandler hvis ikke man specifikt siger det skal gøres.

Nej, det er jeg godt opmærksom på, men der er ingen smørenipler el. lign, så
jeg har ikke haft mulighed for at smøre den. Nu hvor jeg skiller det ad,
bliver det rengjort og smurt grundigt med kuglelejefedt.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-11-02 07:34

> En Yamaha XS400 Seca.

> eller slup! De koster omkring 25Kr plus moms hos:

> Jeg kan ikke i nogle af mine bøger til cyklen se dimensionerne på
> kuglelejerne.

Hej Martin

RacerNiels har skiftet sine bøsninger en gang. Du kan finde hans E-mail ved
at lede på ham på dejanews. Ifølge Max MC import bruger du følgende
kulgelejer på forhjulet: 2 stk 6302 2RS.
På baghjulet bruger du: 1 stk: 6301 2RS og 1 stk 6203 2RS. Det vil løbe op i
ca. 150kr inkl porto hos http://www.danskkuglelejecenter.dk/ hvis du betaler
forud. Du kan aflæse på kanten af de kuglelejer du har monteret om det er de
størrelser jeg har nævnt.

Sådan skifter man hjullejer: Tag en lang tynd stang og stik den gennem
hjulet. Slå det leje ud der sidder på modsatte side. Når du monterer nye
lejer, så slå kun på den yderste ring. Hvis man slår på den inderste ring
slår man direkte på kulglerne og de nye lejeskåle. Brug e.v.t. de gamle
kuglelejer til at slå de nye i med. Afstandsstykket der ligger mellem de to
kuglelejer skal ligge løst. Den må ikke sidde i spænd mellem de to lejer.
Den fejl har andre lavet (Host!).

Så vidt jeg husker bruger en XS 400 bøsninger som baghjulslejer og ikke
kuglelejer. Spørg e.v.t. RacerNiels hvad han gjorde.

Udnyt at du har bagsvingeren af til at pletmale den der hvor malingen er
skallet at p.g.a. stenslag fra hjulet. Jeg anbefaler Hammerite glatte
maling. Husk at fedte godt af før du maler.

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 16-11-02 10:38

"> Så vidt jeg husker bruger en XS 400 bøsninger som baghjulslejer og ikke
> kuglelejer. Spørg e.v.t. RacerNiels hvad han gjorde.

Da min kone havde endnu havde sin, sad der bronze-bøsninger i bagsvingeren
og de var hjemmelavet, hvis der orginalt sidder bøsninger i bagsvingerne er
disse nok lavet af "plastik".
Efter den tyske Rep.bog sidder der orginalt rullelejer i bagsvingeren, så
jeg er i tvivl......?

> Udnyt at du har bagsvingeren af til at pletmale den der hvor malingen er
> skallet at p.g.a. stenslag fra hjulet. Jeg anbefaler Hammerite glatte
> maling. Husk at fedte godt af før du maler.

Ja eller gør som jeg gjorde, Rens bagsvingeren fuldstændigt for maling og
send den til pulverlakering (det holder næsten evigt), husk at afdækker
lejer/lejeføringer før den sendes til lakering

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERNMIG" fra adr. ved svar

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-11-02 12:00

> Ja eller gør som jeg gjorde, Rens bagsvingeren fuldstændigt for
> maling og send den til pulverlakering (det holder næsten evigt), husk
> at afdækker lejer/lejeføringer før den sendes til lakering

Det kan vel næsten ikke lade sig gøre at få al malingen af på andre måder
end sandblæsning?
Jeg har faktisk tænkt på at sende den til sandblæsning og lakering, så den
kunne blive helt pæn igen. Der er nemlig nogle små rustpletter på den hist
og her, da den jo er ret udsat for vand og salt.

Hvad koster sandblæsning+lakering, og hvor gøres det (i Aalborg)? Kan man få
det gjort samme sted?

Akslen skal vel også afdækkes på en måde inden sandblæsning?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Søren Lindholt

Dato : 16-11-02 13:25

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse > Jeg har
> [...]
> og her, da den jo er ret udsat for vand og salt.
>
> Hvad koster sandblæsning+lakering, og hvor gøres det (i Aalborg)? Kan man

Jeg skal lige gøre opmærksom på at sandblæsning hos en prof. er noget
temmelig kraftigt noget, og jeg vil derfor anbefale glasblæsning,
sandblæsning kan efterlade store kratere i overfladen som det tager lang tid
og meget sandpapir at få væk igen.

Søren

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-11-02 14:26

"Søren Lindholt" <lindholt@person.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> temmelig kraftigt noget, og jeg vil derfor anbefale glasblæsning,
> sandblæsning kan efterlade store kratere i overfladen som det tager lang

Og det er noget Søren ved noget om

Men som nævnt andetsteds i tråden, så afrenser Brønderslev Industrilakering
for småpenge, de har nemlig ikke en mand til at stå med en sandblæser eller
glasblæser og bruge tid på dimsen, de lægger emnet i en maskine, hvor emnet
roteres mens der blæses små stålkugler mod det. Effektivt og billigt. Eneste
minus er at du skal have fragtet dimsen derop og hjem igen.
Jeg har fået lavet flere stel deroppe. Jeg tror jeg plejer at give omkring
500,- for et stel.

Rittig

Fra : Søren Lindholt

Dato : 16-11-02 16:52

news:3dd6499d$0> Og det er noget Søren ved noget om

Ja, for jeg så nemlig Jans stel, det ligndede månens overflade, og han var
skidesur.
Mit blev sandelig lavet ved brønderslevverne. Lakeringen jeg fik lavet er
dog ikke noget at råbe hurra for, den holder dårligt, og så har pulver jo
den kedelige egenskab at det bliver mat i en fart. Men man kan jo få givet
den en gang klar lak for 300,- ekstra. En gang alm lak gav jeg 600,- for i
starten af året...

mvh Søren

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-11-02 16:58

> [...]
> med en sandblæser eller glasblæser og bruge tid på dimsen, de lægger
> emnet i en maskine, hvor emnet roteres mens der blæses små stålkugler

Og det ser pænt og ensartet ud?

> Eneste minus er at du skal have fragtet dimsen derop og hjem igen.

Ja, det er netop det, der er problemet.
Jeg har besluttet mig for at vente med at lave det til næste år.. Jeg har
ikke tid i øjeblikket pga. universitetet. Jeg har knapt tid nok til at
klargøre den til vinteren, men til februar, når jeg henter den igen, så har
jeg til gengæld meget mere tid (ihvertfald i weekenderne).

> Jeg har fået lavet flere stel deroppe.
> Jeg tror jeg plejer at give omkring 500,- for et stel.

Inkl. lakering?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-11-02 22:19

> Og det ser pænt og ensartet ud?

Ja, bestemt. Fuldstændig som en nænsom sandblæsning.

> Ja, det er netop det, der er problemet.
> Jeg har besluttet mig for at vente med at lave det til næste år.

Okay, SÅ lang tid tager det nu ikke... Søren nævnte lige en ulempe mere ved
pulverlak som ikke er uvæsentlig: Lakeringen bliver let lidt mat i det.
Normalt holder pulverlak utrolig godt, det er meget slidstærkt, men særlig
glansfuldt plejer det ikke at være.

> Inkl. lakering?

Ja.

Rittig

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-11-02 00:41

> Ja, bestemt. Fuldstændig som en nænsom sandblæsning.

Det lyder udmærket. Det vil jeg overveje.

> Okay, SÅ lang tid tager det nu ikke...

Nej, men jeg har knapt tid til at afsætte en hel dag til det lige nu, og jeg
ved, at det vil tage mange dage. Ikke mindst hvis jeg skal til Brønderslev
med det. Nu hvor jeg alligevel ikke skal køre på den, kan jeg lige så godt
udsætte det til når jeg har tid.

Jeg vil gerne have cyklen afleveret inden for en uges tid, og jeg skal
derfor bruge lidt tid på at klargøre den. Idag fik den skiftet olie+filter,
blev vasket grundigt og pudset en smule. Imorgen skal det gøres færdigt, så
den kan afleveres.

Jeg vil sige tak for hjælpen indtil videre, og så håber jeg at i vil besvare
mine praktiske problemer til foråret, hvis de opstår..

> Søren nævnte lige en ulempe mere ved pulverlak som ikke
> er uvæsentlig: Lakeringen bliver let lidt mat i det.
> Normalt holder pulverlak utrolig godt, det er meget
> slidstærkt, men særlig glansfuldt plejer det ikke at være.

Det betyder ikke så meget, bare det holder, er ensartet og uden rustpletter,
i modsætning til hvordan den er nu.

Så håber jeg bare ikke, at den er helt gennemtæret. Jeg kender en, der fik
sandblæst bagsvingeren på hans Seca. Den var så gennemrusten, at der var
store huller over det hele bagefter. Hvis han ikke havde været så fiks med
et svejseapparat, så havde den været lige til at smide ud.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-11-02 11:52

"D@n Dethlefsen" <FJERNMIGsota@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og de var hjemmelavet, hvis der orginalt sidder bøsninger i bagsvingerne

Bronze bøsninger er guf. Men de kan holde, så på japanske motorcykler sidder
der nogle skrøbelige bakkelit bøsninger som kan være svære at afmontere - og
montere. Jeg plejer at ødelægge mindst den ene.

> Ja eller gør som jeg gjorde, Rens bagsvingeren fuldstændigt for maling og
> send den til pulverlakering (det holder næsten evigt), husk at afdækker
> lejer/lejeføringer før den sendes til lakering

Afdækningen er meget vigtig, for pulverlak er temmelig tykt. Afrensningen er
stort set gratis, hvis du fx. bruger Brønderslev Industrilakering. De kan
anbefales, og de laver mange motorcykeldele.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 16-11-02 13:14

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> "D@n Dethlefsen" <FJERNMIGsota@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Bronze bøsninger er guf. Men de kan holde, så på japanske motorcykler
sidder
> der nogle skrøbelige bakkelit bøsninger

Jup!
Men kunststof-bøsningerne har den fordel at de tåler at køre tørt, altså
uden fedt, hvorved man sparer monteringen af en smørenippel (som
motorpressen har meget imod derved at det er fordyrende servicepunkter)

Der findes såkaldt selvsmørende bronze; men det er en porøs legering der
skal koges i olie først - Og også jævnligt sidenhen, hvorved besværet
med udskiftningen stadig forekommer!!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-11-02 11:50

> [...]
> http://www.danskkuglelejecenter.dk/ hvis du betaler forud. Du kan
> aflæse på kanten af de kuglelejer du har monteret om det er de

Ja, men spørgsmålet gik på størrelsen af kuglelejerne i bagsvingeren.
Det ville jo være rart, hvis DKC også kunne levere disse.

> Så vidt jeg husker bruger en XS 400 bøsninger som baghjulslejer og
> ikke kuglelejer. Spørg e.v.t. RacerNiels hvad han gjorde.

Det vil jeg lige prøve.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-11-02 15:43

> Ja, men spørgsmålet gik på størrelsen af kuglelejerne i bagsvingeren.
> Det ville jo være rart, hvis DKC også kunne levere disse.

Hej Martin

Jeg har kigget på dit billede på DFM. Det ligner kuglelejer, men jeg mener
den har bøsninger? Hvis din XS 400 har kuglelejer som lejer i bagsvingeren
så er du heldig. De koster "ingen" penge og størrelsen kan du læse på siden
af dem. Hvis de hedder 2RS til sidste betyder det de er lukkede på begge
sider.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-11-02 17:00

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> Jeg har kigget på dit billede på DFM. Det ligner kuglelejer, men jeg
> mener den har bøsninger?

Ja, det står 'Bearing, Cylindrical' i teksten, så det er vel et kugleleje?

> Hvis din XS 400 har kuglelejer som lejer i
> bagsvingeren så er du heldig. De koster "ingen" penge og størrelsen
> kan du læse på siden af dem. Hvis de hedder 2RS til sidste betyder
> det de er lukkede på begge sider.

Jeps, det ville bare være rart at stå med reservedelene når man skillede det
ad, så man ikke skal vente på at få tilsendt dele før det kan samles igen.
Men hvis jeg får den omlakeret, så er der jo også et par dage, der går med
det.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-11-02 11:49

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:7SlB9.3$KL1.293@news.get2net.dk...

> Sådan skifter man hjullejer: Tag en lang tynd stang og stik den gennem
> hjulet. Slå det leje ud der sidder på modsatte side.

Husk at fordele slagene lidt, så du slår lejet nogenlunde lige ud. Hvis du
slår det meget skævt ud, ved fx. kun at slå i den ene side af lejet, kan du
ødelægge lejeskålen så det nye leje ikke sidder ordentlig fast.

> Så vidt jeg husker bruger en XS 400 bøsninger som baghjulslejer og ikke
> kuglelejer.

Det mener du ikke. Du mener baggaflen, ikke?

Rittig

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-11-02 15:37

> Det mener du ikke. Du mener baggaflen, ikke?

Jo. Naturligvis.

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-11-02 17:05

On Sat, 16 Nov 2002 07:34:18 +0100, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager1(--fjern--)@get2net.dk> wrote:

Hej Bager.

>. Hvis man slår på den inderste ring

Bager ----- Man slår ikke på et leje --- Aldrig nogen sinde.

Hvis man rammer inderringen, bare ganske let, risikerer man at
yderringen sprænges - en ganske fin revne man ikke kan se, men som på
rekordtid "fræser" kuglerne ned.
Desuden, hvis man nu aligevel skal være klamphugger og VIL slå på
tæven, så anvend en rundstok af træ der er skåret lidt skråt så den
ikke kan træde på inderringen, og slå så med den som dorn.

En anden faktor ved at tæve lejer i er, at man ikke kan forhindre at
lejet kæntrer, og at man derved ødelægger lejehuset.
Den er helt sikker.

Lejer presses i, enten i en presse, eller med en gevindspindel, og
skal det være helt rigtigt smides lejet i køleskabet før monteringen
og lejehuset opvarmes let.
Tag et stykke 8 -10 mm gevindstål, to store skiver, et par møtrikker
og de gamle lejer.
Skiverne skal være større end lejet, så de kan træde på kanten af
lejehuset.
Stik spindlen gennem lejehuset (hjulet) således at skiven træder på
kanten på den ene side, og læg det nye leje til rette på den anden
side med det gamle ovenpå.
Sæt så skiven øverst og en møtrik på.
Ved at spænde møtrikken presses lejet helt lige ned i lejehuset
(navet).
Og så er det blot at vende opstillingen og montere lejer fra den anden
side.
Ps: Bagsvingerlejer kan monteres på samme måde

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 15-11-02 20:18

> Min motorcykel har i de sidste stykke tid kørt en smule underligt, da den
> 'hakkede', når jeg kørte med næsten konstant hastighed ved 40-80km/t. Det
> føltes som om den slog en gang hvert sekund.

Okay, så har det været slemt.

> [...]
> baggaffel-lejerne.
> Hvis jeg selv skal ordne det, kommer det til at foregå udendørs under et

Jeg synes da du selv skal forsøge. Går det ikke, kan du jo altid ty til
forhandleren som sidste udvej.
Jeg skal nok bistå med råd og vejledning, jeg har prøvet det et par gange
før. Start med at lave en liste over hvad du skal bruge - hvilken slags
lejer er der i fyren? Er du sikker på at baggaffellejerne er færdige, det er
ikke kun hjullejer? Hvis det er baggaflen, så regn med at skifte ALLE lejer,
ellers skal du bare til at skille det hele ad næste vinter for at skifte dem
du ikke skiftede i første omgang.

> Jeg har godt læst historierne om folk, der er nødt til at gå igang med det
> helt store for at få bolten ud, da den har det med at ruste fast pga.
> manglende smøring, og det har jeg ikke udstyr til at klare.

Ja, det har jeg prøvet...

Rittig

Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-11-02 22:26

Det
> Okay, så har det været slemt.

Jeg tror det har været der i et halvt års tid, det er bare først blevet
slemt her den sidste uges tid. Måske fordi der er kommet salt/vand ind til
lejet, hvis der ikke er tæt mere.

> Jeg synes da du selv skal forsøge. Går det ikke, kan du jo altid ty til
> forhandleren som sidste udvej.

Ja, iflg både dig og Jens Jacob lyder det som om jeg burde prøve selv, så
det tror jeg at jeg gør.

> hvilken slags lejer er der i fyren?

Ja, det ved jeg så ikke. Det står ikke i parts-håndbogen, men kan jeg finde
ud af dimensionerne ud fra partnummeret? Det er 93317-22204.

> Er du sikker på at baggaffellejerne er færdige, det er ikke kun hjullejer?

Nej, jeg kan tydeligt se, at den giver sig inde ved baggaffel-akslen, så de
lejer skal ihvertfald skiftes.

> Hvis det er baggaflen, så regn med at skifte ALLE lejer,
> ellers skal du bare til at skille det hele ad næste
> vinter for at skifte dem du ikke skiftede i første omgang.

Ja, der er kun to lejer, så det vil også være dumt andet.

> Ja, det har jeg prøvet...

I know.
Var det ikke på DT'en?

Det er sådan noget, jeg ikke gider at rode mig ud i, mest fordi jeg ikke har
værksted og udstyr til det.

Jeg har siddet og kigget lidt på eksplosions-tegningerne i parts-håndbogen,
og det ser også ret tilforladeligt ud at tage den baggaffel af. Baghjulet
af, en bolt ved støddæmperen, bolten ved akslen og så kan skidtet tages af.
Der sidder ikke nogle andre skiver, der bliver slidt op, som derfor burde
skiftes?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-11-02 12:02

> det
>
> I know.
> Var det ikke på DT'en?

Jo, og den har vistnok samme baggaffel-system som din, ikke? Sådan en stor
trekantet dævl som var moderne først i 80'erne?

> [...]
af.
> Der sidder ikke nogle andre skiver, der bliver slidt op, som derfor burde

Jo, det jeg mente var at du skal skifte ALLE lejer OG bøsninger OG skiver OG
tætningsringe OG ...
Problemet med min baggaffel var at den skulle være lige så let at skille ad
som din. Men det var den ikke, for baggaffelakslen er samtidig motorophæng,
så akslen går gennem motorblokken. Dvs. der er lejer (eller rettere
glidebøsninger af noget bakkelit-noget) på hver side af motorblokken. Akslen
glider ikke direkte i disse bakkelit bøsninger, der er nemlig også et par
jern-bøsninger inden i bakkelit bøsningerne. Ja, rå jern. Og når nu de skide
små skævøjede nærigrøve ikke gider smøre sådan noget med fedt inden de
sælger det til intetanende forbrugere, så ruster disse jern bøsninger fast
på bagakslen, og de sidder på hver side af motorblokken, så det giver en
deadlock. Man kan slå på det alt det man lyster, men bakkelit bøsningerne
har en god støddæmpende effekt, så det hjælper ikke Der skal bruges Caramba,
varme og presse i rå mængder (i de svære tilfælde), eller sav, skærebrænder
eller andet voldsomt.

Prøv nu først, sidder skiftet fast, så kan du altid samle den igen, og rulle
den til mekaniker. Men det bliver ikke gratis.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 16-11-02 11:04

> [...]
skifte
> Hvis jeg selv skal ordne det, kommer det til at foregå udendørs under

Selve jobbet med at afmontere bagsvingeren er omtrent kun(?) dobbelt så
omstændigt som at afmontere baghjulet, hvorfor det burde kunne udføres
under et halvtag i dagslys!
Det videre arbejde med at udskifte svinger-lejerne kan du derefter
flytte til mere bekvemmeligt område (om muligt)!

> [...]
pga.
> manglende smøring, og det har jeg ikke udstyr til at klare.

Hvis du starter med at løsne møtrikken på svinger-akslen, kan du
efterfølgende konstantere hvorvidt hovedet, og dermed akslen, kan drejes
frit. kan den det er der stor chance for at den også lader sig trække
ud!
Rittigs problemer skyldtes primært at dén aksel ligger frit fremme over
et stykke, det gør din ikke!

> Hvis jeg smider den til mekanikeren, hvor meget burde det så koste i
> arbejdstimer?

Prøv dig først frem og vent med at gå til mekanikeren når du er kommet i
problemer. I bedste fald kan du nøjes med at få ham til at skifte
lejerne i den afmonterede svinger!

Vær forøvrigt opmærksom på akslens overflade:
Hvor bøsningerne befinder sig er akslen en del af lejet og skal dér være
glat som en barnerøv!
Det er tænkeligt at den er såvel decideret rusten, som slidt, hvorved at
også dén skal udskiftes for at spare de nye lejer for at blive ædt i
løbet af en sæson

Nye hjullejer også?
Skaf dig et sæt dobbelt lukkede lejer og nøjs derved med at genbruge den
nedslidte originale simmerring omkring hjulakslen!

Bliver modellen sat i vinterhi i samme forbindelse (gør du ikke dét i
garagen/kælderen på Thorsvej?) er der masser af tid til først at skille
sagerne ad, og derefter konstantere hvilke stumper der bliver brug for.
Dette gælder også hjulleje-størrelserne!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-11-02 11:47

> Nye hjullejer også?

Ja, måske i baghjulet, selv om jeg ikke kan konstatere slør i dem.

> Skaf dig et sæt dobbelt lukkede lejer og nøjs derved med at genbruge
> den nedslidte originale simmerring omkring hjulakslen!

Med lukkede lejer er det altså ikke så nødvendigt med tætte simmeringe? Hvis
der slipper noget skidt igennem den yderste (måske dårlige) simmering, så er
det jo ikke sikkert, at det sådan lige kommer ud igen, hvorefter det til
ligge og køre rundt og slide på den gode simmering i lejet.

> [...]
> skille sagerne ad, og derefter konstantere hvilke stumper der bliver
> brug for. Dette gælder også hjulleje-størrelserne!

Det gør den ikke nej, den bliver afleveret til Special MC til opstaldning,
og jeg har derfor ikke adgang til den i den periode.
Det er meget billigere end at skulle få den fragtet helt til Fredericia på
en trailer.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-11-02 12:04

> Rittigs problemer skyldtes primært at dén aksel ligger frit fremme over
> et stykke, det gør din ikke!

Gør den ikke det? Har DT125LC og XS400 ikke samme slags baggaffel? (Æh, det
er da en XS400 vi snakker om, ikke?)

Rittig

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-11-02 12:21

> Gør den ikke det? Har DT125LC og XS400 ikke samme slags baggaffel?
> (Æh, det er da en XS400 vi snakker om, ikke?)

Jo.
Jeg smider lige en tegning af baggaflen i dk.binear.motor, så der ikke er
tvivl om hvordan den ser ud. Der ses desuden, at der skal bruges to
kuglelejer, nogle skiver og nogle dæksler.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 16-11-02 13:25

> [...]
> tvivl om hvordan den ser ud. Der ses desuden, at der skal bruges to
> kuglelejer, nogle skiver og nogle dæksler.

Så er dén ged kneppet!

Til gengæld ser det ud som at det er kuglelejer (koniske rullelejer?)
der sidder omkring svinger-aklsen :-/

Bliver du ikke nysgerrig at se hvordan det er lavet? Af med lortet
straks (at der kun er én støddæmper á cantilever'eren, gør kun
afmonteringen enklere!)!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-11-02 17:07

> Til gengæld ser det ud som at det er kuglelejer (koniske rullelejer?)
> der sidder omkring svinger-aklsen :-/

Når der står cylindrical, så kan de vel ikke være koniske?

> Bliver du ikke nysgerrig at se hvordan det er lavet?

Næh.

> Af med lortet straks (at der kun er én støddæmper á
> cantilever'eren, gør kun afmonteringen enklere!)!

Som jeg også skrev til Rittig, så har jeg valgt at udsætte det til næste år.
Der har jeg tid, og indtil da kan jeg jo foretage lidt research, så jeg ved,
hvilke lejer der er.

Jeg fandt lige et tværsnits billede af akslen, som jeg også lige smider i
DBM.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 16-11-02 21:20

> Når der står cylindrical, så kan de vel ikke være koniske?
>
> Jeg fandt lige et tværsnits billede af akslen, .......

Det ser umistænkeligt ud som et gement kugleleje; men det med
"cylindrical" lyder mere af et rulle (nåle) -leje :-/
Kommer moller ikke snart ind på banen med sit besyv??

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-11-02 00:43

> Det ser umistænkeligt ud som et gement kugleleje; men det med
> "cylindrical" lyder mere af et rulle (nåle) -leje :-/

Ja, rundt omkring på forskellige hjemmesider refererer 'cylindrical' også
kun til rullelejer, og ikke til kuglelejer. Det ville også virke smartest,
hvis man brugte rullelejer sådan et sted, frem for kuglelejer.

> Kommer moller ikke snart ind på banen med sit besyv??

Kender han noget specielt til kuglelejer?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-11-02 22:22

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse

> Når der står cylindrical, så kan de vel ikke være koniske?

Det er sandsynligvis 2204 lejer (er der noget der hedder det?). Yamaha har
sådan en slags kode i deres reservedelsnumre, så hvis der er tale om et
leje, og reservedelsnummeret er 53472364EAGOHAG312456205 så er det som regel
et standard 6205 leje

Rittig

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-11-02 00:28

> Det er sandsynligvis 2204 lejer (er der noget der hedder det?).

På DKC's hjemmeside kan jeg under cylindriske rullelejer se, at de har 2203
lejer og 2304 lejer, men desværre ingen 2204 lejer. Det lyder ellers som om
det kunne være meget realistisk med det nummer.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-11-02 14:39

> [...]

> tvivl om hvordan den ser ud. Der ses desuden, at der skal bruges to
> kuglelejer, nogle skiver og nogle dæksler.

Okay, den er nem! Bare gå igang, din baggaffelaksel går ikke gennem
motorblokken, så du vil ikke få de problemer jeg havde.
Lejerne kan du nok købe hos DKC, resten skal du nok have fra mc pusheren, og
regn med at skifte alt. (Ja, altså ikke akslen, men lejer og pakdåser (3 og
5 på tegningen), og vær glad for at din baggaffel er væsentlig mere
vedligeholdelsesvenlig og robust end min. Hvis din bøsning (2) er rustet
fast på akslen, kan du risikere at skulle skifte både aksel og bøsning også
(2 og 6), men det er ikke sandsynligt, med det lukkede system.

Rittig

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-11-02 00:17

> [...]
> motorblokken, så du vil ikke få de problemer jeg havde.
> Lejerne kan du nok købe hos DKC, resten skal du nok have fra mc

Jeg har undersøgt priserne, og lejerne koster ca. 135,-/stk. originalt, så
jeg synes ikke det er så galt. Hvis jeg ikke finder uoriginale der passer,
så har jeg heller ikke så meget imod at give 270,- for et sæt originale
lejer.

> Hvis din bøsning (2) er rustet fast på akslen, kan du risikere at
> skulle skifte både aksel og bøsning også (2 og 6), men det er ikke
> sandsynligt, med det lukkede system.

Der må vel være kommet skidt ind når lejerne er røget, så lidt skidt er der
sikkert nok. RacerNiels måtte skifte sin aksel da han skiftede lejer, så det
skal jeg nok også forberede mig på. Den koster 250,- originalt.

Leveringstiden på de originale dele er få dage, så jeg skiller det ad og
bestiller de nødvendige dele efter inspektion..

Og for at gøre arbejdet pænt, så sender jeg nok lige bagsvingeren omkring
Brønderslev.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 23-11-02 11:21

> [...]
passer,
> så har jeg heller ikke så meget imod at give 270,- for et sæt

Det skulle da lige være hvis man kan få dem uoriginalt som 2RS !!
Men hvis de er nede i nåleleje-dimensionerne, er dét nok ikke muligt :-/

- -
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-11-02 21:41

Armand wrote:
> Det skulle da lige være hvis man kan få dem uoriginalt som 2RS !!
> Men hvis de er nede i nåleleje-dimensionerne, er dét nok ikke muligt

Nej, det _er_ nålelejer, så de kan sikkert ikke fås..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 16-11-02 13:17

> Gør den ikke det? Har DT125LC og XS400 ikke samme slags baggaffel?
(Æh, det
> er da en XS400 vi snakker om, ikke?)

Men monstro at man på XS'ere har kombineret svingergaflen til også at
være motor-bolt :-/

--
Armand.