Rep af lynramt iMac 266. Hvodden?
Fra : LaMa

Dato : 14-11-02 23:28

Historien er som følger:
For en 3-4 måneder siden var der et forbandet tordenvejr over Silkeborg. Min
266 iMac begyndte et par dage efter ind imellem at sige små "gnist-lyde" med
små udfald på skærmen. En uges tid efter gik den død og ikke til at
genoplive.
Jeg ringede til mit forsikringsselskab (Lærernes Brandforsikring) og har
fået registreret hændelsen og skades art med dato, nummer og det hele.
Selskabet fortalte mig, at der derefter ikke var nogen tidsfrist mht evt
godtgørelse for reparation.

Jeg har I mellemtiden købt ny eMac, mens den defekte iMac står og samler
støv. Mine spørgsmål er: Hvor og hvordan kan jeg få den tjekket og
repareret? Vil et overslag over arten og omkostninger ved en evt reparation
blive dækket at forsikringsselskabet. Og sidst og ikke mindst - kommer jeg
selv til at hænge på nogle udgifter?

Jeg er selvfølgelig betænkelig ved at et tjek på iMac'en måske vil vise, at
det ikke var lynet, der var årsagen til dødsfaldet.
Nogle erfaringer desangående... På forhånd tak.

vh. Lasse Benjaminsen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 15-11-02 00:39

LaMa <lama@tdcspace.dk> wrote:

> [...]
> det ikke var lynet, der var årsagen til dødsfaldet.
> Nogle erfaringer desangående... På forhånd tak.

Hvis strømforsyningen ikke er død, vil jeg gerne købe dén !

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 15-11-02 01:43

LaMa <lama@tdcspace.dk> wrote:

> [...]
> fået registreret hændelsen og skades art med dato, nummer og det hele.
> Selskabet fortalte mig, at der derefter ikke var nogen tidsfrist mht evt

Lyder en lille smule mærkeligt at der ikke var nogen tidsfrist på
reperationen, men hvis forsikrings selskabet har vedkendt en erstatning
er det da bare at få sendt den afsted...

> [...]
> blive dækket at forsikringsselskabet. Og sidst og ikke mindst - kommer jeg

Det kommer jo' fuldstændigt an på hvordan din forsikring er skruet
sammen. Men hvis du indlevere din maskine til fx et firma som Officeline
koster det vist 800,- at få et reperations overslag. Så må du vel tjekke
med dit forsikrings selskab om de vil betale eller ej.

Min mor fik sin vandskadede iMac repereret hos Officeline og hendes
forsikring betalte uden problemer.

> Jeg er selvfølgelig betænkelig ved at et tjek på iMac'en måske vil vise, at
> det ikke var lynet, der var årsagen til dødsfaldet.

Næh, man kan aldrig være helt sikker. Så vidt jeg husker var der en
anden der havde et par stykker eller tre der pludselig afgik ved
døden...

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-11-02 04:36

Hej Lasse

LaMa wrote:

> [...]
> fået registreret hændelsen og skades art med dato, nummer og det hele.
> Selskabet fortalte mig, at der derefter ikke var nogen tidsfrist mht evt

Selv om det ikke er nogen trøst, så var du ikke den eneste, der fik ødelagt en
computer i sommers, - jeg har hørt om adskillige, der er / har været i samme
situation.

så du har gjort det rigtige ved allerede dengang at kontakte dit
forsikringsselskab, så du har en sagsnummer dér.

> Jeg har I mellemtiden købt ny eMac, mens den defekte iMac står og samler
> støv.

Det har intet med sagen at gøre rent forsikringsmæssigt.

> Mine spørgsmål er: Hvor og hvordan kan jeg få den tjekket og
> repareret?

Du skal henvende dig til en autoriseret Apple forhandler, og den nærmeste for
dit vedkommende er OfficeLine, Viborgvej (ved hjørnet af Hasle Ringvej og
Viborgvej, ovenover firmaet Karl F), Hasle tlf. 7021 5350. Snak med enten Klaus
Kjærgaard eller Thomas terkelsen og forklar dem situationen og husk at nævne
over for dem, at du allerede har kontakt til forsikringen omkring spørgsmålet.

> Vil et overslag over arten og omkostninger ved en evt reparation
> blive dækket at forsikringsselskabet.

Ja, hvis du har en alm. standard indboforsikring med dækning for div. elskader
i forbindelse med uvejr, - lynnedslag, kortslutninger m.v. Du skal dog regne
med, at en evt. rep. vil blive betalt af forsikringen minus din evt.
selvrisiko.

En del selskaber har så den politik, at du kan vælge at få udbetalt beløbet for
rep. minus selvrisiko, - reparation af apperatet, - eller replacement, - dvs.
ombytning til tilsvarende produkt af tilsvarende stand før skadens indtrædelse.

Husk at få alle udgifter med, - inkl. transport ved evt. forsendelse og
kvitteringer for transport og overslag over reparationsudgifter. Det hele
tæller med. Alle værksteder modregner så evt. udg. til overslag i en
reparation. Få fat i et skadesskema og medsend den til værkstedet, så de kan
udfylde de relevante oplysninger.

Hvis overslaget så viser, at det fx. vil koste 4200kr. at reparere, så har
selskabet ret til at sige, at de vil give dig en brugt iMac 266, som de
formentlig kan købe til omkring 3000-3500kr...

Flere selskaber - inkl. mit eget - har så den politik, at de ofte helst vil
lave en replacementsaftale, da det bliver billigst for dem. Og du skal ikke
regne med at få mere end min. beløb, hvis du vil have pengene udbetalt fremfor
replacement.

> Og sidst og ikke mindst - kommer jeg
> selv til at hænge på nogle udgifter?

Kun en evt. selvrisiko.

> Jeg er selvfølgelig betænkelig ved at et tjek på iMac'en måske vil vise, at
> det ikke var lynet, der var årsagen til dødsfaldet.
> Nogle erfaringer desangående... På forhånd tak.

Det tror jeg ikke, du behøver. Det er jo tydeligt, at skaden er opstået i
forbindelse med uvejret, og at du omgående har meldt det. Skulle det mod
forventning vise sig, at det ikke er lynet, men andre omstændigheder, så tyder
din beskrivelse under alle omstændigheder på, at der er tale om en
kortslutningsskade, og også i det tilfælde vil din forsikring højst sandsynlig
dække udgifter til rep. minus selvrisiko.

Jeg har selv haft en analog tilfælde på en maskine, hvor en kortslutning
brændte strømforsyningen af, og mit selskab (Østifterne-Nykredit) ville også
her betale. - At rep. så blev billigere end forventet, så jeg kun ville få ca.
75kr. udbetalt, når jeg havde betalt selvrisikoen, er en anden snak, så jeg
valgte at slutte sagen uden at få de 75kr..

Generelt set mener jeg, at alle selskaber idag har kortslutningsskader dækket
som standard, men der kan selvfølgelig være små variationer fra selskab til
selskab, så check dine forsikringsbetingelser, før du afleverer maskinen til
undersøgelse.

mvh. Erik Richard

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 15-11-02 21:50

LaMa <lama@tdcspace.dk> wrote:

> Jeg er selvfølgelig betænkelig ved at et tjek på iMac'en måske vil vise, at
> det ikke var lynet, der var årsagen til dødsfaldet.
> Nogle erfaringer desangående... På forhånd tak.

Hej Lasse
sæt dig lige i reperatørens rolle og se hvilke incitamenter han har.

Han vil gerne tjene så mange penge som muligt .
Han tjener flere penge på at reparere end ved kun at give et overslag.

Han ved at _du_ er villig til at betale hvilket som helst beløb for
reperaturen i tilfælde af det er en lynskade, da du får dine udgifter
dækket.

Hvis der kan være den mindste indikation at det kunne har været en
lynskade, so vil han da selvfølgelig skrive et overslag der lydder sådan
cirka:
" reparation af lynskade på iMac
- mekanikertimer
- materiale
- blabla bla
og moms på det hele"

Er vi enige?

Det skal selvølgelig ikke lyde urimelig, da forsikringen ellers sender
kassatorern og det er noget bøvl, da de aldrig kommer til tid, røver
hans tid og alligevel ikke gør noget for ham.

hilsen
Sebastian

--
Sebastian Loeck