opbevaring af rodfrugter
Fra : Pia J

Dato : 15-11-02 11:02

Jeg købte i sidste uge en pakke med tre persillerødder, og de to
tiloversblevne er allerede bløde og slatne. Manden smed dem i køleskab og
det reflekterede jeg ikke nærmere over.

Det tegner jo ikke godt for at selv producere grønsager til næste år.

Hvad er den rette temperatur for sådan nogen størrelser?

:Pia

Fra : mcloud

Dato : 15-11-02 13:09

"Pia J" skrev d. 15-11-02 11:02 dette indlæg :
> [...]
>
> Det tegner jo ikke godt for at selv producere grønsager til næste år.
>
> Hvad er den rette temperatur for sådan nogen størrelser?

du skal gå i silvan eller Bauhaus og købe en grøntsagsbeholder i
flamingo ,der er ventilationshuller i og hvi du stiller den i skur eller
på altan eller garage kan du opbevare grøntsager meget længe,
Jeg har haft hvidkål,gulerødder,kartofler og løg liggende i mere end 3
uger og det fejler intet.
mvh mcloud

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-11-02 16:20

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message

> Jeg købte i sidste uge en pakke med tre persillerødder, og de to
> tiloversblevne er allerede bløde og slatne. Manden smed dem i køleskab og
> det reflekterede jeg ikke nærmere over.

Jeg kan sagtens opbevare persillerod i køleskabet i 3 uger (Persillerod er
noget nær min yndlingsgrøntsag) . Jeg smider dem i grøntsagsskuffen i en
plastpose, der ikke er lukket, så den ikke bliver våd indvendigt.

vh
Jan

Fra : Bettina Madsen

Dato : 15-11-02 16:46

> Jeg kan sagtens opbevare persillerod i køleskabet i 3 uger (Persillerod er
> noget nær min yndlingsgrøntsag) . Jeg smider dem i grøntsagsskuffen i en
> plastpose, der ikke er lukket, så den ikke bliver våd indvendigt.

Jeg tror det er plastposen med åndehuller,
der gør forskellen. Hvis grønsagerne ligger frit bliver de
bløde.

Bettina

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-11-02 13:08

"Bettina Madsen" <bettina@cyberdude.dk> wrote in message

> der gør forskellen. Hvis grønsagerne ligger frit bliver de
> bløde.

Ja, men det gør i virkeligheden ikke så meget, hvis ikke man skal bruge dem
rå.
En af mine favoritter i øjeblikket er timianstegte grove grøtnsager som
tilbehør til næsten enhver kødret. Her bliver grøntsagstern af gulerod,
selleri og persillerod stegt i en smule smør eller olie med en pæn dusk
frisk timian, salt og peber. Der kan også godt ryge en slat porre eller løg
i. Prøv eventuelt at give blandingen en sjus hvid balsamicco.
Og min erfaring er at det ikke betyder det mindste om grøntsagerne er en
smule tørrede. Smid eventuelt den lidt slatne persillerod i en skål vand i
en times tid. Både persillerod og selleri er grøntsager, der typisk ikke
bliver brugt på en gang, men ligger nogle dage i køleskabet, men jeg stille
og roligt bruger dem op.

mvh
Jan