pdf-problem
Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 15-11-02 10:59

Vi har en fil, der er fremstilet i Indesign 2.0 og derefter arkiveret som
en pdf fil. Efter at filen har været sendt som attachment i en mail, kan
filen ikke længere åbnes. Fejlmeldingen siger at det ikke er en korrekt
format.
Ikonet har også ændret sig - Acrobat-trekanten er der, men i blåt og der
står "styles" i bunden af ikonet.
Hvad ind i hede hule bagerovn er det sket? og kan man gøre noget ved det.
de originale filer findes ikke længere *SUK*

Frank Løkkegaard

Fra : Villy Erichsen

Dato : 15-11-02 16:32

Frank Løkkegaard wrote:

> [...]
> format.
> Ikonet har også ændret sig - Acrobat-trekanten er der, men i blåt og der

Der er sikkert noget "gennemsigtigt" i filen og det kan ikke accepteres i en
PDF fil.
Prøv at se på: news.comp.text.pdf - og comp.publish.prepress
Der er masser af lignenede problemer.
Har du IndeSign kan du sikkert placere filen i et nyt dokument - og der
arkivere som en EPS fil.

> Hvad ind i hede hule bagerovn er det sket? og kan man gøre noget ved det.
> de originale filer findes ikke længere *SUK*

Ja suk - ude i den store verden er der masser af meldinger om problemer med
PDF filer fra IndeSign.
Det er strengt forbudt at bruge den indbyggede PDF export funktion.
Den eneste måde er at printe til en PS fil - og så lade Distliller klare
resten PUNKTUM.
Det gælder forresten også Illustrator.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Storm

Dato : 15-11-02 16:44

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> Det er strengt forbudt at bruge den indbyggede PDF export funktion.
> Den eneste måde er at printe til en PS fil - og så lade Distliller klare
> resten PUNKTUM.
> Det gælder forresten også Illustrator.

Hvis du (Frank) ikke har originalfilen mere, så prøv at åbne den i
Illustrator - 9 eller 10 helst.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-11-02 17:17

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> Der er sikkert noget "gennemsigtigt" i filen og det kan ikke accepteres i en
> PDF fil.

Hvad mener du med det? Hvis man har lavet transparens i InDesign så
bliver det da bevaret ganske fint, når man gemmer som Acrobat 5 format.
Man kan endda flytte rundt på tingene i Acrobat og de bevarer deres
transparens.

At det så måske har lidt svært ved at slippe igennem diverse RIP'er, det
er en anden - men særdeles relevant - ting.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 17-11-02 20:35

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
>
> At det så måske har lidt svært ved at slippe igennem diverse RIP'er, det
> er en anden - men særdeles relevant - ting.

Det var noget i den retning jeg mente

I øvrigt hvis du kigger lidt på grupperne ude fra den store verden vil du se at
Indesign og Illustrator PDF´er skaber problemer i stor stil.
(men ikke hvis de er arkiveret som PS filer og kørt gennem Distiller og dermed er
rene Acrobat filer)
Grupperne: comp.text.pdf + comp.publish.prepress

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-11-02 21:03

Villy Erichsen <brita-villy@adsl*not*home.dk> wrote:

> [...]
> ikke hvis de er arkiveret som PS filer og kørt gennem Distiller og dermed
> er rene Acrobat filer) Grupperne: comp.text.pdf + comp.publish.prepress

Jeg ville meget gerne læse i disse grupper, men jeg ved af erfaring, at
jeg ikke har tid til det, desværrre.

Jeg har også selv oplevet problemer med InDesign PDF'er, specielt med
fonte. Illustrator har jeg dog ikke personligt haft problemer med, men
jeg har nok bare været heldig.

Det er utroligt, at Adobe ikke har fået testet det ordentligt efter, når
de har den markedsandel de har. Det er mærkeligt at de kan lave noget,
som fejler i RIP'er baseret på Adobe Extreme, såsom Agfa Apogee og Fuji
Celebrant.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 17-11-02 11:06

brita-villy@adslhome.dk writes:
> [...]
>Der er masser af lignenede problemer.
>Har du IndeSign kan du sikkert placere filen i et nyt dokument - og der
Jeg har InDesign, og har forsøgt denne metode. Desværre uden held. I
Åbn-dialogen kommer filen frem som pdf fil, men når jeg forsøger at åbne,
så afvises jeg med en fejlmelding om at filformatet er forkert.

Frank Løkkegaard

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 17-11-02 11:07

Ninzen@ofir.dk writes:
>Hvis du (Frank) ikke har originalfilen mere, så prøv at åbne den i
>Illustrator - 9 eller 10 helst.

Det afprøver jeg mandag - det kunne jo være. Hvis det lykkes har jeg en
kollega, der bliver meget glad!

Frank Løkkegaard

Fra : Storm

Dato : 17-11-02 22:41

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Det afprøver jeg mandag - det kunne jo være. Hvis det lykkes har jeg en
> kollega, der bliver meget glad!

Stil ikke forventningerne for højt.
Hvis filen er smadret er der ikke så meget håb. Men har afsenderen den
ikke i sit postsystems "sendt" mappe?
Hvis den er navngivet med f.eks slash og/eller punktummer eller andet
spøjst bliver den måske smadret på nettet når den sendes.

PDF og Illustrator er i min forståelse i tæt familie fordi de egentlig
begge er avancerede visere af postscrip-kode. Derfor (tror jeg)
klarer Illustrator tit jobbet.
Men måske skrider teksten, og den splittes op i små enheder så
redigering er et helvede (umulig for større tekstmængder).
Men billeder og grafik kan sagtens redigeres/trækkes ud, selvfølgelig
begrænset af pdf'ens opløsning.

Illustrator åbner kun én side ad gangen. Der findes dog en extension så
den kan håndtere fler-sidede dokumenter.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 17-11-02 23:27

Ninzen@ofir.dk writes:
>Stil ikke forventningerne for højt.
Narh, heldigvis er det en mindre opgave, men alligevel... (hmm, nu er det
jo heller ikke mig der skal sidde og rekonstruere, så jeg kan sagtens
sidde og være kålhøgen)

>Hvis filen er smadret er der ikke så meget håb. Men har afsenderen den
>ikke i sit postsystems "sendt" mappe?
Nej det har han vist ikke - det er tjekket.

>Hvis den er navngivet med f.eks slash og/eller punktummer eller andet
>spøjst bliver den måske smadret på nettet når den sendes.

Den er navngivet helt simpelt: tre.pdf
By the way det er jævnligt at jeg får billedfiler, der er blevet smadret
efter en tur som vedhæng til en mail - det er nok bare det samme der er
sket med pdf'en

Frank Løkkegaard