Lækker hurtig dessert
Fra : Carsten

Dato : 14-11-02 22:47

Er der nogle, som har en god ide' til en nem, hurtig lækker dessert til 6
personer?

På forhånd tak for hjælpen
Carsten

Fra : mcloud

Dato : 14-11-02 23:57

"Carsten" skrev d. 14-11-02 22:47 dette indlæg :
> Er der nogle, som har en god ide' til en nem, hurtig lækker dessert
> [...]

Mit forslag ville være hjemmelavet is :

4 æggeblommer
50 g sukker
3/4 liter piskefløde
75 g valnødder
100 mørk chokolade
dajm chokolade efter smag
100 g groft revet marcipan
rosiner( rosinerne kan lægges i Feks Rom ) kan tilsættes efter behag

Tilberedning
Æggene piskes luftige med sukkeret. Nødder, chokolade m.v. hakkes
groft. Marcipan rives groft. - nemmest hvis marcipanen fryses 1 times
tid først. Fløden piskes stiv, og vendes i æggemassen. Hakket chokolade,
nødder m.v. samt marcipanen vendes meget forsigtigt i isen, der sættes i
fryseren. Der skal ikke røres i ismassen under frysning. Kan evt.
serveres med lun jordbærsovs.
håber dette kan fange din interesse
velbekommen
mvh mcloud

http://www.kandu.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-11-02 09:45

"mcloud" <mcloud.news@kandu.dk> writes:

> Mit forslag ville være hjemmelavet is :

Hjemmelavet is er lækkert, ingen tvivl om det. Men jeg syntes nu ikke
at det kan kaldes hurtigt.

Mit forslag er bagte bananer med whisky og kanelsukker.

Smid bananerne, der godt må være godt modne, i ovnen ved ca. 250
grader. Når de er næsten sorte er de klar. Tag dem ud og server dem
med en flaske whisky og kanelsukker. Bananen sprættes op med en
tandstikker el.l. og der hældes en skvæt whisky over bananen, som skal
blive liggende i skrællen. Der drysses kanelsukker over og det hele
spises med velbehag. Men pas på ikke at spise noget der har været i
kontakt med skrællen, det smager nemlig forfærdenligt.

Og alt det der med creme fraiche og is, dt er noget folk der ikke kan
lide whisky har fundet på. Det ødelægger helt smagen, efter min
mening.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : Jette Mogensen

Dato : 15-11-02 13:29

"Carsten" <ceg@billund-airport.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogle, som har en god ide' til en nem, hurtig lækker dessert til 6
> personer?
>
> På forhånd tak for hjælpen
> Carsten

Køb en dåse sødet kastaniemos.Rør indholdet op med cognac til passende
konsistens og bland massen med stivpisket fløde. Fordel i portionsglas,evt
med makron i bund.Top med lidt flødeskum og revet chokolade.

mvh Jette

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 15-11-02 14:22

"Carsten" <ceg@billund-airport.dk> wrote in message

> Er der nogle, som har en god ide' til en nem, hurtig lækker dessert til 6
> personer?

Nej, jeg har kun en til 4 personer, desværre!

Nå - spøg til side, desserter kan jo nærmest fås i samlesæt.

2-3 brændte figner bloppes ud på tallerknen og overhældes med lidt
cognac/khalua/portvin.
2 kugler vanilleis, en klat flødeskum (fra spray, så er det rigtigt
hurtigt), lidt hasselnøddeflager over og folk vil plage om mere.

Crepe suzette kan også laves lidt hurtigt, hvis pandekagerne købes
færdige:
Smør og sukker smeltes på panden, appelsinsaft tilsættes. Fold
pandekagerne 2 gange, klask dem på panden så de varmes op, tilsæt cognac
og flamber skidtet (pas på køkkenloftet) (og emhætten).
Ædes med en klat is til og nøddeflager over.

Køb en færdig tærte, smid den i ovnen, server med en kugle is eller lidt
creme fraiche over. Også her kan man slaske lidt sprut over efter egen
fantasi.

God appetit!

Mvh. Jørn

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-11-02 16:27

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> wrote in message
> "Carsten" <ceg@billund-airport.dk> wrote in message

> Crepe suzette kan også laves lidt hurtigt, hvis pandekagerne købes
> færdige:

Pandekager kan faktisk sagtens fryses, hvis man alligevel selv skulle få
gang i pandekagebageriet. Og det er jo så let, at det nærmest er pinligt.

> Smør og sukker smeltes på panden, appelsinsaft tilsættes. Fold
> pandekagerne 2 gange, klask dem på panden så de varmes op, tilsæt cognac
> og flamber skidtet (pas på køkkenloftet) (og emhætten).

Bland evt. 1/dl cognac med 1/2 dl Cointreaux. Det gør 'sovsen' endnu
lækrere.

> Ædes med en klat is til og nøddeflager over.

eller drop isen. De søde crepes er simpelthen så pragtfulde, at isen IMHO
fjerner fokus fra smagen.

mvh
Jan

Fra : Witt Tørnquist

Dato : 16-11-02 20:19

Hej Carsten

Du skal bruge følgende:

2 liter Vanilie is
12 chokolade frøer med karamel
½ liter piskefløde

Hak chokolade frøerne.
Pisk vanilieisen sammen med fløde.
Tilsæt de hakkede frøer

Put isen i fryseren i 6 timer.

Hilsen Anette

Fra : Witt Tørnquist

Dato : 17-11-02 21:39

Hej Carsten

Fra : Knud Hubbard

Dato : 23-11-02 12:17

On Thu, 14 Nov 2002 22:46:44 +0100, "Carsten" <ceg@billund-airport.dk>
wrote:

>Er der nogle, som har en god ide' til en nem, hurtig lækker dessert til 6
>personer?
>
>På forhånd tak for hjælpen
>Carsten

Ovnbagte frugter

Køb 5-6 forskellige slags (pære, blomme, fesken, figner, æble, mango
osv. - vigtigt at det er faste frugter uden for meget saft) og beregn
ca. 1/4 til 1/2 stykke af hver frugt pr. person.

Frugterne skæres i stykker/både og kærnehuse/sten fjernes (fignerne
snittes med et kryds i toppen og klemmes halvt åbne) Frugten anrettes
i et ildfast fad og stænkes med cognac/whisky/likør eller dessertvin
og drysses med rørsukker - evt. sukker rørt med vaniliekorn. Stilles i
ovnen under grillen i 8-10 minutter til sukkeret begynder at
karamellisere og serveres evt. med en creme rørt af mascarpone
(flødeost) og vanilie. Nemt hurtigt og en rigtig lækker afslutning på
en god middag!

mvh.
Henrik