Hvad jager man nu?
Fra : Michael Boysen

Dato : 14-11-02 23:09

Hej gruppe.

Hvad jager man typisk fra nu og frem til april, hvis man har jagtretten
omkring en større sø med et stykke skov langs den ene bred.

Venlig hilsen
Michael Boysen

Fra : Martin_P

Dato : 15-11-02 01:25

On Thu, 14 Nov 2002 23:09:12 +0100, "Michael Boysen"
<rokkerne@forum.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvad jager man typisk fra nu og frem til april, hvis man har jagtretten
>omkring en større sø med et stykke skov langs den ene bred.

http://www.sns.dk/jagt/jagttid2.htm

De eneste der må skydes ind i Februar er edderfulge. _Tror_ jeg ikke
liiiige du har i din sø )

Ellers er det vel mes ænder og deslign. I skovbrynet kan du vel lette
en fasankok(indtil 15/1) eller en sneppe(31/12) og ellers kan du vel
skyde nogle skovduer sommetider(31/1)

Det var vel det....
Martin_P

Fra : Michael Boysen

Dato : 15-11-02 02:06

Martin_P skrev:
> http://www.sns.dk/jagt/jagttid2.htm

Nyttigt tak.

> De eneste der må skydes ind i Februar er edderfulge. _Tror_ jeg ikke
> liiiige du har i din sø )

Jeg har desværre ingen sø, og er heller ikke jæger (endnu .
Oplysningerne skal bruges i lystfiskermæssig sammenhæng.

Hvornår skal jeg ikke fiske, hvis jeg vil undgå at forstyrre under en jagt?

Som jeg umiddelbart læser linket + det du skriver, er der ikke jagt ved søer
fra februar til 15-07 - passer det?

Er der en "højsæson" i løbet af vinteren - Er der ekstra tryk på f.eks.
sidst i december?

Venlig hilsen
Michael Boysen

Fra : Pia & Christian

Dato : 15-11-02 08:09

> [...]
søer
> fra februar til 15-07 - passer det?
> Er der en "højsæson" i løbet af vinteren - Er der ekstra tryk på f.eks.

Hvis der drives jagt på ænder og gæs foretages det normalt 1½ time før
solopgang og frem til solopgang, og tilsvarende fra solnedgang og indtil 1½
time efter. Det er i denne periode at andefugle trækker mellem deres
spisesteder og deres rastepladser. Dette træk vil ophøre når der begynder at
komme is på søen, og jeg vil ikke mene at der er en højsæson sidst i
december.
Har du fiskeretten ved en sø men ikke jagtretten? Det er lidt svært at sige
hvornår man forstyrrer mest, da der udover de tidligere nævnte arter også
kan drives jagt på råvildt indtil 15/1. Denne jagtform kan foregå hele
dagen, dog er er det mange der vælger tidspunktet omkring solopgang og
solnedgang. Der er i øvrigt også jagt på råbukken fra 16/5 til den 15/7. Og
i denne periode kan du også forvente at møde jægere i skoven ved søen. Men
hvis det er et sted du kommer ofte, kan du så ikke prøve at finde ud af hvem
der har jagtretten. Så vil i bedre kunne koordinere jeres tilstedeværelse,
da der jo ikke er nogen der førsteprioritet, medmindre lodsejeren har
fortalt dig anderledes.

Med venlig hilsen
Christian Rasmussen

Fra : Michael Boysen

Dato : 15-11-02 20:13

Pia & Christian skrev:
> Hvis der drives jagt på ænder og gæs foretages det normalt 1½ time før
> solopgang og frem til solopgang, og tilsvarende fra solnedgang og indtil

> time efter. ........[SNIP]

Mange tak til Jer begge - Har fået lidt at arbejde videre med.

Bedste hilsner
Michael Boysen

Fra : Martin_P

Dato : 15-11-02 12:35

On Fri, 15 Nov 2002 02:05:43 +0100, "Michael Boysen"
<rokkerne@forum.dk> wrote:

>Som jeg umiddelbart læser linket + det du skriver, er der ikke jagt ved søer
>fra februar til 15-07 - passer det?
Svømmeænder må skydes indtil 31/12 og dykænder indtil 31/1 - dvs. at
fra 1/2 til 31/8 må der ikke skydes andefugle over søen

1/9 går jagten ind på ænder, gæs og duer

Martin_P